1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus mk1 2002 onder handen nemen

Discussie in 'Algemeen' gestart door Terry33, 9 jul 2017.

  1. hey focus rijders,

    Sind gisteren ben ik in bezit van een focus mk1 1.6 benzine uit 2002.
    fase 1 of 2 ,ik heb geen idee :(
    maargoed tijdens het naar huis toe rijden begon ineens het motor lampje te branden,dit deed hij niet tijdens de testrit.
    vandaag dus effe de accu los gekoppelt,effe gewacht daarna weer gemonteerd en het lampje blijft tot nu toe uit.
    auto heeft wel al wat gereden 280000km
    op 255000km heeft hij een beurt gehad klein of grote beurt was niet in gevult,wel is de distrubitieriem vervangen en waterpomp.
    nu wil ik voor mezelf een onderhoudsschema gaan bijhouden.
    ik ga dus alle filters effe controleren,bougies vervangen,olie en oliefilter vervangen zodat ik weet dat dat goed zit.
    kan ik hier op het forum ook een onderhoudsschema vinden???
     
  2. Terry 33 :welkom: bij de leukste :ford: - :focus2: Club van NL.:thumbup:
    Veilige kilometers met je :ford: :focus2: uit 2002.:thumbup::sturen::thumbs:
     
  3. Auto rijdt verder wel goed ondanks het motorstoringslampje?
    Ga er dan maar vanuit dat je katalysator is gaan hemelen.

    Voor de rest je mbt het onderhoud:

    Creëer een null status; vervang op zijn minst alle filters.
    - luchtfilter
    - pollenfilter
    - oliefilter incl. nwe olie
    - brandstoffilter

    Verder: op voorhand de bougies vervangen, remmen controleren en eventueel de versleten onderdelen vervangen. Iig goed schoonmaken van de glijpunten en ook weer in de kopervet zetten. Dan heb je verder een goeie basis, waarop jezelf verder kunt borduren.
     
  4. Oke thanks voor je reactie
    Maar leg eens uit waarom ik er vanuit kan gaan dat me catalysator aan zijn eindelijk is?
     
  5. #5 Marco Morello, 10 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2017
    Als de auto verder normaal rijdt en het lampje wel brandt leert de ervaring dat de katalysator niet goed meer werkt. Dit kan ontstaan door verschillende oorzaken:

    - Doorgereden met slechte bougies, bougiekabels en/of bobine (gebeurt nog weleens) waardoor de motor op 3 cilinders draait. Door de onverbrande brandstof gaat de kat eraan.
    - Hoog olieverbruik
    - En gewoon pech/leeftijd/slijtage

    Overigens is deze storing prima uit te lezen.
    Ik vermoed dat de storing er al in heeft gezeten en is gereset door de verkoper.

    Kleine aanvulling op het onderhoud; de Focus I 1.6 16v dient om de 15.000km nieuwe olie en filter te krijgen.
     
  6. Oke top voor de aanvulling
    Ik heb ondertussen al 25 a 30km gereden en het motor lampje is nog steeds uit gelukkig.
    Olie ga ik dagelijkst a wekelijks bijhouden om te kijken wat het doet.
     
  7. Update:
    Marco Morello is een toppertje
    Motor lampje ging weer branden,dus vandaag maar eens gaan uitlezen en deze 2 foutcode's naar voren:
    https://www.engine-codes.com/p0420_ford.html
    https://www.engine-codes.com/p1127_ford.html

    P0420 oke katalysator moet vervangen worden,maar maakt het nog uit welk merk ik neem,anders ga ik voor deze:https://m.onderdelenshop24.com/1335032-bosal
    Ook denk ik dat het verstandig is om die sensor ook te vervangen of hoef dat niet?

    P1127 o2 sensor werk niet naar behoren, gaan ik ook vervangen,heb alleen nog geen idee waar die zit.
    Ook hier maakt het niet uit welk werk ik neem?

    Ik wil graag me auto leren kennel dus alle reactie's are welcome :)
     
  8. Kijk even goed naar die p1127 , want dat betekent fuel trim te hoog.
    Dat kan aan de sensor liggen , maar ook aan bijvoorbeeld een vacuümlek.
     
  9. Oke thx voor de tip
    Enig idee waar dit het meeste voorkomt?
    Kan ik dit tested met remreiniger?
     
  10. Carter ventilatie tussen het inlaat spruitstuk.
    Goed controleren en rondom voelen.
     
  11. Oke heb net me lambda sensor voor de katalysator los gehaald,hier het resultaat https://imageshack.com/i/pnScnIVJj
    Tijd voor een nieuwe zou ik zeggen.
    Misschien katalysator toch niet defect?
     
  12. Ik weet niet hoe hij eruit zou moeten zien, maar de gaatjes lijken allemaal open te zijn. Daarbinnen zit de echte sensor.
    Ik heb bij de vrachtwagen ook wel uitlaatgassensoren gezien die er ongeveer zo uitzien. Nadat de gaatjes weer open waren gemaakt ging hij gewoon weer terug en werkte de boel weer.
     
  13. Heb je knipperlichten in je voorbumper? Dan heb je een fase 1. Zitten ze in je koplampen, dan heb je een fase 2
     
  14. Tenzij je een naar fase II omgebouwde fase I hebt.
    Maar vanaf 2002 is het een fase II.
     
  15. Om er nog eens op terug te komen van me katalysator.
    Ik ben hem live eens gaan uitlezen en zag dat sensor 1 voor de katalysator wel meet en werkt maar sensor 2 achter de katalysator helemaal niets,komt dit door dat e katalysator kapot is of is sensor 2 nou dan ook echt stuk?
     

Deel Deze Pagina