1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 1.8 Flexifuel 2006 verlenging olie verversinginterval?

Discussie in 'Performance' gestart door Henk uit Rotterdam, 19 mrt 2019.

  1. Mannen,

    Schiet me maar lek, maar ik vraag vooral reacties uit de praktijk.
    Ben van plan om olieverversing te verlengen van 20.000 naar circa 25.000 - 30.000 km. Natuurlijk rijd ik geen boodschappen afstanden.

    In mijn recent aangeschafte Focus type 2 1.8 uit 2006 (xr 59 59) werd in 2006 een verversingsinterval geadviseerd van 20.000km. Vermoedelijk stand der olie-techniek destijds API: SL
    Echter de huidige oliekwaliteit Total premium 5W30 API SN is geschikt voor 30.000 km interval

    Is er focus 3 benzine welke nog een olie verversingsinterval heeft van 20.000 km?

    Is er nog iets bijzonders aan de flexifuel motor? Die standaard op benzine staat afgesteld. Welk inhoudelijk argument zou er zijn om het niet te doen?

    Dank.

    Groet Henk Timme. (ex-Castrol)
     
  2. #2 Koen_, 19 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
    De flexifuel-motoren hebben een ander inspuit-patroon waardoor de olie sneller verdund/vervuild raakt dan in de normale benzine-versie van de 1.8.
    Daarom wordt voor dit type motor juist een verkort verversings-interval aanbevolen, nl elke 10.000 km !!

    Het lijkt me dan ook niet verstandig om dit verversings-interval te verlengen .., dit motortype is sowieso al vrij gevoelig voor olieverbruik en dat zal nog versterken als je te lang met verdunde olie blijft rijden
     
  3. Volgens mij heb ik hier ergens gelezen dat de olie ververs interval bij benzine gebruik 15K km is en bij gebruik van E85 zelfs 10K km.
    Door het gebrek aan een brandstofsensor in deze motor wordt er bij de start altijd iets meer brandstof ingespoten. Hierdoor verdunt de olie snel(ler). De olie ververs interval verlengen zou een verkeerde bezuiniging zijn.
     
  4. Maar wat ik me dan weer afvraag.
    Waarom zie ik overal duurdere olie, wat dan longlife olie heet, en dat gaan we dan vervangen op de gewone interval??



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. De flexfuel spuit bij een koude motor meer benzine in omdat hij niet weet of er E85 of gewoon euro in zit. Daardoor wordt de olie dunner en verliest deze de smerende werking snel. Dat is de reden dat de olie elke 10000km ververst moet worden.
     
  6. Definieer Longlife...
    Vroeger was 7500km niet vreemd en nu zitten we op 20000km, daar heb je al je Longlife.
    Olie wordt ook veel zwaarder belast tegenwoordig in de moderne motoren, zeker bij de huidige kleine turbo motoren.
     
  7. verkooppraatje?
    ik begrijp sowieso niet dat je bezuinigd op een paar liter olie, ik ga liever 1 of 2x per jaar extra naar de garage om me olie te laten verversen.
    behoud van je motor zeg maar.
     
  8. #8 Henk uit Rotterdam, 22 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
    Dank mannen voor de verhelderende informatie:

    Hmm grote kans op Brandstofverdunning van motorolie?
    Dus:
    - verversingsinterval inderdaad beter max 20.000.km
    - een 5W40 is een betere keus dan 5W30 (natuurlijk in hoge kwaliteit want betere bescherming tegen wat ik noem fuel dilution)

    Vraag
    - Zijn er in de markt software updates voor de inspuitcomputer te verkrijgen om dit te verbeteren?

    Dank.

    Groet Henk uit Rotterdam
     
  9. In een topic staat dit als nadeel van de 1.8 flexifuel (125pk):
    - Nadeel aan deze motor is, dat de olie om de 10.000km moet worden ververst. Dit omdat het motormanagement niet weet met welke brandstof er wordt gestart en daardoor meer brandstof inspuit.

    Dus ongeacht de brandstof spuit het motormanagement meer brandstof in bij een koude motor. Dan maakt het niet uit welke dure longlife olie je in de motor stopt, de olie verdunt door deze extra brandstof en verliest daardoor zijn smerende werking. Dan is hier nier verstandig om de verversingsinterval van de voorgeschreven 10K op te rekken naar 20K. Nogmaals; dat is een verkeerde bezuiniging.
     
  10. wb je vraag : het antwoord is NEE, je hebt nu eenmaal een flexifuel en die moet ook op E85 kunnen rijden, ook al kun je dat beter niet doen ...

    Dus : het advies is duidelijk :
    - verversingsinterval 10.000 km
    - de juiste oliekeuze is 5W30 met de juiste ford-specificatie, deze bestaat niet in 5W40

    uiteraard heb je de vrijheid om dit advies in de wind te slaan en te doen wat je zelf wilt, maar je vroeg hier of er iets bijzonders was met de flexifuel-motor .... en dat is er dus ....
     
  11. Mannen,

    Bijzonder dank voor de informatie over de beperkingen van de Flexifuel motor.

    Blijft de vraag of er een software update beschikbaar is voor de inspuitcomputer?

    Met vriendelijke groet,
    Henk uit Rotterdam

    Enige motorolie info: http://www.pfdsite.nl/verslagen/mpm2009.html

    Als voormalig technical manager bij Castrol meen ik het volgende te kunnen beweren:
    - Motorolien voorzien van meest recente specificatie (API SN) bevatten additievenpakketten welke beter beschermen tegen oa fuel dilution. Dus kies altijd een topkwaliteit olie!
    - Een 5W40 is altijd te verkiezen boven 5W30 in geval van fuel dilution.
    Waarom? Omdat bij ongeveer W20 je smeerfilm grensviscositeit ligt. Een 5W40 heeft meer reserve tegen brandstofverdunning dan een 5W30 dus kun je langer doorrijden.
    (Indien Ford voor deze motor een 5W30 voorschrijft dan zal dat vermoedelijk meer te maken hebben met uniformiteit in voorschrijven of met euro 4 norm eisen bij koude start)
    - Korte afstanden met dit type motor zoveel mogelijk vermijden. Of verversingsinterval krimpen
     
  12. Enige wat ik me afvraag.
    Iedereen heb het steeds over brandstof verdunning.

    Maar de brandstof word niet verdunt maar de olie word verdunt/vervuilt door de brandstof
    Of zie ik t verkeerd.
    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  13. De olie wordt verdund dat schrijft iedereen ook. Met brandstofverdunning wordt bedoeld dat de olie wordt verdund door de brandstof.
     
    StephenV vindt dit leuk.
  14. Fuel dilution is de gebruikte term binnen de oliewereld
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina