1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 wagon aanhaalmoment wielmoeren.

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Don Frölich, 2 nov 2011.

  1. Hoi,

    Misschien dat ik erover heen lees in dit forum, maar ik vroeg me wat af m.b.t. aanhaalmoment van de wielmoeren.

    Waar ik voorheen de wielen (stalen velgen) liet wisselen gebruikten ze altijd een aanhaalmoment van 120 Nm (Bandencentrum)

    Nu last ik ergens dat bij de ford focus wagon 1. maar 85 tot 95 Nm maximaal gebruikelijk is. En dat dit dus toch een deel afwijkt van de waardes die wel gebruikt worden bij Focus 2.

    Ik wilde namelijk dit jaar zelf de wielen verwisselen daar ik toch in bezit ben van een momentsleutel. Verder ook de vraag of jullie het aanraden de draadeindes lichtjes in te smeren met kopervet? Ook hier hoor ik veel tegenstrijdige verhalen over. Misschien dat iemand me hiermee op weg kan helpen.

    Vriendelijke groeten Don:focus:
     
  2. #2 Kombikart, 2 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2011
  3. En wat voor schade kan het aanrichten als je ze harder aandraait??
     
  4. Ik ga der vanuit dat het er op berekend is met een bepaald aanhaalmoment aan te draaien.
    Een beetje meer zal geen kwaad kunnen, maar veel te veel gok ik op kromme remschijven en evt afbreken van draadeinde's oid.
    Nog maar te zwijgen van mss niet meer normaal los krijgen bij een lekke band. Draai ze hier al jaren bij wisselen aan met 85 en nooit geen gezeik gehad dat ze er niet meer af willen.

    Gr Fred
     
  5. Thanx Fred,

    Dacht namelijk dat 120 Nm ook teveel was, zeker weten deed ik het alleen niet. Nu gelukkig wel. Ben je toevallig ook bekend met het licht aanbrengen van kopervet op de draadeindes? Zou namelijk beter zijn voor het vuilvrij houden.

    Gr Don
     
  6. Doe ik hier ook altijd. Door troep van buiten kan het zijn dat de moeren vast gaan zitten. Preventief doe ik er ook een heel klein beetje kopervet op.
    Ze gaan er bij mij na de winter zonder problemen af. Ik rijd zonder wieldoppen dus met doppen zal het zeker geen probleem zijn.

    120nm is te veel. Sommige mensen vinden het dan raar dat ze soms de wielen niet los krijgen.

    Gr Fred
     
  7. Fred,

    Wederom bedankt.

    Gr Don
     
  8. Kopervet op je draadeinden? Hmmm dat is een no - go.
    Als je niet wil dat je velgen vast gaan zitten, een klein beetje kopervet rond de naaf smeren. Verder is 85nm niet heel erg vast. Zet ze zelf al jaren vast op 100-110 nm. En ja dan kun je ze nog gewoon loshalen.
     
  9. Hier ook standaard op 110 nm
     
  10. #10 Kombikart, 3 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2011
    Ik hou het lijstje aan waarop staat 85 en dat werkt al jaren zo. Euromasters hier doet het ook met 90 en niet meer.

    Kopervet mag niet marco?? Waarom niet dan. :shock:Ik doe er hier ook wat aan maar dat is echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weing.

    Gr Fred
     
  11. Vaag, bij de Fiesta is het 110 voor lichtmetaal en 130 voor staal...
     

  12. Je wil juist je draadeinden schoonhouden van vet, de moeren moeten vast en niet extra gesmeerd worden.
    Wat betreft dat lijstje? Welk lijstje bedoel je dan? Ik weet niet beter van Ford uit dat je de boel met 110nm vast zet. ;)
     
  13. Ford E-tis geeft voor de focus 1 een aanhaalmoment op van 90 NM. Hierbij wordt niet specifiek gesproken over stalen of lichtmetalen velgen.


    Voor de Focus 2 is het aanhaalmoment afhankelijk van de gebruikte wielmoeren. In E-tis staat hierover het volgende:

    Focus 2004.75 (07/2004-), Focus 2004.75 Coupe Convertible (07/2006-) and C-MAX 2003.75 (06/2003-):


    • Steel nut M12 golden coloured (*06/2003 - 06/2004) - 90 Nm.
    • Steel nut M12 silver coloured (*07/2004-) - 130 Nm.
    • 2-piece alloy wheel nut M12 with conical washer (*06/2003 - 08/2006) - 110 Nm.
    • 1-piece alloy wheel nut M12 for alloy wheels and 5-spoke steel wheel (*08/2006-) - 130 Nm.
    • 2-piece alloy wheel locking nut M12 with conical washer (*06/2003 - 03/2008) - 110 Nm (Do NOT use on Kuga 2008.5).
    • 1-piece alloy wheel locking nut M12 (*03/2008-) - 130 Nm.

    - * Installed in production:


    [​IMG]
    Focus 2004.75 (07/2004-), Focus Coupe Convertible (07/2006-), C-MAX 2003.75 (06/2003-), Kuga 2008.5 (02/2008-)

    Item Description:
    1 = Steel nut M12 golden coloured
    2 = 2-piece alloy wheel nut M12 with conical washer (06/2003-08/2006)
    3 = 2-piece alloy wheel locking nut M12 with conical washer (06/2003-03/2008)
    4 = Steel nut M12 silver coloured
    5 = 1-piece alloy wheel nut M12 for alloy wheels and 5-spoke steel wheel (08/2006-)
    6 = 1-piece alloy wheel locking nut M12 (03/2008-)


    Ford heeft voor meerdere modellen dergelijke lijstjes. Per model is het aanhaalmoment ook verschillend. Zo is bij de Mondeo en Focus 2 het aanhaalmoment bij gebruik van dezelfde wielmoeren toch anders.
     
  14. Dan is mijn 85nm wel aardig kloppend. Ik vond het in het begin ook weinig, maar het klopt voor de fofo 1 wel dus zowel voor lm als staal velgen.

    Gr Fred
     
  15. Ik dacht vanmiddag. ik zal de dealer maar eens mailen. Ik denk bel maar niet want dan hebben die ook weer zoiets van, daar belt weer zo'n doe het zelf freak.

    Antwoord:

    Voor Focus 1
    Vroegere TIS geeft aan: 85 Nm
    Nieuwere Etis geeft aan: 95 Nm

    (overigens niet te vergelijken met Focus 2)

    Ik heb van beide een plaatje erbij gekregen maar ik weet niet hoe ik die via url moet invoeren.

    Gr Don

    Kijken of ik zelf ergens nog een werkend software programma kan downloaden. Ooit een gehad maar werkte nooit volledig (russisch).
     
  16. Zijn de waardes voor licht metaal en staal?
     
  17. dit is voor stalen velgen. LM is 110 zover ik weet.

    gr Don
     
  18. Kan hier misschien iemand op reageren die zeker weet wat de aanhaal momenten zijn voor een focus 1 voor staal en lLM?
     
  19.  

Deel Deze Pagina