1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus / Fiesta

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door De Sopper, 25 jan 2009.

  1. Ik dacht dat ik alles in kanen kruiken had met de keus van de nieuwe Fiesta, maar ben nu wel heel erg aan het twijfelen gebracht.
    De Fiesta die ik voor ogen had heeft de volgende samenstelling: Titanium 1.6 120 pk benzine / 5 deurs / launch pakket uitgebreid / 16 inch velgen / privacy glass / leer / verwarmde stoelen.
    Echter, bij mijn bezoek aan de dealer stond er een Ford Focus Titanium met Bussines-Pakket met 5 inch originele navigatie / 100 pk benzine / metalic lak zwart;zilver of blauw / 5 deurs.
    Kortom een hele complete auto, waarvan er een stuk of wat in voorraad staan.
    Dit zijn dus geen proefrit modellen waar al een tig aantal kilometer,s op staan.
    Normaliter is deze auto t.o.v de Fiesta een stuk duurder, maar na het opvragen van de offerte is deze auto een kleine 500 euro goedkoper dan de Fiesta.
    Er zit dus een korting op van een kleine 5000 euro wanneer je deze zou bestellen zoals deze in de huidige prijslijst staat vermeld.
    Nu zit ik dus met een dilemma welke keus ik moet maken, natuurlijk is de Fiesta 20 pk sterker en ronde de 200 kg lichter, maar aangezien ik niet bij elk stoplicht als eerste hoef weg te zijn vindt ik dit verschil in pk niet echt belangrijk.
    Hoewel ik de Fieste een mooie auto vind, is de Focus toch iets meer auto wat betreft ruimte grootte etc.
    Ik wil deze auto zakelijk gaan rijden en realiseer me dat ik bij de Focus 25 ipv 20 % bijtelling heb, maar op jaarbasis is dit niet echt schokkend.
    Ik weet dat ik in het hol van de leeuw ben wat betreft de Focus fanaten, maar wellicht kan men mij overtuigen om voor een Focus te kiezen.
    Hoe dan ook, ik weet het even niet welke keus ik moet maken.
     
  2. Hoi Sopper, welkom op het forum. Het is een luxe dilemma. Alle 2 de auto's lijken mij leuke auto's. Ik denk dat je voor jezelf te raden moet gaan wat voor en hoeveel kilometers je gaat rijden.
    Dus hoeveel kilometers per jaar? En rijd je veel op de snelweg? Veel in de stad etc.

    Zelf heb ik ook in de nieuwe Fiesta gereden en vond het nieuwe design erg gaaf en het weggedrag erg volwassen. Lees dit topic: http://www.focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6609&highlight=fiesta

    Maar toch is de Focus een grotere auto. Als je daar meer waarde aan hecht zou voor mij de keuze niet moeilijk zijn.

    Succes en wat je keuze is houd ons op de hoogte. :D
     
  3. :welcome: , Dat is zeker een luxe probleem,wat je ook in de gaten kan houden is de restwaarde,ik denk dat de focus wat waarde vaster is.

    Suc6 met je keuze
     
  4. Ik gebruik deze luxe auto voornamelijk voor de prive-ritjes, aangezien ik door de week een auto met grijs kenteken bestuur (VW Caddy-Max DSG).
    Dus voornamelijk als ik wat verder weg moet, en uiteraard voor de vakantie naar Spanje etc.
    Lijkt mij ook verstandig om eens met deze auto een testrit te gaan maken,want als ik het internet afstruin is de een tevreden met deze motor (benzine 100 pk), en de ander vindt hem te tam.
    Ben niet bepaald een asfaltridder, want een kruissnelheod van 130 km vindt ik wel lekker.
    Kan ook niet zo snel een ervaring op dit forum vinden, wat men van dit motortype vindt wat betreft acceleratie etc.
    En als ik de verkoop-aantallen bekijk van de Focus t.o.v de Fiesta slaat de weegschaal wel heek erg veel door ten gunste van de Fiesta.
    Althans de laatse maanden van 2008.
    Moet wel vertellen dat het prijsverschil tussen de Focus en de Fiesta nog groter zou zijn als de dealer niet z,on mega korting had gegeven op de Fiesta ( 13 % op de nieuwe Fiesta en opties).
    In ieder geval zit ik nu met de folder van de Fiesta en Focus op schoot, en weet het nog even niet.
     
  5. succes met uitzoeken :thumbs: ,ben benieuwd wat je keuze wordt
     
  6. De stoelen van de Focus zitten beter. Alleen daarom al zou ik een Focus nemen. Ook kan er af fabriek geen navigatie in de Fiesta.
     
  7. Welkom Sopper,

    Even een ding: je geeft eerst aan dat je de auto zakelijk wilt gaan rijden (met 25% bijtelling) en in je ander post zeg je dat je de wagen voornamelijk prive wilt gaan rijden. Ik volg 'm effe niet. Als je de wagen zelf gaat aanschaffen, heb je niet zoveel te maken met bijtelling. Of heb ik nou iets gemist?

    Tja, en dan is er de keuze Fiesta/Focus. Da's toch iets van persoonlijke smaak. Als het aan mij zou liggen, zou ik de Focus pakken. De Titanium is al meer dan compleet en hoewel de Fiesta nog voller hangt met toeters en bellen, lijkt mij het zo dat je het meeste hiervan niet gaat missen. Sowieso merk ik dat wanneer je 'een maatje groter' gaat rijden, er al meer standaard inzit vergeleken met een kleiner model.

    Ikzelf ben van een Peugeot 306 (heerlijke wagen) naar een Seat Ibiza gegaan, maar wil nu dus weer een maatje groter gaan rijden, omdat het toch standaard wat lekkerder en rustiger rijdt. Vandaar mijn keuze voor een Focus en niet voor een Fiesta.

    Een proefrit in beide wagens zou inderdaad al een hoop duidelijk voor je kunnen maken. Wat vind jij nou lekker rijden; het wordt per slot van rekening jouw wagen.

    Wel een luxeprobleempje trouwens. Er zijn ergere dingen om te doen.. 8)
     
  8. Welkom en de keuze gewoon de focus :lol:
     
  9. Inderdaad voor de duidelijkheid, ik koop de auto zakelijk aangezien ik dan de kosten kan verrekenen mbt tot de BTW etc etc.
    Ik rijd door de week in een grijs kenteken auto, en ga de Ford meer voor de weekends / vakantie etc. gebruiken, dat bedoel ik dus met prive ritten.
    Het is dus geen lease auto, maar gewoon een 2e auto van de zaak.
     
  10. Lastige keuze...

    De Fiesta is natuurlijk een nieuwer model, en vind hem zelf in de juiste kleur wel heel gaaf. Aan de andere kant is de Focus een volwassener auto. Als het waar is wat jij zegt dat je geen snelheidsduivel bent, dan denk ik dat je heel tevreden bent met de Focus. Wat betreft de inruilwaarde; over het algemeen zijn kleinere en compactere auto`s in verhouding waarder vaster.

    Ook lees ik dat je de auto prive wil gaan gebruiken en je ook met de auto op vakantie wil. Over het algemeen zijn de grotere auto`s comfortabler dan de kleinere. (Grotere wielbasis etc.)

    Als ik bovenstaande dan op een rijtje zet, dan zou ik zelf voor de Focus kiezen.

    (En op een gegeven moment de Fiesta als 2e auto voor de vrouw kopen. :twisted: :wink: )
     
  11. Laat mijn vrouw nou geen rijbewijs hebben, al kom ik met een bakfiets voor rijden vindt ze dat ook best.
    Nee, die is tevreden met een nieuwe fiets met een paar fietstassen.
    Maar inderdaad, een testrit in de Fiesta en zowel in de Focus lijkt mij verstandig.
    Echter bij geen enkele dealer in de omtrek staat een 120 pk uitvoering voor wat de Fiesta betreft.
    Wacht er al weken op, maar helaas. :roll:
     
  12. Leuk he, zo in dilemma zitten wat voor auto je gaat kopen. Althans dat vind ik wel tenminste. Voor en nadelen naast elkaar zetten enzo.
    Het topic zo verder lezend begrijp ik dat je veel lange afstandskilometers maakt met de auto. Persoonlijk zou ik dan voor de Focus gaan. Omdat een Focus meer is gebouwd voor lange afstanden dan een Fiesta. Kwa klasse is een Fiesta meer een auto voor de kortere afstanden. Niet gezegd dat de Fiesta het niet kan natuurlijk.... :lol:

    Ik zou inderdaad met beide auto's gaan rijden en kijken waar je het prettigst in voelt. Naar mijn mening moet een dealer je toch kunnen helpen aan een proefrit in een Fiesta 1.6??? Al is het via Ford.nl????
     
  13. Zoals op het Fiestaforum ook al geroepen is, bij lease wordt er uitgegaan van de cataloguswaarde van de auto. Dat je hem bij een dealer voor 5000 euro minder kunt krijgen is leuk, maar dat maakt in het geval van leasen niet uit. Ik weet niet of dit verhaal ook opgaat als je de auto zakelijk koopt?
     
  14. Hmm, ik weet niet bij welke leasemaatschijen dat is? Maar bij de leasemaatschapij waar ik heb gewerkt word uit gegaan van de prijs die de klant bij de dealer heeft uit onderhandeld.
     
  15. Vitro heeft het volgens mij over de fiscale bijtelling, die wordt inderdaad gewoon berekend over de cataloguswaarde (dus in geval van de Focus wel een stukje hoger, ondanks de lagere aanschafwaarde).

    Oh ja, :welkom: De Sopper! :mrgreen:
     
  16. Dat is inderdaad waar. Dat kwam niet duidelijk over uit zijn tekst. Maar ik snap m nu wel ja.
     
  17. Welkom op het forum, leuke discussie dit. In ieder geval veel plezier/succes met het maken van je keuze.

    (ook ik zou persoonlijk voor een focus gaan, dan heb je toch wat "meer auto" op de snelweg)
     
  18. De Fiësta heeft inderdaad wat meer vermogen. Maar ik kijk dan even verder. Het maximum koppel is vrijwel gelijk en komt vrij bij vrijwel hetzelfde toerental. Het maximum vermogen is bij de Fiësta wel wat meer, maar komt ook pas vrij bij een hoger toerental. Voor dit extra vermogen zal je hem wel flink door moeten trekken. Verder vermoed ik dat het dezelfde motor is met een andere chip en nokkenas oid.

    Uiteraard blijft de Fiësta wel 200 kilo lichter en dat ga je zeker merken.

    De 100pk benzine in de Focus tam? Ik heb hem nu een paar dagen en kan niet anders zeggen dan, dit valt 100% mee... Sterker nog, ik ben aangenaam verrast door die motor. Ik heb een aantal weken gereden in een 407 met een 1,8 benzine. Die zou 25pk meer moeten hebben en sneller moeten zijn. Dat klopt ook wel, hoog in de toeren. Laag in de toeren was die echt zeer sloom. Datzelfde heb ik ook gemerkt bij andere moderne benzine-motoren. Bij de Focus heb ik hier helemaal geen last van! Vanmorgen in de file nam ik niet eens de moeite terug naar de 1 te schakelen wanneer ik stil stond (uit gewoonte, na 1,5 jaar een sterke diesel te hebben gereden). De Focus doet er niet moeilijk om. Je kan dan gewoon (welliswaar rustig) wegrijden.

    Dus Focus tam? Nee dat niet. Het is natuurlijk geen diesel met een enorm koppel, en een 2 liter is een pak sneller. Maar met een 1,6 kom je ook echt wel vooruit.

    Ik zou in beide wagens eens een proefrit gaan maken. Ik zou het wel weten, ik rijd dan ook inmiddels een Focus. :)
     
  19. Als ik kijk vanuit jou opzicht zou ik denk ik voor de Focus gaan. Als je hem voornamelijk voor langere stukken, het weekend en vakanties wil gebruiken is het fijn om een grotere auto te hebben. Langere afstanden is ook fijn rijden met een grotere auto, als heb ik daarbij over de Fiesta ook niks te klagen. Als het vermogen je niet direct iets uitmaakt zou ik de Focus kiezen.

    Vanuit mijn eigen opzicht zou ik voor de Fiesta gaan. Zelf heb ik gewoon graag een kleine auto, maar ik rij dan nauwelijks grote afstanden, en voor de vakantie gebruik ik de Fiesta ook al nooit, hooguit voor een weekendje weg. Vermogen doet mij ook niks, dus daarvan zou ik het ook niet laten afhangen
     

Deel Deze Pagina