Vandaar hoorde ik de focus anders fluiten dan ik gewend ben. Auto loopt verder goed, rookt niet maar klinkt anders. Het is een blazend geluid en komt iets na het toerental op en zakt dan iets later weer af. (stationair en dan gas geven) Een soort vertraging dus. Het is een vrij hard geblaas en is voor het eerst dat ik het hoor. Ik heb de turbo slang gecheckt en niets kunnen vinden. Tevens geen vette olie plekken kunnen herleiden.
haal de slang van de turbo maar eens af kijk naar de asje of je om het huis heen geen schade ziet en als de moertje er nog op zit daarnaast controleer de spelling van de as door je vinger op het asje te houden en te wiebbelen het geluid hoor ik bij de peugeot alleen om paar zaken als filterhuis niet goed dicht geklikt zit (filterhuis zit achterop de motor, bij ford niet) en een turbo wat er aan zit te komen geluid afkomstig van de uitlaatgassen komt zelde voor maar laat iemand anders gasgeven (of zelf) en laat een luisterende oor onder de motor kap luisteren waar het vandaan komt het geblaas hoor je het bij de turbo het duidelijkst dan turbo vv hoor je het ergens anders duidelijker dan daar gaan kijken niet schrikken als je leest nieuwe turbo dit komt omdat er langere garantie op de turbo zit 3jaar volledig en dan coulance tot 5jaar en 150.000km dit mits alle beurten netjes om de 20.000km zijn gebeurt, als het iets teveel afwijkt dan geen vergoeding mogelijk dit geldt bij peugeot tevens is er bij peugeot zelfs een infoflash betreffende het probleem fluiten van de turbo bij ford zal ook een regeling zijn moet je dus eerst vragen
off topic: Wat is een aanvaardbare speling? Ik voelde laatst ook aan dit asje omdat de buis erg zweet, voelde een geringe speling. Voor de rest hoor ik de turbo alleen als ik gas geef boven de 100km/h. Mijn turbo staat op 166.000 km
Je kan inderdaad zo voelen aan het asje voor speling. Als je deze omhoog en omlaag beweegt en er zit wat speling op is totaal niet erg. Zodra je motor loopt en je turbo word gesmeerd door de olie is deze speling weg door de aandrijving en oliefilm wat je krijgt. Je moet je pas meer zorgen gaan maken als je asje speling heeft dat je deze naar binnen en buiten kan bewegen. Dan is hij ver overleden en kan die ook meer gaan roken.
Heb het geluid niet kunnen horen maar ze kunnen bij de dealer vrij gemakkelijk testen of je systeem een lek heeft. Dit doen ze met een rookmachine. Bij mij is nu wel de turbo de boosdoener helaas. Hoop niet dat jij die pech ook hebt
Net even gekeken.... Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden !!! De slang is gescheurd bij de slangklem....! Tevens even de speling gecontroleerd. Ding zit zo vast als een huis. Geen beweging in te krijgen.. Morgen even langs de dealer voor een slang. Ik heb deze net weer vastgezet en ga straks even tanken om te testen hoe het nu klinkt.. Plaatjes : Enorm bedankt voor jullie hulp! Met name truckOwerner voor je specifieke informatie !
Ah bedankt! Trouwen er zit wel veel olie aanslag bij jou in de turbo, bij mij is die zo goed als droog. Lijkt mij toch dat je op zo'n nieuwe auto wel garantie hebt op zo'n slang, in ieder geval compensatie? Bij mij zit nog steeds de originele in iedergeval, met heel wat meer kilometers.