1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus MK1 Phase2] Sportonderstel anders uitlijnen dan standaard onderstel?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door MarkD, 25 nov 2010.

  1. Bijna twee jaar geleden heb ik één van de laatste Focus MKI Wagons gekocht (gebouwd in 2004, in 2005 op kenteken gezet), in de welbekende Futura-uitvoering. Deze uitvoering is o.a. voorzien van een sportonderstel.

    Omdat de achterbanden schuin afgesleten waren (buitenzijde) heb ik ze laten vervangen (Michelin Energy Savers) en de auto laten uitlijnen. Helaas zijn de achterbanden wederom schuin afgesleten (na 20.000 km!). Dit is toch wel erg snel voor achterbanden.

    Zou het kunnen zijn dat de uitlijning voor het standaard onderstel is geweest, in plaats van voor het sportonderstel? Of zit er geen verschil in.

    Er moeten binnenkort waarschijnlijk 4 nieuwe banden op, maar ik wil nu zeker weten dat de auto goed uitgelijnd wordt, zodat ik de banden niet opnieuw binnen 20.000 km oprijdt.

    Op het weggedrag is niet veel aan te merken, al vond ik bij de gladheid van vorig jaar de achterkant wel erg onrustig.

    Suggesties voor een goed adres voor uitlijnen in de regio Utrecht is zeer welkom :)
     
  2. Als je je auto verlaagd, dan veranderd voornamelijk de camber instelling.
    Dit kan je standaard alleen compenseren dmv afstelling aan de middelste bouten van het subframe. Hiermee verander je de toe-in/out instelling, maar tegelijk ook je camber. Het is dus een compromis. Dat was het al met standaard veren; maar nu al helemaal met verlaging.

    Zoek maar eens op "camber adjust ford focus" met google.
    Dan kom je diverse producten tegen om camber afzonderlijk in te stellen.
    Helaas moet het vaak wel uit de States komen.
     
  3. Ik lees hieruit dat hij een futura heeft waar standaard het "sportonderstel" op zit. Dit is dan hetzelfde onderstel zoals onder de trend zit, 10mm lager maar verder niet echt grote verschillen.
     
  4. Johoo heeft gelijk, het is het fabrieks "sportonderstel". Blijkbaar is het uitlijnen niet goed gedaan, of is er iets anders aan de hand met mijn auto.

    Destijds is de auto uitgelijnd bij een vestiging van Euromaster, waar ik ook twee nieuwe banden had gehaald.
     
  5. Hmm ging er van uit dat er verlagingset onder zit. Overheen gelezen blijkbaar.
    Maar de informatie is nog steeds van toepassing :)

    Er zit geen verschil tussen uitlijning van het zogenaamde 'performance' onderstel en de standaard veren. De marges zijn gewoon extreem groot :schater:
    Ook is mij niets bekend over de 1cm hoogteverschil tussen standaard en performance veren. De veren kunnen in onbelaste toestand wel 1cm verschil hebben, maar belast onder de auto is dit nagenoeg gelijk. De performance veren en dempers zijn alleen een slag stugger en steviger.
    Als er wel een dergelijk verschil in zit (belast); dan zou je dit zeker terug moeten vinden in de uitlijn specificaties. En die zijn er niet (zowel in de TIS als in bijvoorbeeld een Hunter uitlijn apparaat). Wel zit er verschil in sommige focussen van voor 2000 en na 2000: heeft iets met draagarmen te maken d8 ik.

    Als je het camber echt goed zet, dan heb je veel te veel toespoor.
    En als je de sporing goed zet heb je weer veel te veel camber.
    Bij een focus staan beide dus ergens tussenin ;)
    Teveel toespoor leidt vaak weer tot 'feathering', dat vindt ik persoonlijk nog veel erger dan een wat sneller versleten binnenkant van een band.

    Het is tevens een beetje afhankelijk van het merk en type banden.
    Je kan hier pagina's over vol schrijven, met iedereen weer een andere mening.
    In dit geval leiden er meerdere wegen naar Rome ;)
     
  6. De Focus St170 heeft overigens wel af fabriek verlaging van ongeveer 1,5cm, met Sachs dempers en veren.
    Hiervoor zijn wel speciale uitlijn specificaties.

    En wat ik eigenlijk wilde zeggen in mijn vorige post: de draagarm-rubbers en schokdempers zijn ook ernstig van invloed op het slijtagepatroon van je banden.
    Bij mij was het nieuwe er wel vanaf zo rond de 2 ton.
     
  7. #7 MarkD, 25 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2010
    Ah, dus de optimale instelling is er dus eigenlijk niet.

    De slijtage is niet aan de binnenkant van de achterbanden, maar juist de buitenkant. En we hebben het hier over slijten binnen 20.000 km. Dat lijkt me wel erg snel, of zijn Michelin Energy Savers hier juist erg gevoelig voor?


    Ik hoop een bandenspecialist te vinden die mij kan helpen.

    Als ik ga googlen, vind ik uitspraken als:
    "Een focus wagon is erg gevoelig voor het verlopen van de geometrie instellingen. (kennis lijnt auto's uit en jaarlijkse controle is zeker aan te bevelen, zoniet dan zijn cuppen en eenzijdig verslijten je lot)."

    "...de focus staat bekend om het 'vreten'' van banden."

    Dan toch maar weer uit laten lijnen en de bandenspanning goed in de gaten houden. Of de dealer eens naar de staat van de achterwielophanging laten kijken?
     
  8. #8 dutchguy, 25 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2010
    20.000km is nog niet eens zo heel extreem. Ben met je eens dat het niet de schoonheidsprijs verdiend. Maar ook rijgedrag en bandenspanning is sterk van invloed
    Het komt tegenwoordig wel vaker voor (ook bij andere merken) dat achterbanden harder slijten dan voorbanden. Dat is een nadeel van de moderne wielophangingen enzo.

    Als de buitenkant versleten is, dan heb je je bandenspanning mogelijk te laag gehad of je afstelling staat op positief camber ipv een beetje negatief.
    Dit is wel een beetje speculeren: beter is controleren bij de banden/uitlijn specialist.


    Er zitten er een stuk meer rubbers in de achteras van een focus dan van de gemiddelde andere auto, als die slijten dan verloopt de uitlijning ook.
    Ik verwacht dat dit het probleem achter de algemene opinie dat een focus een bandenvreter is.
    Nieuwe focussen hoor je niet zo heel vaak dit soort verhalen over.
     
  9. Ik heb helaas geen flauw idee wat de uitlijn gegevens zijn van een Focus behalve van de ST dan :mrgreen:

    Echter iets waar ik altijd op let als ik de auto laat uitlijnen nadat er nieuwe banden zijn geplaatst, is het goed in de veren laten zakken van de auto desnoods door een stukje te rijden.

    Het klinkt misschien logisch maar uit ervaring kan ik zeggen dat lang niet alle monteurs daar op letten of rekening mee houden. Hetzelfde geldt ook voor de handrem. Deze wordt nog wel eens aangetrokken als men de wielen van de auto gaat halen. Zodra de auto dan weer op vier wielen staat is het heel goed mogelijk dat deze hoger in de vering wordt gedrukt.

    Als de auto dus niet in een neutrale stand staat voor het uitlijnen kan dit vanzelfsprekend leiden tot een foutieve afstelling.
     
  10. Ik heb er nu energy savers onderliggen. Vorig jaar september heb ik de voorbanden laten vervangen, nadat ik erachter was gekomen dat mijn uitlijning ook totaal verkeerd was:(. De voorbanden zitten er nu ruim 35.000km op en zitten nu op ongeveer 4mm (ik ben wel een rustige rijder:)). Ik laat de uitlijning 1x in het half jaar controleren en hou de banden zelf ook goed in de gaten mbt vreemde slijtage.
     
  11. Op de Amerikaanse focusfora lees je enorm veel topics over overmatige slijtage van de banden:

     
  12. Dat klopt.
    Op een of andere manier hebben ze daar een soort fetisj wat betreft uitlijning ofzo.
    Daarom komen de draagarmen en/of afstelbouten ook allemaal uit de States.
    (ik heb de SPC draagarmen op mijn focus zitten ;) )
    Het is zelfs zo, dat Ford zelf gewijzigde armen verkoopt, welke voor minder negatief camber zorgen (ongeveer 1graad meer positief ten opzichte van een standaard arm)
    Verder veel nuttige info over dit onderwerp op de Ami forums.
    Je quote een gast die zegt dat -1.6 tot -1.8 acceptabel is..... Nou....voor een standaard setup misschien. Maar ik zou zeggen zo rond de -0,9 a -1,0 is acceptabel; dat is alleen haalbaar met aftermarket onderdelen.
     
  13. #13 Iodokus, 26 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2010
    Hmm, minder negatief camber. Is het niet zo dat de Focus zijn wegligging mede te danken heeft aan dat negatieve camber :?:


    Met dank aan Barry
     
  14. Zoals ik al eerder aan gaf: daar zijn de meningen en theorieën verdeeld over. Waar men het over het algemeen wel over eens is is het volgende:
    - Veel negatief camber betekent niet automatisch een betere wegligging.
    - Een beetje negatief camber heeft meestal wel een positief effect op grip in de bochten.

    Ik heb nu zelf rond de 0,5 negatief camber achterop. Ben van -2,2 gekomen met fabrieks-armen. (en nee de armen waren niet krom)
    De verwachting was dat ik wat grip zou verliezen met deze setting, maar samen met een sporing van bijna 0 geeft dit een echt kart-gevoel.
    Van een slechter bochten gedrag en/of grip heb ik nog niets gemerkt.

    Wel lijkt de focus van 'onderstuurd', nu 'overstuurd' te zijn geworden.
    Is wel een beetje lastiger te corrigeren, zeker als je er niet op verdacht bent.
    Maar wel leuk :badgrin:
    Ford geeft zelf aan dat de wielvlucht (camber) van een focus 1 tussen de -0,12 en -2,76 graden moet liggen.

    Wat ik in ieder geval heb bereikt, is dat mijn achterbanden wat langer mee gaan ;)
     
  15. Hier ook een Futura Wagon van jan. 2005,
    niks geen last van schuine banden, en we hebben er nu toch al gauw
    35.000 km erop zitten.
    Wel is die van ons net voordat wij hem ophaalde compleet uitgelijnd, daarna
    nooit meer, en dat is nu 2.5 jaar geleden, wij zijn dan ook geen stoeprand
    rijders...dus dat scheelt aanzienlijk;)
     
  16. Ik heb vanmorgen mijn auto laten uitlijnen bij PdG.

    Mijn wielvlucht/camber was binnen specs en had verder ook geen last van scheef afgesleten banden.
    De rechtuitstabiliteit kon iets beter en bleek ook uit de meting.
    De sporing voor en achter moesten iets bijgesteld worden (meer naar binnen) maar verder geen grote afwijkingen.

    Om op het orginele topic terug te komen:
    Als je voor de beste wegligging gaat (grip in de bochten :mrgreen:) dan zal dat vast niet de meest optimale stand zijn ivm bandenslijtage.
    Maar dat soort afwegingen moet je zelf maken en een goede bandenboer kan hierin de afstelling naar wens aanpassen.

    Ik ben gegaan voor originele fabrieks afstelling want wil niet 2x per jaar mijn banden gaan wisselen door te snelle slijtage en misschien zijn de speciale camber bolts een optie als ik volgend jaar (misschien) een Eibach set ga monteren om zo de toegenomen camber te kunnen corrigeren.

    [​IMG]
     
  17. Oorzaak van het schuin afslijten lijkt vooral rechtsachter te zitten. De band loopt langzaam leeg, oorzaak zit waarschijnljik in de velg. Door de te lage bandenspanning slijt de band scheeft af, wat niet vreemd is. Linksachter eigenlijk nauwelijks problemen.
     

Deel Deze Pagina