Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 (vfl) bijwerken en opleuken

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door bgjbrok, 11 jun 2019.

  1. Onlangs een oude Focus 1.6 Hatchback Collection gescoord. Eigenlijk als noodoplossing, maar de wagen bevalt zo goed dat ik er toch tijd en moeite in ga stoppen om helemaal fijn te zijn.
    Natuurlijk zijn bij de aanschaf wat zaken vermeld en opgevallen zoals enkele lamjes van dashboard en verwarming, ventilator alleen in stand 4 en met een herrie waar geen radio tegenop kan.
    In de eerste week (en na het bekijken van het boekje) vielen me een paar dingen op. De koplampen stonden schever dan de ogen van Guido Wijers of Treintje Oosterhuis, ik had verwacht dat verwarmde spiegels standaard samen zouden gaan bij voorruitverwarming en de binnenvelichting is voldoende voor een kleine sporthal.
    Gaandeweg komen er nog wat zaken in beeld zoals de 1 standen interval en boordcomputer.
    Sommige zaken heb ik al uitgevoerd, enkele op korte termijn en de rest.... dat zie ik wel.
     
  2. Voor mijn vakantie op Youtube opgezocht wat de werkzaamheden zijn voor de dashboard- en verwarmingsverlichting en de blower. De blower deed het alleen op stand 4 en maakte een herrie. Mijn eerste gedachten waren: 3-standen weerstand en lager van de motor.
    Wat een aangename verrassing, kei hendig.
    Ach, dat doe ik wel na mijn vakantie. Echter bleek dat de terugweg in een zinderende hitte zou gaan plaatsvinden, dus toch maar even naar de blower gekeken. Na de (eenvoudige) demontage stond ik daar.... hoe kom ik bij dat lager. Even rustig kijken en nu blijkt de afdekking van rubberachtig materiaal op 3 plaatsen "geklikt" te zitten. Platte schroevendraaier en wat beleid en ik keek tegen de achterkant van de motor aan. Vermoede bevestigd, lager vast op de as van de motor en zwalkend in het huis. WD40 en een dopje 10 en zachtjes tikken om te kijken of er beweging komt. Jammer maar helaas. Oei, dat wordt geen reparatie, maar vervanging. Wat dikke olie aangebracht (kan geen kwaad, als die nog maar 1 dag mee gaat). Wonder wel was het resultaat beter dan verwacht. nu twee weken later gaat het nog steeds. Maar moet wel echt vervangen worden.
    verder naar de kachel weerstand. Met een ohm-meter de weerstanden door gemeten en die waren nog goed, echter dat extra dingetje, daar zat de fout. Op dat moment dacht ik dat het een doorgebrande NTC-weerstand was en heb alles weer terug gemonteerd. Van het weekend gezien dat het een thermische zekering betreft. Dat klinkt ook logisch. Lager van de motor slecht, daardoor meer stroom, daardoor meer temperatuur bij de weerstand en die beveiliging zit er dus blijkbaar niet voor niets. Nu wist ik dat ik ergens nog een thermische zekering had liggen, 85 C. Als test of het niet de schakelaar betrof, die gemonteerd en getest. Alles functioneert weer.
    Voor de mensen die nu alle haren rechtop in de nek hebben staan door deze beunhazerij: het gaat spoedig vervangen worden door originele exemplaren. "Ja, ja, spoedig...." Ja over anderhalve week, dan kan ik beschikken over de juiste spullen, moet nog even uitzoeken wat het verschil is tussen de blauwe en de witte kachelweerstand. Mijn auto heeft niet meer alles origineel en weet dus niet wat er in hoort. Mogelijk een verschil voor met en zonder airco. Mijn airco is nu nog inoperationeel (waarschijnlijk te leeg) maar wil die tzt toch laten beoordelen op juiste werking.
    Het vervangen van de dash verlichting was kinderspel. Meteen even eea gecontroleerd en bekeken. Een regelbare interval is P&P, Boordcomputer.... daarvoor heb ik niet de juiste kabelbomen en zal dus nog wat extra voorbereiding kosten.
     
    Janssuh en hoomer vinden dit leuk.
  3. ik heb hier evt nog een half leder interieur staan en een st klokkenset ;) mag voor een leuke prijs weg ;) kachelweerstand moet ik volgens mij ook nog hebben ;)
     
    bgjbrok vindt dit leuk.
  4. Ik zag het een en ander staan. Als ik wat meer overzicht heb over wat ik nodig heb en wat ik er graag bij wil hebben, neem ik zeker contact op. Bovendien moet ik nog leren wat wel en niet past of eenvoudig passend te maken is voor mijn versie Focus.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  5. Kachelweerstand van n clima past nie in handmatige..
     
    hoomer vindt dit leuk.
  6. Past niet als in de verkeerde waarden of als in onjuiste pasvorm?
    Bij mij is nu een blauwe gemonteerd en ik heb een handmatige A/C. Maar het is niet meer te achterhalen wat orgineel is en wat niet.
     
  7. Past gewoon helemaal niet. Niet qwa vorm en ook de electra niet.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  8. Ik heb eventueel een complete clima systeem over. Dus onder dash deel en bedieningspaneel.
     

Deel Deze Pagina