focus 2 perikelen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door flexi, 2 jul 2012.

  1. hallo beste forumleden

    ik zal me eerst voorstellen voordat ik mijn problemen(met de auto) opsom

    mijn naam is John en rij sinds april dit jaar in een Ford Focus Titanium met business pack 1.8 flexifuel . Ik heb voor de 1.8 motor gekozen omdat deze zo heerlijk rustig loopt - de 1.6 is wat rumoeriger - maar begin me af te vragen of dit wel verstandig is geweest.
    de auto heeft nu 48.000 km gelopen en heeft nog garantie tot mei 2013 ( verlengde garantie )
    ik heb hiervoor 2x tot volle tevredenheid in een Mondeo 1.8 rondgereden - de laatste was een ghia platimum uitvoering uit 2000 , na 205.000 km wilde ik toch iets nieuwers , dat is de focus geworden( 2e hands gekocht maar met febrieksgarantie dus wat kan je gebeuren..)

    ik heb de volgende vragen/problemen:

    - de auto gebruikt redelijk wat benzine , bij 120 km staat de boordcomputer op 9 liter/100 km , mijn oude mondie reed nog zuiniger (groter en zwaarder) als ik heeeel rustig op binnenwegen rijd kan ik 1 op 13 halen, hebben andere leden ook deze ervaring?
    - de auto hapert bij koude start en als de motor warm is blijft een klein hikje aanwezig bij optrekken vanuit stilstand ( niet onoverkomelijk maar toch...)
    de ford garage heeft al een keer een update erop gezet - hielp niets - en vorige week de bougies vervangen - hielp ook niets
    Zijn er nog garages die echt naar de fout zoeken en niet alleen maar blind onderdelen vervangen zonder te weten od het gaat helpen?
    - ook bibbert de auto bij optrekken in 1 en 2 , zou volgens een deskundige van een ander merk die er in gereden heeft een aandrijfas zijn, volgens de garage ligt het aan de banden, hoe langer ik de auto heb hoe meer het gaat irriteren , je rijdt niet vloeiend weg, dit heb ik nog nooit bij een andere auto meegemaakt , rij nu 41 auto dus aardig wat ervaring.
    - tevens ook roest op de achterklep, dit gaan ze onder garantie repareren, is dit wel afdoende , of komt dit over een paar jaar weer terug?

    al met al toch wel veel problemen , ik weet ik ben nog al precies hiermee maar volgens mij hoort dit niet bij een auto met deze kilomerstand, ik heb diverse leen auto's ( niet gratis) meegehadd en iedere keer denk ik wat een verademing een auto die gladjes optrekt.

    het is jammer wat het is voor de rest een mooie comfortabele auto maar op deze manier denk ik , volgende keer toch maar een ander merk? Mijn vriendin heeft een getz die soepel optrekt, niet trilt of hapert en ook niet roest en er is ook nooit wat mee.

    ik ben benieuwd naar ervaringen van andere forumleden

    groeten

    John
     
  2. Hallo John,

    Nou je bent inderdaad niet de enigste, ik heb exact hetzelfde.
    Ik heb ook een flexifuel titanium uit juni 2009 en ook wegrij problemen en roest.
    Dealer heeft al 2x een software update gedaan en ik heb hem zelf al meerdere keren gereset.
    Heb het luchtfilter al vervangen door een K&N filter (op aanraden) maar ook dit helpt niets.
    Ook file rijden is verschrikkelijk met deze motor en normaal wegrijden zonder straaljager effect is bijna niet mogelijk, als ik gas geef zakt de motor in toeren.
    Ook het roest probleem is aangepakt, jammer dat het na een half jaar alweer terug komt...de eerste bobbeltjes zitten er al weer.
    Ik maak me niet zo druk meer, na de vakantie gaat ie er uit.
    Ik vind het jammer dat zo'n groot merk als ford dit niet onder controle heeft.
     
  3. Waar op de achterklep zit de roest? Als de plek goed is behandeld, dan komt het niet terug.

    Verbruik van 9 liter/100km voor een 1.8 16v Duratec HE flexifuel is zeker fors. Tank je Euro 95 of E85?
     
  4. Volgens mij staan flexifuels wel bekend dat ze behoorlijk wat verbruiken.
     
  5. Het 'hikje' kan in de ontsteking zitten, dwz bobine, bougiekabels of bougies. Aangezien de bougies al zijn vervangen kan het aan één van de andere twee onderdelen liggen. Vraag eens aan de dealer of ze ook een test-bobine hebben die ze er even op kunnen zetten.
     
  6. Heeft de dealer al contact gehad.met de hotline, ze moeten de PCM 3x achter elkaar non-com programmeren, dus ook 3x pats inleren en geen kam reset uitvoeren.
    Zelf continu de accupool losnemen is ook niet aan te raden..

    Roest moet, mits goed gerepareerd, geen probleem zijn. Daar heb je 12 jaar garantie op..
     
  7. bedankt voor jullie reacties

    de roest zit boven de handgreep, er zitten echte bobbels in de lak, volgens de garage moeten ze eerst wachten op nieuwe richtlijnen voor de reparatie, ik ben benieuwd.
    ik heb al diverse soorten benzine getankt , euro 95 , E10 , Vpower ed , verbruik blijft hoog
    misschien dat het hikken er mee te maken heeft, zal nog eens langs de dealer gaan
    test bobine zullen er dan 4 moeten zijn , zitten aparte bobines op
    zijn er andere 1.8 rijders die mij gegevens kunnen verschaffen over verbruik bij 120 en 80 bijv?
     
  8. #9 McGyver, 4 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2012
    Ik heb op spritmonitor.de 'Flexifuel' als modelnaam ingevoerd.
    Resultaat: | Count: 8 | Fuel type: Gasoline | min 8,03 | Ø 9,18 | max. 11,30 |

    Ook kun je de brandstofsoort kiezen: Bio-alcohol
    Resultaat: | Count: 18 | Fuel type: Gasoline | min 7,85 | Ø 8,84 | max. 11,30 |


    Het blijkt dus een vrij dorste motor...:nocheer:
     
  9. daar ben ik ook wel benieuwd naar...vorig jaar Sept. ook de achterklep overlaten spuiten (garantie) en nu weer roest :nocheer:
    komt wss door het feit dat er geen afdichtingspakking zit tussen de chrome handgreep en de achterklep.
    (en de handgreep heeft al wat "plekjes" die dus voor de roest zorgen, denk ik)
     
  10. Mijn Focus (2008) gaat na de vakantie ook weg om roestplekjes naast de handgreep te repareren. Gelukkig gaat :ford: dat betalen.:dance:

    Ze vertelden me dat ze dan kunststof/folie tussen de klep en de handgreep zouden doen, zodat het niet weer gaat roesten.
     
  11. ja , dat hebben ze me ook verteld
    er komt een kunststof plaat tussen de handgreep en de klep
    was slimmer geweest om dat al in de fabriek te doen.....
    ik ga die klep in de toekomst dus heel goed in de gaten houden, je bent met die roestende focussen wel verplicht om ieder jaar onderhoud bij de dealer te laten doen om je stempeltjes te krijgen, zouden ze het expres gedaan hebben....?
     
  12. je zou het bijna denken.............
    wel raar dat vorig jaar onder garantie mijn achterklep s gespoten en dan niet gelijk een pakking o.i.d. ertussen doen. :loco:
     
  13. volgens mijn dealer komt er een neiuw schrijven van Ford - zal daar wel instaan
     
  14. Die van mij is ook verleden jaar gespoten en ook geen pakking ter verkennen.
    Overigens zit de metalen plaat ook al onder de plekjes, maar dat zal wel oppervlakkig zijn.
    Hebben jullie ook dat bijna alle ford emblemen lelijk en aangetast zijn ? De centerplaatjes op de velgen, logo achterklep en zelfs die op het stuur.
    Auto krijgt zo best een smoezelig uiterlijk.
     
  15. Ik had niet al de stempels van de lakcontrole. Dat had de vorige eigenaar waarschijnlijk verzuimd. Gelukkig wordt het toch onder garantie gerepareerd.

    Met logo's heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Wel bij m'n vader z'n Ford Ka. Daar is het logo op de achterklep alleen nog maar een blinkend ovaal met helemaal niks meer erop.
     
  16. mijn advies is om de gasklep keer te reinigen/schoonmaken
    motor moet dan wel ff inleren na verloop van tijd zal dit goed zijn (1000km kan het duren)
    tevens stop er reinigingsmiddel in de tank

    dit heeft bij mij al verbeterde resultaat geleverd
    nu met 60mm gasklep heb ik eigenlijk geen last meer van trillend optrekken
    dat is nu volledig weg
    gasklep is voor de 1.8duratec ook leverbaar maar dan moet je een electornisch gasklep hebben
    op forum kan er 1 voor zorgen
    andres kost het 450euro
    van 55 ga je naar 60mm

    dus verwacht dat er vuil in je spruitstuk zit en die je even moet schoonmaken
     

Deel Deze Pagina