[Focus 2 fase 1] Origineel roetfilter 1.6 tdci bij 235.000 km?!

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by FFWTitanium, Apr 18, 2013.

  1. Beste mede Focus-rijders,

    Ik ben deze week voor een raadsel komen te staan.

    Even een situatieschets:

    Onze Focus wagon (ex-lease) staat momenteel op 235.000 km.
    Wij hebben de auto sinds januari 2010, zijn 2de eigenaar en hebben de auto destijds gekocht met 185.000 op de teller.

    In Juli moet ie voor de apk en ik zit dan ook rond de tijd van een beurt, dus die wil ik combineren.
    Daar er een roetfilter op de auto zit, en deze iedere 120.000 vervangen dient te worden, zou die ook gelijk aan de beurt zijn.

    Ik vroeg me af wanneer de vorige keer het filter vervangen was, maar dat kon ik in de historie niet terugvinden.
    Het enige roetfilter-gerelateerde wat in de historie terug te vinden is is dat het additief is bijgevuld bij 132.000 km.
    Hierop heb ik kontakt gezocht de garage waar hij voor mij in onderhoud was (Honders Auto's in Meteren) en de vraag gesteld of zij nog konden zien wanneer het roetfilter vervangen was.

    Hierop kreeg ik het antwoord dat zij het roetfilter nooit vervangen hebben.
    Hier keek/kijk ik erg van op, want dat zou betekenen dat ik nog met het originele filter rondrij.

    Is het uberhaupt mogelijk dat ik nog het originele filter op de auto heb zitten?
    Ik heb nergens last van tijdens het rijden of iets en ook geen foutmeldingen.

    Mijn eigen garage (Ford Wensveen Alblasserdam) leek het ook erg onwaarschijnlijk.

    Iemand die hier iets over kan zeggen?!
     
  2. lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar mss heeft de vorige eigenaar zelf het roetfilter vervangen? of een imitatie (als die al bestaat) geplaatst?
    zou wel verklaren dat die dan bij 132000km het additief is bijgevuld door de dealer.
     
  3. De vorige eigenaar was een Leasemaatschappij..
     
  4. Vorige eigenaar was idd de leasemaatschappij (Leaseplan)

    Ik kan geen reden verzinnen waarom ie niet verwisseld zou zijn.

    Is de staat van het filter op een of andere manier uit te lezen in de BC (middels een laptop oid)

    Heb inmiddels van Ford Wensveen een prijsopgaaf gekregen:
    Grote 240.000 beurt + APK incl additief bijvullen €575,- incl BTW
    Roetfilter vervangen en inleren met IDS/testapp. €928,- incl BTW
    (wat valt er in te leren aan een roetfilter eigenlijk?)

    Wordt duur geintje, ik sta open voor alternatieven :)

    Nou kwam ik laatst deze shop tegen:
    http://www.katalysator-shop.nl/nl/product/ks5005/

    €328,- klinkt mij een stuk schappelijker eerlijk gezegd.
    Naar verluid kost het filter bij Volvo ook zoiets.
    Maar dan moet ie er natuurlijk nog onder gezet worden.

    Veel werk?! Geen idee, ben niet te beroert om het te doen/proberen, mits het in een dag te doen is.
     
  5. De computer moet weten dat er een nieuw roetfilter onder zit, dat word bedoeld met inleren. Zo ook het vullen van het additief, tankje gevuld dan altijd in de computer aangeven dat hij weer vol is.
    Het vervangen van een roetfilter is niet zo heel moeilijk en zeker in een dag te doen.
     
  6. Beste FFWTitanium,

    Het roetfilter gaat niet de gehele leeftijd van het voertuig mee. Iedere keer na een regeneratie (verbranden van roet) blijft as en overige bestanddelen over.
    Deze niet te verbranden deeltjes zorgen ervoor dat het filter een "kleinere" volume heeft. Deze deeltjes kunnen verwijderd worden door een diepte reiniging.
    Het roetfilter moet gedemonteerd en los geslepen worden om tot de kern van het element te komen. Elke cell schoonmaken tot een fabrieksschoon resultaat.

    Het verbranden van het roet is wel gebaseerd op een gemiddeld gebruik van het voertuig en niet alleen maar korte stukken. In dit gemiddelde verbruik zal het roetfilter bij 40% verzadiging moeten regenereren (het verbranden van roet). Bij een km stand tussen de 100.000 en 180.000 km (merk en type afhankelijk) is het roetfilter aan vervanging toe of een reiniging.
    Na deze diepte reiniging kan het roetfilter voor een lange tijd weer meegaan mits de status/kwaliteit van de motor conform de oorspronkelijke emissie is.

    Het verwijderen van het roetfilter zorgt ervoor dat het niet meer conform de type goedkeuring is. Dit kan opgemerkt worden bij een periodieke keuring.
    Tevens het toepassen van reinigingsvloeistoffen en doorspoelen met water behoren niet tot een positieve ervaring. Waarom: het wordt te laat toegepast en er zitten zoveel cellen in het element dat deze niet vanzelf droogt. Daarvoor heb je professionele apparatuur nodig.

    De kosten van reinigen zijn ca. € 325,- en dan krijg je een fabrieksschoon direct terug te plaatsen roetfilter inclusief rapport.

    Tevens leveren wij voor dit voertuig ook een vervangend roetfilter voor origineel. Kosten bedragen € 319,- exclusief de btw. Artikel is direct uit voorraad leverbaar.

    Wij zijn gevestigd in Nederland in de plaats Lelystad onder de naam Topcats.

    Heel belangrijk is de reset van de as getal meter voor het voorkomen van een roetfilter melding.

    Bij vragen vernemen wij uiteraard graag.

    Toon
     
  7. bedankt voor deze heldere uitleg Toon :thumbs:
     
  8. Wat verschilt zo'n vervangend roetfilter eigenlijk van een origineel affabriek filter?
    Of anders gezegd: Wat rechtvaardigd het (enorme) prijsverschil?
     

Share This Page