1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK1.5 Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Nightmare5, 18 jul 2015.

  1. Goedendag dames/heren,

    Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een 2004 Ford Focus 1.6 16V 100pk MK1 facelift maar nu ben ik toch opzoek naar iets meer vermogen en hoopte dat jullie mij met onderstaande vragen kunnen helpen.

    Opties die ik momenteel overweeg;
    - Power boost valve (Burton power)
    - K&N Inleg filter (of is een i57 kit zoveel beter?)
    - ST170 Snorkel/airbox mod (natuurlijk naast het inleg filter)
    - Zetec SE 2 Liter Gasklephuis (Weet iemand wat het verschil in diameter is en of dit wel nut heeft/kan?)
    - Sport uitlaat systeem (Liefst RVS, welk merk is aan te raden?)
    - Chiptunen (Weet iemand een goeie chip tuner in NoordHolland?)

    Met deze modificaties hoop ik zo'n 125~130pk te behalen en het toch momenteel tamme motor karakteristiek wat ruiger te maken :rock:

    Hebben jullie misschien nog andere tips/voorstellen? (gelieve geen motor wissel voorstellen :nocheer:)

    Gr,


    Nightmare5
     
  2. Goedkoopste oplossing is om een 1.8 of 2.0 te kopen. Dat is uiteindelijk goedkoper dan alle onderdelen halen.
     
  3. Met die onderdelen ga je geen deuk in een pakje boter rijden.

    Pak een paar scherpere nokkenassen en laat hem tunen door een goede tuner, niet van die ali baba's die op het forum voorbij komen.
     
  4. Tja dan kom je inderdaad bij het punt geld, als je de nokkenassen ga pakken dan kan ik net zo goed een 2e hands ST170 blok op de kop proberen te tikken qua kosten .
    Zo duur is onderstaande niet, en mijn doel is niet om het vermogen te verdubbelen of wereld schokkende prestaties uit het blok te persen maar om hem iets directer te maken.

    Prijzen die ik heb gevonden;
    - PVR 170,-
    - K&N €55,-
    - ST170 snorkel €50,- (2e hands)
    - 2 Liter gasklephuis €50,- (2e hands, met nieuwe pakking)
    - Sport uitlaat €200,- tot €800,-
    - Chiptunen €250,- tot €350,-

    Als het enigszins klopt dan ben ik in het meest positieve geval €800,- kwijt voor ~25pk dat is bij mij nog altijd heel redelijk en stukken goedkoper dan een motor uit te wisselen of een andere auto te kopen.
    Tevens kan ik bovenstaande allemaal zelf (op het chiptunen na), maar een blok wissel zou ik moeten laten doen.

    @locus De uitlaat die je collega heeft staan is voor een MK2, ik heb een MK1 facelift maar toch bedankt voor de heads-up.

    Gr,


    Nightmare5
     
  5. #6 Marco Morello, 19 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2015
    Je gaat echt nooit die +25pk halen.... Op geen enkele manier.
    Behalve scherpere nokkenassen, zou je ook de bestaande iets scherper kunnen zetten. Helpt je iets. Maar pk's is niet alles, wat denk je van koppel? Continu +6000 rpm om maar die pk's te halen is ook niet praktisch.

    Wat misschien een beetje iets doet is een goed spruitstuk met een iets grotere diameter uitlaat. 4-1 is meer high end vermogen, 4-2-1 is meer koppel. Persoonlijk zou ik voor een 4-2-1 gaan.
    Een Powerboost valve..... Dat is pas zonde geld. Zo'n ding doet op een stock engine eigenlijk niks... Een gasklep van een 2.0 gaat niet passen. Een ST170 snorkel en een inlegfilter zou kunnen... Maar je blijft met de vaste bandbreedte van de MAP sensor zitten. Als ik het goed heb, heeft de fase II geen MAF sensor meer.

    Goedkoopste en meest effectieve is het tanken van Euro 98 of Euro 102 met eventueel een octaan booster.

    Feit blijft dat de 1.6 16v een prima motortje is, maar zonder grof investeren en aanpassen, komt er echt niet heel veel vermogen extra uit. Voor het vermogen wat jij voor ogen hebt was een 1.8 of eigenlijk de 2.0 de betere optie geweest.

    Dus geef rustig zo'n €1.000,- uit, maar verwacht niet dat je die 25 pk extra gaat halen. (Dit bedrag ben je trouwens al kwijt aan een goeie uitlaat met misschien een fatsoenlijk spruitstuk).

    En zoals dutchguy al aangaf, mocht je toch voor een software optimalisatie gaan, zoek dan echt een goeie tuner. Cowboys met broddelwerk en scherpere prijzen lijkt leuk... Totdat je blokje in de soep draait. Oftewel voor die €350,- die jij noemt kom je bij de cowboys uit.

    Maar goed het is jouw wagen en jouw geld.
     
  6. Bij de 1.6 lijkt het mij fijner om meer vermogen bij lagere toerentallen te krijgen; dat vind ik toch een zwak punt van de 1.6 motor. Anders doorsparen voor een model met een ecoboost turbomotor. De 72Kw 1.0 ecoboost ziet er op papier (als je de vermogens/toerenkromme vergelijkt) vele malen beter uit dan de 1.6.
     
  7. Dat is ook maar een verschil van minimaal €10.000...
     
  8. Ik heb nu sinds ik de 1.6 rijd 3maal 95 getankt, en nu voor de 2e maal 98. Mijn bevinding is dat het dipje in eerste en tweede toch minder is en vooral de motor die soepeler loopt
    Heb je al eens met 98 gereden? Ik ervaar het niet als meer pk's maar wel een verbetering.
    Heb al dikwijls testen gezien waar er op papier geen verschil was maar ik ervaar het toch anders.
     
  9. We hebben het over een MKI... Niet te vergelijken met een MKII of zelfs een MKIII.... De 1.6 in de MKI kan prima, je moet alleen toeren maken.
     
  10. En de airco uitzetten, dat scheelt bij mijn 1.6 enorm veel in lage toeren. Als ik in de zomer met airco aan vanuit stilstand wegrijd en niet veel toeren maak, is het ding echt verschrikkelijk traag. Iets meer toeren maken en hij wil wel.

    Of zou dat betekenen dat er iets niet helemaal in orde is...?

    Overigens merkte ik wel een lichte verbetering door de montage van een K&N inlegfilter. Het scheelt niet enorm veel, maar het kost ook niet zoveel. Meer geld uitgeven voor nauwelijks resultaten, dat heeft inderdaad weinig zin.
     
  11. Ik hoef met mijn 1.6 echt niet hoog in de toeren te gaan om lekker weg te komen. Kwestie van inrijden, als die van een oud vrouwtje is geweest zal die wat ingezakt zijn.
     
  12. Na de commentaren te hebben gelezen heb ik besloten het uitlaat systeem, pvr,chippen te laten omdat dit inderdaad erg prijzig wordt.

    Toch zou je denken dat een simpele upgrade als een groter gasklephuis wel mogelijk moet zijn maar deze 1.6 heeft een plastic gasklephuis...
    Tot nu toe een hoop (aluminium) gasklephuizen gevonden zoals die van de Puma 1.7 die dezelfde steek punten zou moeten hebben alleen een compleet andere TPS (binnenwerk ook anders).
    Heeft iemand van jullie ervaring met het plaatsen van een ander gasklephuis op een Zetec-SE?
    Een verloopje lijkt me namelijk niet al te moeilijk te maken...

    P.s.; bedankt voor de tips tot nu toe!
     
  13. Ik zou er niet mee rommelen.
    Focus 1.6 motoren hebben vanaf 2002 geen luchtmassameter meer, enkel een map sensor.
    Zodra je er dus meer lucht in gaat pompen dan loopt hij al snel te arm.
    De lambda sensor corrigeert dat wel, maar niet onder open loop.

    Ik begrijp je neiging om te gaan hobbyen, maar ik adviseer je om het niet te doen.
     
  14. Ik zou er niet mee rommelen.
    Focus 1.6 motoren hebben vanaf 2002 geen luchtmassameter meer, enkel een map sensor.
    Zodra je er dus meer lucht in gaat pompen dan loopt hij al snel te arm.
    De lambda sensor corrigeert dat wel, maar niet onder open loop.

    Ik begrijp je neiging om te gaan hobbyen, maar ik adviseer je om het niet te doen.
     
  15. Een groter gasklephuis heeft alleen nut als het gasklephuis ook daadwerkelijk de bottleneck is in het inlaat traject.

    Wanneer het inlaatspruitstuk dezelfde diameter heeft als het gasklephuis heeft het geen enkele zin om het gasklephuis te vergroten. In dat geval zal ook het inlaatspruitstuk moeten worden aangepast.

    Het is prima mogelijk om een gasklephuis van een ander type motor zoals de 1.8 of 2.0 te plaatsen. Echter moet je dan een adapter maken welke perfect aansluit op zowel het gasklephuis als het inlaatspruitstuk. Dit om wervelingen in de luchtstroom te voorkomen. Wervelingen in de luchtstroom kunnen een negatief effect hebben op de airflow waardoor een groter gasklephuis juist averechts werkt.


    Zelf heb ik op mijn vorige Focus 2 (1.6 Duratec 100 PK) het originele 45 mm gasklephuis vergroot naar 50 mm door het huis uit te draaien en een grotere gasklep te plaatsen. Dit gasklephuis heeft een vernauwing ter plaatse van de gasklep waardoor je deze relatief eenvoudig kan vergroten zonder dat er verdere aanpassingen nodig zijn om het gasklephuis goed aan te laten sluiten op het inlaatspruitstuk.

    Een groter gasklephuis alleen zal op zich weinig extra vermogen opleveren. Wel was er bij mij na het vergroten van het gasklephuis geen vermogensdip meer merkbaar tijdens accelereren en kwam de motor merkbaar beter op toeren. Samen met wat andere aanpassingen zoals een K&N inlegfilter in een geoptimaliseerd luchtfilterhuis (ik heb alle restricties en scherpe randen uit het huis verwijderd) en andere software (Superchips) leverde de motor uiteindelijk rond de 120 PK. Echter leverde mijn motor af fabriek al bijna 110 PK (wat niet ongewoon is voor dit type motor). De vermogenswinst door de aanpassingen was dus relatief klein.
     
  16. #17 Kuga-RS, 28 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2015
    hmm, bull-chips alert.

    Natuurlijk vormt en gasklep een restrictie, dat is het hele doel van het ding... Tis geen diesel.

    Door het knooien met de doorlaat van de gasklep zal het door de MAP sensor gemeten vacuum niet meer kloppen met de gasklep stand. De ECU draait vervolgens op een verkeerd punt in de mapping wat dan weer gecorrigeerd moet worden door de lambda regeling.
    Komt een beetje neer op een te kleine bandenmaat en dan zeggen dat je auto harder loopt....

    Begin maar eens met een nieuwe MAP sensor ( is ook alweer 11 jaar oud) een nieuwe luchttemperatuur sensor en een nieuwe lambda sonde. Altijd minimaal 98 octaan tanken (liever hoger) Een iets minder restrictieve katalysator gaat ook wel helpen, een andere cat-back is leuk om te zien maar tamelijk zinloos. Het placebo effect ervan is wel gigantisch ! Het uitlaatgas volume is gewoon zo laag dat een dikke pijp totaal zinloos is. Eigenlijk moet je er gewoon een 2.0 in lepelen. Of echt aan de hobby met een lagedruk turbo opzet.
    Luchtfilter tuning is vooral kiezen voor minder filteren en dus meer zand de motor in. Natte katoen/olie filters horen thuis in grondverzetmachines en landbouw.

    Een grote NL-Power of K&N sticker is volgens velen ook goed voor zeker 10 pk extra.
     
    FordVader vindt dit leuk.
  17. Toen ik mijn mk1 1.6 aangepast had door mijn middendemper te vervangen door een loze pijp, een andere einddemper en een cold air intake was de top 200 km/ph i.p.v. 185 km/ph. Maar verder merkte ik weinig verschil...
     
  18. Klopt inderdaad, had bij mij een grotere diameter en andere dempers RVS gemonteerd en ging inderdaad harder in de top, verder merk je niet veel van, uitlaat heb ik nog hier thuis liggen, geheel RVS
     

Deel Deze Pagina