1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Focus diesel in noodloop zonder foutcode

Discussie in 'Performance' gestart door mcmenno, 28 mrt 2013.

  1. HELP!!

    Mijn focus 1.6 tdci 66kw van 2006 gaat in noodloop.
    Na het starten duurt het een minuut, maar daarna gaat ie in noodloop en wil er niet meer uit (tot de volgende ochtend).

    EGR vervangen (door een gebruikte) en opnieuw ingelezen, die gaf een fout.

    Na het vervangen was die fout weg, maar blijft in noodloop komen.
    Verder tig keren uitgelezen door de ford dealer met kundige spullen. Geen foutcode, toch gaat dat hok in noodloop. Ik word er moedeloos van.

    Brandstoffilter en luchtfiler zijn vervangen. Verder is turbo goed, geeft goed druk (de eerste minuut gaat ie als van ouds, goed vermogen, maar dan hakt de noodloop erin). 2900 toeren, futloos.
    Motorblokje (gele lampje) gaat niet aan (doet 't wel tijdens testen van dashboard).
    Op 't display staat "Motor Systeem Storing" en het rode lampje naast de kilometerteller gaat branden.
    Nogmaals, geen storingen tijdens uitlezen, wel in noodloop.
    Ook gaat ie niet uit noodloop door contact uit/aan te zetten.
    Help!!!
     
  2. Al rijdend laten uitlezen. De meetwaarden zullen veranderen op het moment dat die in noodloop gaat
     
  3. geeft geen storingscode.
    zodra je 's morgens start, gaat ie na 200 meter in noodloop (zonder foutcode).
    zodra die warm is, gaat ie meteen in noodloop, zonder foutcode.
    ook tijdens rijden, geen foutcode.
     
  4. Niet in je auto maar de testkast zal zeker een afwijking kunnen meten in de meetwaarde
     
  5. Je moet tijdens het rijden ook geen foutcodes uitlezen, maar de waardes van de verschillende sensoren. Dat bedoelt Wesley
     
  6. Nadat ik mijn fase 2 tellerunit heb geplaatst had ik exact dit zelfde probleem. Nadat de motor ongeveer 1 minuut had gedraaid kreeg ik de volgende meldingen met als gevolg dat de motor in noodloop ging:

    *Motor systeem storing
    *Accelleratie beperkt.

    Bij mij werden er ook geen foutcodes weergegeven. Het enige verschil is dat bij mij na het stil zetten en opnieuw starten van de motor de storing weer 1 minuut weg bleef.


    Na een avond zoeken en uitproberen ben ik tot de conclusie gekomen dat het probleem in de tellerunit zat. Deze staat via het CAN-bus systeem rechtstreeks in verbinding met de PCM. Bij mij bleek het uiteindelijk veroorzaakt te worden door slechte soldeerverbindingen op de printplaat van de tellerunit. Nadat ik alle soldeerverbindingen opnieuw heb gesoldeerd is de storing volledig verdwenen.



    Mogelijk wordt jouw probleem ook veroorzaakt door de tellerunit. Wanneer je wat wil uitproberen hou er dan wel rekening mee dat de startblokkering wordt geregeld door de tellerunit en je dus niet zomaar een andere kan plaatsen.
     
  7. Temperatuursensoren (lucht inlaat temp en water temp) geven correcte waardes aan tijdens rijden.
    Lucht inlaat = tussen 4 graden en 15 graden.
    Water temp is 's morgens 4 graden en bij bedrijfstemp is dat 77 tot 78 graden.

    Stationair rail druk is 25000 kpa, bij gas geven gaat dit naar ongeveer 40000/50000 kpa.

    Luchtmassa is stationair ongeveer tussen 6 en 10 gr/s. Tijdens rijden gaat dit naar 40 gr/s.

    Turbo druk is stationair 99 tot 101 kpa. (gewone buitenluchtdruk)
    Bij accelereren max 207 kpa.
    Tijdens rijden tussen 125 kpa en 175 kpa.

    Dus, dat ziet er allemaal goed uit.

    Opzich lijkt me dat bij mij sterk dat er iets mis is met de tellerunit.
    Ik heb niets aan m'n tellerunit gedaan. Zit er al in vanaf 2006.

    Maar, zeg nooit nooit natuurlijk.
    Het lijkt een soort gelijk probleem. 's Morgens is 't MSS lampje uit. Na ongeveer 30 seconde gaat ie aan met de melding "Motor Systeem Storing". (Zonder de melding "acceleratie beperkt" (misschien is dat afhankelijk van bouwjaar/type).

    Dan zodra de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, contact uit en weer aan, dan lijken de 30 seconde weer in te gaan.
    Binnen die 30 seconde gaat de auto als vanouds weer als een speer.

    Dan zodra 't lampje aan gaat en MSS verschijnt, is het drama. 2970 toeren maximaal en compleet futloos in noodloop.
    Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, blijft het lampje aan zodra het contact uit/aan gaat. In eerste instantie lijkt het mij dus gerelateerd aan temperatuur... Een soldeer verbinding "kan" bij kou of warmte het wel/niet doen.

    Maar als er slechte verbindingen zijn op de tellerunit, behoor je dan geen uitvallende functies te hebben op de unit zelf? Zoals lampjes die 't niet doen, schermpje voor de helft, of andere onduidelijkheden?

    Waar kan ik dat vinden? (Heb 'm nog niet los gemaakt, dus wellicht een domme vraag als je die verbinding gemakkelijk ziet als de unit eruit is).

    Hoe kan ik de tellerunit controleren/uitlezen?
    Of kan een beetje Ford dealer dat ook?
     
  8. Dat jij de melding "Accelleratie Beperkt" niet krijgt kan kloppen. Bij mijn weten krijg je deze melding alleen bij een fase 2 tellerunit.

    Bij een slechte soldeerverbinding of defect in de tellerunit hoeft het niet zo te zijn dat er functies uitvallen. Zo krijgt de tellerunit signalen (van bijvoorbeeld het gaspedaal) waar de tellerunit zelf niets mee doet maar deze signalen worden wel omgezet naar een digitaal signaal dat via het CAN-bus syteem naar andere modules wordt gecommuniceerd.

    Ik had zelf in eerste instantie een foutmelding in de tellerunit staan m.b.t. het gaspedaal. Nadat ik de betreffende verbindingen in de tellerunit heb doorgesoldeerd was deze foutcode verdwenen. Ik had echter nog steeds het probleem dat ondanks dat er geen foutcodes in stonden de auto toch in noodloop ging en de eerder genoemde meldingen in het display weergaf. Na lang zoeken ben ik er toen achter gekomen dat ook andere verbindingen slecht contact maakten. Ik heb toen alle contacten van de connector op de printplaat van de tellerunit opnieuw gesoldeerd. Hierna was bij mij het probleem opgelost.

    De verbindingen opnieuw doorsolderen is niet zo eenvoudig. Om er goed bij te kunnen moet de tellerunit volledig uit elkaar worden gehaald.


    Dergelijke problemen zijn vaak erg moeilijk te vinden. Als er geen foutcodes worden opgeslagen is het vaak zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik had zelf het geluk dat ik dingen kon uitsluiten door mijn oude tellerunit weer terug te plaatsen.
     
  9. Ik heb dit een keer gehad met een 110 PK tdci. Exact dezelfde klacht, noodloop maar geen code's (behalve CAN communicatie fouten) Dagen aan het zoeken geweest, alles maar dan ook echt alles nagemeten.
    Bleek uiteindelijk softwarematig wat fout te gaan in de tellerunit.

    Deze laten reviseren bij KMS in apeldoorn, en auto reedt weer perfect.
     
  10. Nu breekt echt m'n klomp. :nocheer:

    Vanmorgen vroeg de tellerunit eruit gehaald.
    Gekeken naar de connector, maar geen gekke dingen kunnen ontdekken.
    Heb 'm niet helemaal opengemaakt, maar zag geen roet aanslag en rook ook geen sluiting.
    Dus, teller weer in elkaar en erin gezet.
    Verder alle bedrading achter 't dashboard nagelopen. Niets gevonden.
    Daarna auto weer gestart en sloeg direct weer af (tot 3 x toe). Waarschijnlijk kwam dit omdat de tellerunit eruit was geweest, want de 4de keer starten bleef de motor gewoon weer lopen. En ja hoor, na een klein minuutje in noodloop.
    Verder de hele ochtend gereden met tussenpauzen en bleef in noodloop komen.

    Afspraak gemaakt bij Ford dealer in zeist (heb daar ooit gewerkt, dus dacht m'n oude connecties weer even te benaderen).
    Onderweg daar naartoe nog even tank vol gegooit (+30 liter).
    Bij de pomp wegrijden, per direct in noodloop.
    Bij de garage aangekomen (uiteraard nog in noodloop), uitgezet en naar binnen gegaan.

    Daar werkorder aan laten maken en de monteur kwam binnen 5 minuten de auto ophalen.
    Ik zag 'm wegrijden en na een rondje om de rotonde kwam die weer terug, de werkplaats in.
    Nou zei de monteur.... zet jij 'm maar ff in noodloop.
    M'n bek viel terplekke wagenwijd open. Wat?? Staat niet in noodloop????
    Nee, niet in noodloop zei de monteur.

    Uitgelezen en natuurlijk een berg DTC's, vanwege alle sensoren die ik zelf had losgetrokken om te controleren.
    Maar niet in noodloop komen.
    Alle DTC's gewist en ben gaan rijden.
    De snelweg op, de file in, file uit, 180 op de teller, blazen, rustig rijden....
    De hele middag en tot nu net, nog steeds niet in noodloop.

    Ford dealer rekende niets voor 't uitlezen en resetten (TOP service!!!). :ford:

    Maar voor als nog, ik sta voor 'n raadsel en ben benieuwd of 't ooit weer terug gaat komen dit vreemde verschijnsel.

    Zou 't te maken kunnen hebben met deze vreemde lente?
    (Pasen is kouder dan Kerst) :schater:

    Hoe dan ook, niemand snapt 't.
    Tenzij iemand 't antwoord in z'n glazen bol heeft staan ;-)

    Bedankt allen voor het meedenken!
     
  11. Ik zou er niet op rekenen dat je er voorgoed van verlost bent.
    Als het weer terug keert zou ik eerst je tellerunit naar KMS brengen..
     
  12. Zelfde melding die ik bij mijn :st: kreeg bij te lage accuspanning.
    Motorstoring, acceleratie beperkt en mijn :st: is toch echt Fase 1.
     
  13. Het is dan goed mogelijk dat deze melding pas wordt weergegeven bij fase 1 tellers vanaf een bepaalde productiedatum.

    Bij mijn fase 1 teller (2005) werd deze melding in ieder geval nooit weergegeven als de auto in noodloop ging. ik kreeg dan alleen de melding "Motor Systeem Storing".
     

Deel Deze Pagina