[focus 1 fase 2] speling in stuur en aandrijving + bonkend geluid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door timberleek, 5 nov 2016.

  1. Hallo,

    Onlangs heb ik een focus station gekocht (1 fase 2). Hij bevalt super, maar loop tegen twee puntjes aan (misschien dezelfde oorzaak).

    Als ik bij stilstand het stuur heen en weer wiebel hoor je de voortrein bonken. Ik zou denken ergens speling in de stuurinrichting, maar kan zo snel niks vinden.

    Bovendien merkte ik al dat, met name in de eerste en tweede versnelling, er speling lijkt te zitten in de aandrijving. Als je het gas loslaat loopt hij eerst die speling in en dan gaat hij op de motor remmen.

    Ik heb de voorkant op bokken staan omdat ik ook met een beurtje bezig ben. Ik kan het stuurgeluid/speling zo niet reproduceren.
    De speling in de aandrijving echter wel. Zo te zien zit het bij de ingaande as van het differentieel. als ik 1 wiel wiebel hoor ik het. beide in dezelfde richting ook en beide in tegengestelde richting niet (dan staat de ingaande as stil). In versnelling een wiel draaien en de ander gaat mee, maar wel met wat initiële speling. Daarmee zou ik denken bak of diff.

    Misschien ook dat het geluid van het sturen niet zozeer het sturen is, maar wringen van de aandrijfassen (ik sta immer stil dan).

    Zijn hier bekende punten? Herkent iemand het?


    Verder geen klachten overigens. Geen geluiden op snelheid, geen trillend stuur, spoort keurig, geen merkbare speling in het stuur.



    Het is een Focus 1 fase 2 met 1.6 zetec se en de 5 versn handbak (was er eigenlijk een andere?).


    Alvast bedankt,
    Timberleek
     
  2. Niemand ervaring mee of een idee?
     
  3. Ik heb 2 auto's met de vooras al van de grond gehad en de wielen rondgedraaid. Bij beide auto's duurde het eventjes voor het andere wiel ook begon te draaien. Lijkt me op zich niet vreemd.
    De aandrijfas heeft een heel klein beetje ruimte om in en uit te schuiven, maar richting het lager mag er geen speling op zitten is me verteld.
    Heb je verder de ophanging al nagekeken? Ook het voorpootlager?
     
  4. Dat tikken van het wiel met de as zeg maar ken ik. Was bij mij een rubber van de schokdemperpoot welke scheef zat . Na vervangen was het weg.
     
  5. Hoor je ook gebonk als je op de motor afremt? Want dan kan het heel goed één van de homokineten zijn die versleten is.
     
  6. Ik kon aan de ophanging verder niet zoveel zien. voorpootlager niet bekeken eerlijk gezegd.

    Als ik op de motor afrem hoor je niet perse iets, maar je voelt dat hij ineens voorbij de speling is. Met name in zijn twee oscilleert hij soms een beetje tussen de twee "kanten" van de speling. Bij bepaalde gasstand geeft de motor de auto als het ware een duw, daarmee rolt hij door de speling heen en gaat hij weer op de motor remmen (maar dan snel).

    Ik zal volgende keer nog eens onder de ophanging duiken en verder zoeken. Bedankt tot zover iig
     
  7. Dat gebonk bij sturen komt uit je stuurhuis.
    Vervangen voor nieuw/revisie los het voor het grootste deel op.
    Maar een beetje gebonk is redelijk normaal.

    De overige speling komt waarschijnlijk uit de kantelsteun (midden onder het subframe)
    En de draagarm rubbers.
    Lichte speling op het differentieel en aandrijfassen is mogelijk, maar is doorgaans minder merkbaar.
     
  8. Het stuurhuis ga ik voorlopig iig niet aanpakken. Het "gebonk" is enkel hoorbaar als je bij stilstand het stuur heen en weer wiebelt. Verder totaal geen last van.

    De aandrijfspeling hou ik voorlopig even in de gaten denk ik. Hij rijdt er niet minder om. Als het weer wat warmer wordt misschien een leuk ding om eens naar te kijken.

    Maar duidelijk geen bekende horrorverhalen of iets dergelijks.
     

Deel Deze Pagina