Focus I of Focus II

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Bokkepoot, 26 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo,

    Aangezien ons werkpaard, een Focus I 1.8 TDCI aan vervanging toe is, staan we hier voor de keuze.

    Een Focus I met weinig km 80.000-120.000
    Of een Focus II met wat meer ervaring, 150.000+ een beetje zeg maar.

    Budget is zo'n 4.000-6.000
    Het moet ook een benzine zijn, minimum blok moet een 1.6 zijn omdat zo'n 1.4 wel een beetje heel veel moeite moet doen.

    Opties doen er absoluut niet toe, enige vereiste zijn 4 wielen,stuurwielen en wat betrouwbaarheid :lol:.
    Ow een station, want de ruimte is wel makkelijk

    Wat is de betere keuze?
    Is een Focus II fase 1 zoveel meer auto dan een Focus I fase 2?
    Ook qua betrouwbaarheid? is zo'n 1.6 uit de Focus II betrouwbaarder dan een Focus I 1.6?
     
  2. Hangt af welke uitvoering je zoekt/wilt...
     
  3. #3 Bokkepoot, 26 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2015
    Geen, het word niet mijn auto.

    En de persoon die erin rijdt, ja als ie rijdt dan is het goed zeg maar.

    Airco, cruise of Xenon maakt allemaal niet uit.

    Feit is alleen als je een beetje leuk Focus I zoekt met een lage stand, er ook wat Focus IItjes op de radar verschijnen.
    En een nieuwer model na 13 jaar en 320.000 km is ook wel grappig.

    Probleem is dat ik maar een km of 200 ervaring in een Focus II en niet echt duidelijk weet of het de moeite waard is..
     
  4. Ik heb nog een 2006 Focus II fase 1 wagon Rally Edition in de aanbieding, 2.0 liter 140.000km, dealer onderhouden:thumbs: Panther Black:rock:
     
  5. Aah wel de goede kleur.

    Alleen lust zo'n 2.0 wel een slokje, en het idee was juist om een zuinige benzine te nemen. Toch bedankt voor het aanbod, als ik echt niks moois tegenkom, wie weet.
     
  6. #6 JW, 26 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2015
    Deze keus is heel persoonlijk maar zelf zou ik hierbij altijd voor de Focus 2 gaan. De Focus 2 is naar mijn mening een stuk moderner en ruimer als de focus 1.

    Hou er wel rekening mee dat de 1.6 Duratec met 100 PK niet over houd in de relatief zware Focus 2. Om toch vlot met het verkeer mee te kunnen komen draait de motor relatief veel toeren. Dit heeft ook invloed op het verbruik. mijn ervaring is dat de 1.6 Duratec bij vlot doorrijden niet bepaald zuinig is.
     
  7. #7 Bokkepoot, 26 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2015
    Ja, daar zit ik ook mee.

    Ik weet dat een 1.6 in een focus I ongeveer 1 op 14 haalt. Vind ik een mooie vervanger voor de 1:18 van de 1.8 tdci. Alleen vind ik het weer zonde om een focus I te halen voor een prijs van een redelijke Focus II.

    Ik vind persoonlijk het motoraanbod van de Focus II vrij mager. ( Op een 2.5 na) Maar dan zit ik weer naar een Focus III te kijken. Maar dat is weer veel te nieuw om nog zelf aan te sleutelen en diagnose te stellen. (als hobbyist/beunhaas zijnde).

    Zijn mij weer net iets te nieuw..
    (Ben dus een echte zeurpiet)
     
  8. Of een bomvolle Focus 1 Wagon 1.8 TDCI met 135.000 gelopen?

    Mét Xenon, electrisch schuif kanteldak, 4x electrische ramen, climate control, en origineel RS Pack pakket, 17" en navigatie.

    Ook al zijn die extra's geen vereiste voor jullie, ze zitten er wel maar mooi op.

    Mag je voor 3750 ophalen.
     
  9. Haha, als het een benzine was en je de auto niet verlaagd had...

    Probleem is dat de meeste 50+ers niet zo heel veel geven om xenon, dikke bumpers en een sport interieur :)

    Moet ik dat er weer allemaal afhalen [emoji14]
     
  10. Als het om betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten gaat is de Focus model 1 een van de beste, misschien wel de beste auto die Ford de afgelopen 20 jaar gebouwd heeft. Dingen gaan gewoon echt lang mee..
     
  11. Ik vind de Focus 2 wat lomper aanvoelen in het bochtenwerk. De Focus 1 is wat lichter en daardoor ook wat scherper. Staat wel tegenover dat daardoor de Focus 2 wat comfortabeler voelt. Ik heb zelf 2 jaar in een Focus 1 1.8 tdci gereden en rij nu ruim 6 jaar in de Focus 2 1.8 tdci.
    Zeker als wegligging geen enorm issue is zou ik voor een Focus 2 gaan. Niet dat de Focus 2 nou een drama is op de weg hoor, ze willen alsnog erg goed door de bocht en zo:)
     
  12. Tsja, het is dat de huidige een paar mooie roestbruine gaten heeft in de dorpel. En de injectoren gewoon gaar worden..


    En veel focussen I hebben last ervan. Kun je wat aan doen, maar dan kan in principe je eigen auto ook laten lassen.
     
  13. En wegligging is geen issue, er wordt toch als een oude opa mee gereden.. :)
     
  14. fijn een focus 2 nemen met iets meer ervaring.
    waarom? gewoon omdat het kan...
    Een nieuwere generatie auto is altijd goed zeg maar, al is het alleen al dat je niet weer naar een bekend dashboard aan zit te kijken ;) .
     
  15. Heeft even geduurd, maar er staat volgende week een futura focus 2 voor de deur. Ik vond er inderdaad op comfort en luxe wel een betere dan een focus 1.


    Al haalt ie het qua bochtenwerk echt niet met een mijn focusje....

    Bedankt voor de adviezen...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina