Fixed point Tijdelijk afdichten ???

Discussie in 'Exterieur' gestart door Blauwitje, 5 feb 2011.

  1. #1 Blauwitje, 5 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2011
    Hallo medeformers

    Ik heb een vraag maar ook een soorte van oplossing

    Sinds ik een set dakdragers heb loop ik al een tijdje af te vragen hoe ik nou het beste de gaten van de fixed points tijdelijk kan dichten.Aangezien ik niet het hele jaar met dakdragers rijd (ivm met herrie en brandstof verbruik) Voor diegenene die geen rails hebben heb ik het over de 4 kapjes op de zwarte dakrand die je met een 5cent munt kan openmaken. Daaronder lijkt helemaal niks te zitten,maar niets is minder waar. Als je in het midden de kit verwijderd kom je bij een rubber dopje die je met een kruiskop schroeven draaier er uit kan draaien.Zo ontstaat er ook voor de dakrailloze focussen ook mogelijkheid voor een (schoonmoeder)koffer:thumbs:te vervoeren.
    Door D.m.v vervangings kapje (kapjes met opening) kan je de plek bepalen waar je schroefdraad zit. Na een paar keer de bestaande (kuntsof)schroeven gebruikt te hebben werden die dol,waardoor ik genoodzaakt was om het dopje eruit te boren(En das niet zo fijn werkje).Tevens had ik het toen ook weer een kitlaagje gegeven om zeker van te zijn om het weer 100% waterdicht te hebben.


    Ik ben er ook al naar de dealer gegaan maar die zegt dat die dopjes(schoefjes) niet te bestellen zijn. Toen kwam ik op het idee om eerst afdek schroefkapjes erop te leggen en dan af te kitten met transparante kit, ik ben zelf timmerman dus heb kit bijna altijd voorradig:D

    Mijn vraag is wie heeft er nog meer ervaring mee en hoe doen jullie dat?

    [​IMG]
     
  2. Ik gebruik 4 korte schroeven met een revet. Klein beetje zuurvrije vet aan de schroef en erin draaien. Heb wel eerst een beetje kit weggehaald.En voor bescherming daar van blanke tectyl erop.
     
  3. Ik heb er RVS imbus schroeven in gezet. Ik heb de schroeven afgedicht met een niet uithardende vloeibare afdichting die weer gemakkelijk los te maken is. Vorig jaar had ik de bestaande kunststof schroefjes terug gezet en die waren er dit jaar dus met geen mogelijkheid meer uit te krijgen.
     
  4. Dat had ik nu dus ook 1 tje moest ik er dus met zweet en tranen uit boren. Was bang dat ik door het dak heen ging maar 't ging gelukkig goed.
     
  5. Waarom afdichten? Ik heb nu diverse FoFo's gehad en bij allemaal, ja inclusief de :st: :mrgreen: heb ik de schoonmoeder draagbak met de bijbehorende dakdragers gebruikt. Ik heb nooit de moeite genomen de gaatjes af te dichten en heb daar nooit problemen door ondervonden.

    Ik zou zeggen de zwarte afdekplaatjes zonder gat monteren en lekker zo laten, zoals ik al zei nooit problemen mee gehad en geen spoortje roest te vinden :thumbs:
     
  6. Ik heb een poosje zonder de plastic schroefjes gereden. Na een paar weken kwam ik er achter dat de hemelbekleding van boven nat was na een flinke regenbui (van onder was er nog niets te zien).

    Om de kunststof schroefjes er uit te halen (bij mij dus alle 4) heb ik een oude schroevendraaier bloedheet gemaakt en die in de schroef gesmolten. Daarna kon ik met enige moeite de schroeven er wel uit draaien. Je loopt zo ook minder risico de schroefdraad te beschadigen.
     
  7. Ik heb er gewone boutjes in gedraaid en die daarna afgekit.
    Ik kan ze er nu gewoon uitdraaien en weer terug in.
    Ik heb er een tijdje niets in gehad maar dat begon flink te lekken.
     
  8. #8 Iodokus, 6 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2011
    Een lekkage, da's merkwaardig de gaten zijn nl niet door en door, kortom er is geen open verbinding tussen de gaatjes en de binnenkant van de FoFo. Als je toch een lekkage krijgt lijkt me dat genoeg reden om bij Ford aan te kloppen, het is immers Ford zelf die zegt dat je de gaatjes niet opnieuw hoeft af te dekken ;)

    Voor degene die last van een lekkage hebben, hoeveel van de oorspronkelijke kit hebben jullie dan weggehaald. Ik heb nl. nooit meer weggehaald dan de exacte uitsparing van de gaatjes waarin de bouten van de dakdragers gedraaid moeten worden. Ik gok een rondje met een diameter van hooguit 1 cm.
     
  9. Ik had ook alleen de kit weggehaald boven de gaatjes. Ik heb het daarna zelfs nog afgewerkt met carrosserie kit en een lakstift. Bij mij zijn de gaatjes doorlopend en komen uit tussen het dubbele plaatwerk van het dak.
     

  10. een vierkantant van 1 cm in het vierkant, ik heb geen lekkage maar het feit dat er orineel kit overheen zit zegt mij genoeg.
    Ik kit het af zodat ik zeker weet dat het niet kan lekken.Om te zorgen dat de kit niet bij het schroefdraad kan komen leg ik er een dekseltje op van kunstof. aangezien ik max 2 x per jaar met dakkoffer rijd. Ik zeg ''voorkomen is beter dan genezen''.
     
  11. Je zou Butyl kit kunnen proberen.
    Deze kit blijft zacht en is dus geen probleem als je er weer een dakdrager op wilt zetten.

    Ik zou wel een rvs boutje in het gat draaien en daarna pas afkitten.
    Daar heb je later dan weer gemak van bij het monteren van de steunen.
     
  12. Dat er vanaf de fabriek kit in zit is natuurlijk heel simpel te verklaren een FoFo is een massa product dus in de fabriek kitten ze de boel gewoon af en laten het aan de eigenaar van de FoFo of hij/zij ooit dakdragers gaat gebruiken.

    Natuurlijk is er iets voor te zeggen voor het op "safe" spelen, maar persoonlijk denk ik dat het onnodig veel werk met zich mee brengt. Ik maak nl. meer dan één keer per jaar gebruik van de dakdragers en dat betekend dat ik elke keer de kit moet verwijderen en na gebruik van de dakdragers er weer kit in moet doen.

    In deze ben ik liever lui dan moe :mrgreen: Ik doe een hoop om de :st: tip - top te houden, maar dit gaat me net iets te ver ;)
     
  13. Ik denk dat Iodokus gelijk heeft, wat betreft dat fabrieksmatig afkitten.
    Maar bedenk wel dat die kitrand er niet voor niets zit: deze dicht namelijk een felsrand af. Als hier water tussen kruipt, dan kan dat behoorlijk gaan rotten.
    Denk maar aan de deuren van een focus 1.

    Nu zal het niet meteen 'mis' zijn, omdat ze waarschijnlijk rondom de schroefgaten een soort metalen plaatje zit, waarop de resterende kit nog wel afsluit.

    Als je heeeeel erg zuinig bent op je focus, dan zou ik wat aan doen.
    In alle andere gevallen zal het wel goed gaan ;)
     
  14. Ik heb voor mij de makkelijkste oplossing nu.:thumbs:

    Met een schroevendraaier wip ik nu het nieuwe transparante kit er zo uit.
    Dan kan ik al gelijk de dakdragers monteren.

    Als ik het wil demonteren ben ik nog geen 3min bezig met het opnieuw af te dichten en ik weet dan zeker dat ik geen problemen kan krijgen met vocht.


    Denk dat em verschil zit in de lease rijders onder ons.......;)
    Aangezien ik nogal zuinig bent op onze spaarcenten:schater:

    Maar tis handig om te weten hoe anderen het deden.;)
     
  15. Wat als de plastic schroeven er niet meer uitgaan? dusdanig beschadigd dat er geen kruiskop meer in kan? kan het dan alleen door het er uit boren? waarmee is dat het beste te doen? (een boor natuurlijk, maar welke: ijzerboor of houtboor en welke grootte?)
     
  16. Ik heb ze er uit gekregen door een platte schroevendraaier met een klein soldeer brandertje heet te maken en vervolgens in het plastic schroefje te smelten. Ik kon ze er toen vrij eenvoudig uit draaien. Je loopt hierbij minder kans om iets te beschadigen als met uitboren. Als je ze toch gaat uitboren kan je het beste een metaalboor van 4,5 of 5 mm gebruiken (de boormaat voor m6 schroefdraad is 5mm). De resten die dan nog achterblijven in het gat kan je er met een kleine schroevendraaier of mesje nog uithalen.
     
  17. #17 Blauwitje, 13 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2011
    Ik heb ze er voorzichtig uitgeboord maar ik vind de oplossing met zolderbout en een schroevendraaier ook een hele goeie om eerst te proberen.:thumbs:

    Als je dan toch moet boren neem dan een 3 of 4mm ijzerboor ,zorg dat ie niet dikker is dan je schroefdraad dat is m6 geloof ik en dan steunen met je onderarm zodat je niet door kan schieten en niet te hard drukken. als ie bijna door is dan blijft ie aan je boor zitten en draait ie mee(oops dubbel tip van jip)
     
  18. @ JW en Blauwitje,
    Woo Hah, het is gelukt. :dance:
    boortje 3 gebruikt en daarna een platte schroevendraaier er in gestoken. de plastic schroefjes kwamen gelukkig mee draaien en zijn er nu uit.
    straks maar eens kijken om M6 boutjes te halen en die er in zetten.
    Nogmaals bedankt mannen!!!:thumbs:
    Ik ben een blij mens. :D
     
  19. Goed man!!

    Voor mij geen boutjes meer t ik dicht af met een dop en kit!!

    Denk dat ik het voorlopig toch niet nodig heb, de kleine jongen van ons komt als goed is in mei:cheer::cheer:
    Dan duurt het wel ff voordat we weer op vakantie gaan.
     
  20. Ff stof afblazen...... voor de dragers onder ons lol
     

Deel Deze Pagina