Focus komt traag op temperatuur, en ETM geeft hogere temperatuur aan.

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by RubenCoolen, Nov 18, 2014.

  1. Ik heb een Ford Focus II 1600 TDCi 109PK uit 2005.
    Deze komt pas na een 10-tal kilometer op zijn maximum temperatuur, en dit is altijd lager dan de bedrijfstemperatuur (maximum 85°c).
    Nu ben ik eens gaan kijken in de Engineering Test Mode, en zoals je op de foto kan zien staat daar dat de motortemperatuur ongeveer 35°c warmer is dan aangegeven op de teller.
    Moet ik mij hierover zorgen maken, of kan het dat de temperatuur in ETM foutief is?
    Ook trekt hij in 1ste en 2de versnelling onder de 2000 toeren slecht op, misschien heeft dit er iets mee te maken?[​IMG]
     
  2. De diesels hebben wat meer tijd nodig om op temperatuur te komen. De temperatuurmeter staat altijd net iets naast de 90 graden, dat is normaal. Er zit een thermostaat in voor 88 graden.
    Verder is de motortemperatuur iets anders dan de koelvloeistoftemperatuur. 130-135 graden is een heel normale bedrijfstemperatuur.
     
  3. #3 kolere, Nov 18, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 18, 2014
    • Vloeistof temperatuur hoort iets onder het midden te staan.
    • Bij mij is het sterk afhankelijk van de buitentemperatuur, bij zo'n 6 graden duurt het toch wel ruim 10km op de snelweg rijden 100km/h
    • Wanneer mijn motor op temperatuur is, is mijn engine temperatuur rond de 130 dacht ik. Dit is een gecombineerde waarde die de computer baseert op meerdere parameters dacht ik. Dat die anders is dan de koelvloeistoftemperatuur is normaal.
    • Wat versta je onder slecht, het klopt dat die na 1900tpm pas echt wegschiet, maar vanaf 1500tpm hoor je toch wel echt te versnellen. Dit zou een egr probleem kunnen zijn of de vacuümregelklep van de turbo aansturing.

    Je zou je thermostaathuis kunnen vervangen, het zou kunnen dat deze niet goed meer sluit.

    Edit:
    Ik zie op de foto dat je 70 in ze 5 rijdt, vindt je blok niet prettig. De vijfde versnelling zou ik niet eerder kiezen dan vanaf 85km/h en onder de 80km/h moet je beslist naar de vierde versnelling!
     
  4. Lang leve elektrische bijverwarming. :mrgreen:
     
  5. Tja ik zie het niet zitten om alles bij elkaar te zoeken en in te bouwen anders had ik het wel gedaan;), in Zweden bij -10 kan de motor de warmte niet eens vasthouden bij uitrijden daalt de vloeistoftemperatuur al. Ik denk dat de dynamische bumper van de focus III ideaal is voor dit soort omstandigheden.

    Los daarvan staat dit denk ik los van het probleem van de topicstarter.
     
  6. Tim; wat heb je al voorbereid liggen?
    Wij hadden alles voorbereid liggen en hoefde alleen het kachelelement te hebben.
     

Share This Page