1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.8 TDCI op het hoog maar niet alle beurten gehad

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mtthw, 5 jan 2013.

  1. Mijn trouwe Focus (1.6 benzine uit '98) moet plaats maken voor een nieuwer model en dit moet een diesel worden.

    Ik heb een Focus Wagon 1.8 TDCI Futura uit 2007 op het oog met ruim 120.000km op de teller. De auto is in onderhoud geweest bij de Ford dealer, maar heeft volgens het boekje zijn eerste beurt pas gehad bij 47.000 km. De beurt daarna bij 79.000 km, de volgende bij +/- 97.000 km en de laatste beurt (ongeveer een jaar geleden) bij 112.000 km.

    Ik denk er sterk aan om de auto aan te schaffen, over de 1.6 TDCI heb ik wat mindere verhalen gelezen m.b.t. een defecte turbo e.d., bij de 1.8 zijn minder problemen bekend.

    Nu is mijn vraag in hoeverre het ontbreken van onderhoudsbeurt 1 (bij 20.000 km) en 3 (bij 60.000 km) mij in de toekomst problemen op zouden kunnen leveren. Zouden jullie dit aandurven of zouden jullie de auto laten staan?

    Ik hoor graag hoe jullie erover denken, alvast bedankt!

    De verkopende partij gaat overigens nog wel bij de dealer navragen wat er bij de beurten die WEL zijn uitgevoerd allemaal gebeurd is.
     
  2. Voor de auto maakt het niets uit, voor eventuele garantie misschien nog wel.

    Mijn chef rijdt een Transporter uit 2004, heeft nu bijna 200.000 gelopen en heeft nog NOOIT een beurt gehad. Recent alleen een set remblokken omdat deze ijzer op ijzer waren.
     
  3. Dat het een probleem kan worden met de garantie op de carrosserie is mij bekend, lakinspectie is dus ook niet consequent uitgevoerd. Dit vind ik verder geen groot probleem. Het gaat mij er echt om of dit gevolgen kan hebben voor de motor of bijv. de turbo.
     
  4. Als hij goed loopt zou ik het gewoon doen.
    Heb zelf een 1.8 TDCi uit 2006 onlangs aangeschaft.
    Ook zonder compleet onderhoudshistorie.
    Zoiezo hoe ouder een auto hoe kleiner de kans op een complete onderhoudshistorie.

    Als je meer zekerheid wil hebben zou je eventueel bij de ANWB een aankoopkeuring laten doen.
    Heb ik bij elke auto laten doen, nooit spijt van gehad.

    ANWB Aankoopjeuring
     
  5. IS het een exleaser? Dan kun je daar wellicht opvragen of er nog beurten tussendoor zijn geweest die niet in het boekje staan. Mijn Focus had de eerste zestig duizend km 2 ipv 3 beurten gehad. Heeft niks gehinderd, nu ruim 170.000 km en geen centje pijn. Vervelend was wel dat de volgorde van beurten in de war raakte. Mijn eigen garage keek naar km stand en zocht de bijbehorende beurten daarbij. kortgeleden bleek dat daardoor het dieselfilter te lang zat en dat gaf wat problemen. Maar na vervangen is dat opgelost. Goed om na te gaan wat er echt aan onderhoud uitgevoerd is. Kijk anders in ETIS wat er aan gedaan moet zijn, en vergelijk dat met wat opgegeven wordt. Het geeft wel een beroerd gevoel te weten dat er gerommeld is met beurten. Gelukkig is de 1.8 niet zo gevoelig voor matig onderhoud als de 1.6.
     
  6. Voor de lakgarantie maakt het niet meer uit dat je in het verleden 1 of 2 stempels mist, belangrijkste is dat ie de stempel van vorig jaar wel heeft.
    Anders kun je nog een controlle laten doen en als ie daar goed doorheen komt en dus een stempel krijgt ben je ook weer safe.

    Dit laast van mijn eigen dealer gehoord omdat ik destijds ook een stempel heb gemist. Daar hoef je het dus niet voor over te laten gaan.

    Wat betreft de 1.8 TDCi, kan ik echt aanraden, mijn turbo is welliswaar vernieuwd maar dat was bij een respectievelijke stand van 265000km en het vliegwiel en drukgroep cq koppelingsplaat bij 275000km.
     
  7. er hoeft natuurlijk helemaal niet gerommeld te zijn met die beurten, het kan ook zo zijn dat de beurten uitgevoerd zijn bij een bovag garage en dat de eigenaar nonchalant is geweest met het onderhoudsboekje.
    het enige wat soelaas kan bieden is om het NAP register erop na te kijken, daar staat gemeld als een auto bij een dealer/bovag garage is geweest.
     
  8. @SpeedyG: Hij loopt prima. Toen hij net (koud) gestart was liep hij nog niet helemaal soepel, maar volgens mij is dat wel normaal bij een diesel. Warm loopt hij heel fijn, reageert goed op het gaspedaal e.d.

    @HokusPokus: Het is (waarschijnlijk) geen ex-leaser. De auto is door de verkopende partij ingekocht bij een Volkswagen dealer.

    @Dark Angel: Goed om te weten, dit wist ik niet. Ik dacht dat de importeur daar altijd heel erg moeilijk over deed.

    Ik kan zeker alleen bij een autobedrijf navragen hoe het zit met de NAP historie?
    Ik ga dat de verkopende partij maar eens vragen.

    Dank voor de hulp!
     
  9. NAP kun je zelf opvragen volgens mij. Kost maar een paar euro.
     
  10. Klopt, maar dan heb je alleen een uitkomst die zegt of de kilometerstand logisch is, niet logisch is of dat er niet voldoende gegevens zijn.
    Ik wil graag zien bij welke kilometerstanden de auto bij de garage is geweest en dat kun je niet online opvragen (niet kunnen vinden in ieder geval).

    In de Marktplaats advertentie staat overigens al dat de kilometerstand klopt met de laatste controle, dus de stand zelf klopt hoogstwaarschijnlijk wel.
     
  11. Het kan zijn dat de gloeiers aan vervanging toe zijn, waardoor hij eerst wat rommelig loopt. Inderdaad is het normaal dat de eerste meters wat stroef zijn bij een koude start. Het nadeel van het gietijzeren blok van de 1.8 is dat het wat lang duurt voordat die goed opgewarmd is. Niet ford-rijders noemen het daarom nogal eens een ouderwets blok. Op temperatuur hoort hij lekker fel aan het gas te hangen.
     
  12. :mrgreen: blijft een lekker blok als hij op temperatuur is
     
  13. #13 mtthw, 9 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2013
    Ik heb inmiddels reactie van de verkopende partij.

    Hieronder de NAP registratie:
    nu 122044
    20-12-2012 122037
    05-12-2012 121994
    21-11-2012 121427
    09-11-2012 120976
    14-05-2012 115998
    02-04-2012 114289
    24-01-2012 112318
    05-12-2011 110561
    25-10-2011 108860
    12-04-2011 98782
    08-02-2011 97480
    02-11-2010 94365
    06-04-2010 82886
    02-02-2010 79758
    18-06-2009 79685
    04-12-2008 79660
    13-02-2007 71

    Soort eigenaar/houder Geregistreerd van - tot - aantal dagen
    (Erkend) bedrijf - 11-12-2012 - - 29
    (Erkend) bedrijf - 05-12-2012 - 11-12-2012 - 6
    Particulier - 04-02-2010 - 05-12-2012 - 1035
    (Erkend) bedrijf - 04-12-2008 - 04-02-2010 - 427
    Fleetowner - 13-02-2007 - 04-12-2008 - 660

    De beurt bij 47.000 km staat er niet tussen. Iemand een idee hoe dit kan? Was NAP toen nog niet verplicht?
    Heeft iemand op basis hiervan nog redenen om de auto te laten staan? Ik hoor het graag, bedankt voor alle input!
     
  14. Ikke niet, maar ik koop hem ook niet. :dance:

    Krijg je nog garantie. Ik kreeg nog BOVAG garantie.

    Als je echt zeker wil zijn ANWB aankoop keuring of einde-garantie keuring.

    SUCCES met je keuze :thumbs:
     
  15. Garantie is wel mogelijk, maar ik wil 'm graag voor de meeneemprijs.
    Keuring heb ik ook aan gedacht en geeft natuurlijk zekerheid, maar voor 200 euro kun je ook wel weer wat laten vervangen als dat nodig is. Ik calculeer gewoon wat in voor onderhoud of vervanging op korte termijn.

    Meeneemprijs is overigens 7900 (en daar gaat nog een klein beetje vanaf), full service prijs incl. 6 maanden Bovag garantie, 12 maanden mobiliteitsgarantie (ik heb al ANWB) en een onderhoudsbeurt is 8950.
     
  16. wat doen ze voor die onderhoudsbeurt?
    nog iets met distributie of roetfilter? grote of kleine beurt?
    voor die 100 euro "koop" je natuurlijk wel zekerheid en dat vind ik dan wel weer wat waard, maar kan natuurlijk niet in jouw portomonee kijken.
     
  17. Wat ze precies doen weet ik niet, maar ik ben uitgegaan van standaard onderhoud. Hij heeft nu een kleine beurt nodig.
    Distributie hoeft pas bij 200.000 of 10 jaar, dat duurt dus nog even. Roetfilter heeft hij niet, dus dat is ook niet nodig.

    Die keuring ga ik nog even over nadenken, maar ik denk toch dat ik het zonder doe. Bij de Dekra is dat toch 260 euro. Een ANWB keuring betekent dat de auto naar Utrecht of Den Haag moet, ook niet zo praktisch.
     
  18. 8500 bieden inclusief garantie en beurt, en zeggen dat mobiliteitsgarantie niet hoeft omdat je al ANWB hebt.
     
  19. dat is ook een goed idee Mike :thumbup:

    nee heb je......
     
  20. Dat vond ik ook wel een goed idee :)
    De verkoper echter wat minder ;)
    Ik bood 8400, inclusief beurt en 6 maanden garantie, excl. mobiliteitsgarantie. Moet er wel bij zeggen dat dat inclusief trekhaak is. Maar dat ging echt niet lukken, dat kon echt niet lager dan 8900. Dat is echt boven mijn budget.

    Ik ga dus voor de meeneemprijs, zonder beurt en garantie. Inclusief trekhaak (vast, 7-polige aansluiting) en een volle tank kan het echt niet lager dan 8000. Hier ga ik nog even over nadenken en morgen terugbellen.
     

Deel Deze Pagina