[Focus 2 fase 2] Onderhoud omg. Nijmegen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hild, 13 jan 2015.

  1. Hallo, ik zou graag wat tips en meningen willen over het onderhoud van m'n Focus 1.6 benzine uit 2008.

    Voor de ongeduldige mensen zet ik mijn belangrijkste vragen bovenaan:

    1. De dealer begroot 500 euro voor een beurt, inclusief remvloeistof vervangen en airco checken. Is dat niet bizar veel geld? Is de meerwaarde van dealeronderhoud echt zoveel waard? Heb ik die carrosseriegarantie bijvoorbeeld nog nodig?
    2. Wat zijn de alternatieven, liefst omgeving Nijmegen? Grote beurt met APK bij een algemene garage en zelf de kleine dingen doen? Goedkope Ford Motorcraft beurt?

    Ok, nu het hele verhaal:

    Ik heb m'n Focus een jaar geleden gekocht met 80.000 en een afleverbeurt (op zijn minst APK en verse olie....de rest is twijfelachtig). Daarvoor is de auto volgens het schema door een dealer onderhouden. Nu ben ik 20.000km en een jaar verder en is het tijd voor onderhoud.

    De lokale dealer begroot zo'n 500 euro voor de volgens hen benodigde 6 jaar /120.000km beurt inclusief remvloeistof vervangen en airco-check. Ik vind dat een flink bedrag voor normaal onderhoud. Ik zat meer aan de helft te denken eigenlijk.

    Als ik de check-sheet voor deze beurt uitprint op Ford Etis, vat ik het samen als een beurt met vloeistoffen, filters en bougies, plus een heleboel checks (zegmaar APK + plus carosserie en een aantal onnozele zaken als binnenverlichting, gevarendriehoek, reservewiel etc). De airco-check bestaat volgens Etis alleen uit het meten van de temperatuur aan de verdamper en het controleren van de leidingen.

    Het is ongetwijfeld grondig, ik heb dan weer mobiliteits- en carrosseriegarantie en zo'n dealer werkt ook niet voor niks maar f*ck, 500 euro?? :wow: Zie ik iets over het hoofd??

    Ik wil m'n Focus graag netjes onderhouden maar ik verwacht niet dat die paar Fordstempeltjes in het boekje honderden euro's extra gaan opleveren bij verkoop of inruil. Voorheen sleutelde ik zelf aan m'n auto.. Ik heb nu niet meer zo'n zin om te slepen met olie en remvloeistof en m'n rug te breken op de oprit om een paar tientjes te besparen. Toch...met deze prijzen...

    Dus, fijn als jullie ff meedenken!
     
  2. #2 Vogel, 14 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2015
    Tja, ik vindt het ook veel geld, maar stiekem ben ik ook wel ook wel wat geld kwijt als ik het zelf doe. Die vloeistoffen zijn niet zo goedkoop ( denk ook aan de injectorreiniger die de dealer in je tank gooit etc) En stiekem ben je gewoon wat uurtjes kwijt. (net interieur filter vervangen: instructie begint met verwijder het gaspedaal).
    Tja en een monteur moet ook zijn hypotheek betalen...

    Een Bovag-garage zal eerder redeneren vanuit het "if it aint broke don't fix it"-principe. Waarschijnlijk controleert hij of de remolie nog helder is en of het pedaal goed aanvoelt en zal vervolgens geen remolie vervangen. Misschien slaat hij ook de injector-reiniger over. Goedkoper, maar toch niet hetzelfde.

    Die carrosserie-garantie is best wat waard. Bij mij FF1 hadden de randjes van de spiegels de lak van de deur beschadigd. De roest- en lak-schade is dankzij de lakgarantie waarmee ik hem kocht wel verholpen. Ik moest daar natuurlijk wel zelf achteraan, want als je niets doet dan krijg je lakgarantie tot de auto doorgerot is en dan zeggen ze: nu is ie doorgerot.

    Het blijft een kwestie van persoonlijke gevoel. De Bovag-garage zal een goedkoper uurtarief hebben, meestal minder preventief/onnodig onderhoud uitvoeren, vaker goedkopere imitatieonderdelen gebruiken. Nadelen zijn dat de diagnose apparatuur vaak niet-ford-specifiek is, er (vaak) minder preventief onderhoud wordt gepleegd, imitatieonderdelen in enkele gevallen kwalitatief minder kunnen zijn.

    Zolang het onderhoud van de Bovaggarage genoeg blijkt te zijn, bespaar je geld, maar als jij dat enkele geval bent waar het mis gaat, dan zijn de kosten hoog.
     
  3. #3 kolere, 14 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2015
    Beurt is een grote, dus kan je kijken naar 60.000km/3jaar staat door Ford begroot op:
    - 375 euro
    - airco check 21 euro
    - remvloeistof 61 euro

    Totaal: 457 euro

    Voor zover ik weet kan je een erkende Ford-dealer op het prijsverschil wijzen.

    Anwb europa dekking kost je ook weer 90 euro als je dit zelf afsluit. Kijk ook is wat een ST rijder betaalt (alleen beurt 620 euro), dat verzacht de pijn misschien wat;).
     

Deel Deze Pagina