1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.4 uit 2002 traag ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bakker1982, 14 jul 2020.

  1. Goedenmiddag

    Ik ben totaal niet bekend met ford maar heb sinds enige weken een ford focus 1.4 uit 2002 in bezit die eigenlijks best wel traag is met optrekken bij proefrijden dacht ik ach zal wel komen omdat het een 1.4 is maar heb een paar keer nu bij iemand in gezeten die heeft een 1.3 fiesta maar die is veel pittiger dan mijn 1.4 zo red ik met invoegen niet om de 80 of sneller te halen maar hooguit met 60 a 65 en dat is niet altijd even fijn en als ik eenmaal op de A7 rij is topsnelheid die ik dan kan halen met plankgas 140 a 145 maar die bereik ik wel pas als ik ongeveer 1 a 2 kilometer lang plankgas blijf rijden, moet ik afremmen dan duurt het weer 1 a 2 kilometer voor dat ik weer de 140 behaal en harder gaat die ook echt niet en inhalen hoef ik niet te proberen want dat red die niet maar als ik informatie opvraag via kenteken zal die die toch een top moeten kunnen halen van 170. Iemand die meer kennis van deze auto's heeft die mij kan uitleggen of dit een bekend euvel bij deze motoren is en of er eventueel iets aan te doen is ?

    Met vriendelijke groet,

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  2. Je hebt het over een auto met 75pk dus ik denk dat wat jij merkt wel vrij normaal is.
    Probeer je de topsnelheid in 5 of in 4 te halen? Als de 5 een lange overdrive is dan kan het prima zijn dat je terug moet naar 4 voor de topsnelheid.
    Voor het inhalen zal je ook wel even terug moeten schakelen om vaart te maken.
     
  3. Qua vermogen op papier verschillen ze niet veel idd.
    Hoeveel km heeft ie gereden? Oud vrouwtje geweest? (serieuze vraag btw, oftewel alleen korte stukkies en nooit de snelweg op geweest)
    Kan zijn dat ie namelijk enorm lui is. Zou lijkt het iig.

    Misschien dat iemand je een duidelijker antwoord kan geven dan ik.
     
  4. Heeft kleine 180000 gelopen vorige eigenaar weet ik niet hoe die er mee rijde. Maar lui is die zekers


    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  5. Een keer de compressie laten meten kan ook geen kwaad natuurlijk.
    Overigens zie ik net dat zowel de 4 (0,95) als 5 (0,79) een overdrive zijn. Ik denk dat de topsnelheid in 4 gehaald wordt en niet in 5.
    Sowieso zit het maximum koppel bij 3500 toeren dus je moet sowieso al wat meer toeren maken met dit blok.
     
  6. Een fiesta zeult minder gewicht mee dan de focus. Zeker met maar 75 pk merk je dat.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  7. Op afstand moeilijk te zeggen of het het blok is of wat anders. Wat is de staat van onderhoud? De 1.4 is zeker niet snel maar ook niet traag. Zou inderdaad beginnen bij compressie als het blok op al zijn cilinders loopt.
     
  8. Lopen de remmen niet aan?
    Bandjes flink op spanning en premium brandstof erin.
     
  9. De 1.6 is eigenlijk al traag in een mk2, laat staan de 1.4 het blok is gewoon veels te licht voor het gewicht van de focus.
    Dat is een Fiesta "sneller" is komt omdat die gewoon veel lichter is.
     
  10. Oke al met al lijkt dit dus vrij normaal bij deze motoren en aangezien ik hem toch niet heel lang ga houden jaartje misschien hooguit 2 accepteer ik het maar voor wat het is nu ipv er geld in stoppen dat doe ik liever bij de volgende auto. iig bedankt voor alle informatie die jullie hebben gegeven.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  11. je zou keer 0-100 tojd via app meten, dat vergelihken met wat fabrikant opgeeft.
    Je haalt het niet wat ze zeggen maar je weet iets of de volle 75paarden nog wakker zijn.

    Bv bij mij zou 8sec zijn, zou sneller kunnen. lomp doen met koppeling doe ik niet meer, was vroeger leuk.

    Beter over jaar andere auto kopen dan fixen en 2jaar mee rijden. Het is net wat je wil. De auto weet het, is op zijn gemak ooit op snelheid komen.

    Voor je beeldvorming keer 107 gehad in zijn 4 rijd hij op snelweg nog lekker haal je 170kmh. Alleen als je iverschakeld naar zijn 5 haal je max 160kmh en kun je geen inhaalactie doen
     
  12. Een bekend motortje die 1.4 met een bekend probleem! Naar mijn mening had deze motor nooit in de Focus 1 geleverd moeten worden, gewoon te licht voor de Focus 1 (ca. 1100 kg) zeker met meerdere mensen er in of op vakantie met bepakking, gaat natuurlijk allemaal wel, maar je moet geen haast hebben of snel willen rijden en naar mijn mening kan dit gebrek aan reactie op het gaspedaal ook gevolg hebben voor de verkeersveiligheid!

    De 1.6 is met zijn 100 pk nog net aan, maar eigenlijk ook maar net naar mijn mening, je moet hem nemen zoals hij is, dus geen sprinter, is wel een heerlijk draaiende motor en je kunt in een Focus met die motor wel lekker onthaasten, gewoon relaxt kruisen, is wel heel soepel en vergeeflijk, alleen houd niet van veel kracht inspanning bij lage toerentallen, van lage toerentallen houd hij zo wie zo niet!

    Veel wat je van de 1.6 zou kunnen zeggen is ook van toepassing op de 1.4 alleen dan op een nog lager prestatie niveau! Ik heb er 2 zelf gehad en diverse gerepareerd / gerenoveerd (lagers uitgelopen en/of lekke koppakking en zo) en vind het geen erg deugdelijke motor, gaat vaak kapot (veel met zware motorschade) dit in tegenstelling tot de 1.6 die makkelijk de 3 ton bij goed onderhoud en regelmatig olie verversen uithouden, heb er zelf 2 gehad die rond de 3 ton hadden gelopen zonder olieverbruik en een redelijk laag brandstof verbruik! Deze motor (1.4) gaat in de Focus 1 redelijk veel kapot (veel uitgelopen lagerschalen door te zware belasting onderin) en heb er diverse (laten) vervangen en/of de lagerschalen vervangen met nieuwe uit GB, omdat je ze hier naar mijn weten niet los kunt kopen, kosten bijna niets, maar heel veel werk voor een specialist!

    Ok nu terugkomend op jouw Focus, meet inderdaad eens de compressie op (bij warme motor) dat zegt veel en kijk eens met een test hoeveel tijd een sprint van 0-100 km/u duurt zou zou 14 a 15 seconden moeten zijn (tegenwoordig erg hoge waarden), de 1.6 doet het in ca. 11 seconden dus nogal een verschil zoals je ziet! Als de compressie goed is, dan heeft de auto misschien wel achterstallig onderhoud: bougie's; (bougiekabels; bobine); luchtfilter, motorolie, oliefilter; etc. scheelt allemaal! Is katalysator wel in orde kan ook (gedeeltelijk) verstopt zitten! Inderdaad zoals hierboven al beschreven draaien alle wielen vrij (lopen de remmen niet aan?)? Is de koppeling in orde, d.w.z. slipt hij niet (vooral bij het accelereren = invoegen op de snelweg)? Het is ook zaak de motor goed op toeren te houden en niet te veel in de lage toeren te rijden, zeker niet onder de 2.000 of zo, kan wel even kort, maar onder de 2000 toeren, is er gewoon geen vermogen en als je dan vol gas geeft krijgen je motorlagers het voor hun kiezen, vandaar dat ze daarop vaak stuk gaan! Dus zaak om de motor op toeren te houden naar mijn mening!

    Kortom kan veel zijn, als er wat aan de hand is, maar hoeft niets aan de hand te zijn, motor is gewoon te zwak naar mijn mening!

    Ben benieuwd wat er uit volgt!

    Groetjes!
     
  13. Denk idd gewoon te lichte motor dan idd, zelf altijd 1.8 en 2 liters gereden dus ja ook wel beetje verwend dan. Maar zocht voor nood een autootje omdat mijn vorige niet meer door de apk kwam en trof deze toen want weet dat de focus gewoon heel lekker rijd want had die van een kennis wel eens geleend. En ben van mening dat ik over 1 a 2 jaar toch wel weer voor een ford ga maar dan met een zwaardere motor erin want dit rijd zo comfortabel vind ik enige wat ik mis is trek kracht. Verder helemaal tevreden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  14. Ik heb ook een mk1 (2003) met een 1.4 motor en 195000km op de teller. Traag is ie zeker, maar zo traag als dat je beschrijft in mijn beleving ook niet. 170 (op de teller, en die wijkt met 205/15R16 niet veel af) is zeker mogelijk na een tijdje. 150-160 constant op de autobahn is met die van mij aardig goed te doen. Laatst een keer grof de 0-100 getest en daar kwam ik op ongeveer 14/15 seconden uit. Maar met 100 op de snelwerk doet ie wel 1 op 15/16 :). Ik tank altijd 98 E5 of 95 E5, merk dat ie op E10 echt minder goed loopt.
     
  15. Dat valt op zich wel mee. Maar je moet de motor wel toeren laten maken. De mk2 heeft overigens aan andere bak dan de mk1. Wij hebben beiden en met de mk1 kun je iets luier zijn met schakelen maar bij hogere snelheden maakt de mk1 meer herrie. Maar met beiden kan ik netjes zoals het hoort met 120 a 130 invoegen.
     
  16. Heeft deze een mafsensor? Als wel, controleer dan of deze schoon is.
    Het luchtfilter heb je al bekeken?
    Je uitlaat/katalysator is/zijn niet verstopt?
    Brandstoffilter kan ook nog verstopt zitten.
     
  17. Mapsensor weet ik niet of die hier op zit ben totaal niet bekend met ford, maar had vanavond even tijd om de filter te bekijken en die lijkt vrij niet maar de bak is nat van brandstof/olie en recht boven het gat zeg maar is de filter pik zwart en nat. Na dat ik de filter heb uitgeklopt en de donkerplek aan de andere kant deed dus de schone boven het gat. Ging de auto de eerste 2 minuten enorm schommelen in de toeren stationair. Daarna liep die weer mooi stationar zoals gewend. Oja de buurman kwam nog even met zo obd tooltje en die gaf een P1000 code aan weet niet wat dat inhoud dat wist hij ook niet. Zal iig even 2 fotootjes er bij plaatsen van de filterbak en de filter. Dat zwarte op de filter wat je ziet ol de foto was erger maar had hem eerst uitgeklopt voor ik de foto maakte. Zal morgen als ik tijd kan vinden nog eens de bougies checken. [​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     
  18. Dat kleine schuimrubber is van de carter ontvluchting eens goed schoon maken of vervangen de hele bak eens goed schoon maken met een doek en het eigenlijke luchtfilter mag wel vervangen worden.
     
    Bakker1982 en nctnico vinden dit leuk.
  19. Thnx ga ik daar nog even aandacht aan besteden 1 deze dagen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina