Fiesta MK7

Discussion in 'Mijn Ford' started by Godtoh, Nov 1, 2010.

  1. En m'n pa is bij de dealer langs geweest. Volgens de dealer kon het schokken komen doordat de ruwheid van de schijven voor niet gelijkmatig weer is. Zou zomaar door de handrem kunnen komen (jaja....).
    Dus vrijdag er weer heen om te vertellen dat de handrem alleen op de achterwielen zit en dat het schokken uit de voorkant weg komt. Handrem aantrekken tijdens het rijden gaat prima, auto remt netjes. Met de voetrem schokt hij af en toe heel erg, kan bijna alleen maar van voor komen dan.

    Er werd mijn vader ook verteld dat eventueel het afdraaien van de schijven (zeg ik het goed) niet onder garantie zou vallen. Gelukkig zegt de Ford garantiebepaling anders :)
     
  2. afdraaien van schijven is een kloteoplossing (pardon my french) waarom? omdat je ten eerste een slag uit je schijven moet slijpen, waardoor die dunner worden, hoe groter de slag hoe dunner de schijf na afdraaien.

    ten tweede zit de slag nog in je schijf, alleen draai je verschillende delen eraf waardoor de schijf vlak wordt.
    . 123
    .123
    .123
    . 123

    als je de bovenste en onderste 3 eraf haalt en de middelste 1-en, dan hou je dus
    12
    23
    23
    12
    over. geen homogene schijf. grote kans dat de slag heel snel terug is, alleen zit je dan met een dunne schijf.

    Kortom: niet afdraaien, gewoon vervangen.
     
  3. Ok... Dank je wel. Ik denk dat het een slag is hoor. Bij de dealer hadden ze het erover dat de schijf gevlekt was en niet overal even ruw is. Hoe dat ontstaat geen idee.
     
  4. in theorie, als je flink aan het rammen bent geweest, de schijven echt warm hebt gestookt, daarna stilstaat en je voet vol op de rem houdt, dan kunnen ze kromtrekken.

    andere mogelijkheid is corrosie, als de blokken en schijven mooi op dikte zijn en de auto staat langere tijd stil met een bak pekel op de schijven, dan kan dat. Maar oppervlakkige roest van een paar dagen, dat rem je er zo weer vanaf.
     
  5. Flink remmen wel es gedaan, maar sta daarna nooit met de voet op de rem. Op de remmen zitten oranje/bruin strepen/vlekken (geen roest dat was er al af). Moet het zelf nog bekijken hoor. Hard remmen kon het volgens de monteur niet door komen want het was niet blauw. (Ik kan me ook niet herinneren dat ik super hard geremd heb).
    Morgen bellen en hopelijk vrijdag weer naar de dealert :P
     

  6. idd, gewoon vervangen,

    wij hebben ervaring gehad met afdraaien en gaat 2 maand goed, dan komen ze weer terug en trild het net zo hard. ik snap ook niet dat de dealer moeilijk doet op zon nieuwe auto...
     
  7. Goed vandaag zelf langs geweest en ff de garage ingewandeld. Zag netjes hoe ze de rechtheid meten van de schijf. Bij de 1e was het al raak, er zit een slag in. En de slag was volgens de Ford normen teveel. Dus onder garantie komt er een nieuwe schijf onder volgende week dinsdag.
    Ze willen de auto het liefst een dag hebben voor het geval het lager en de naaf niet goed meer zijn.
     
  8. das beter nieuws!
     
  9. Jup kijken of het na dinsdag verholpen is :)
     
  10. maar aan 1 kant trouwens?
     
  11. Ja alleen linksvoor. Volgens mij was de afwijking 6/1000 (wat weet ik niet precies). Toegestaan was dacht ik 5/1000. Dus al met al net geluk voor de garantie.

    Vind het heel apart dat het alleen linksvoor is. Rechtsvoor leek meer op 5/10.000 kromheid. Gewoon recht dus. Heb geen gekke remacties gehad toen de schijven nog recht waren. Sta ook niet met de voet op de rem voor het stoplicht (handrem is er niets voor niets toch?).
     
  12. Update van m'n pa...
    Naaf is ook krom, gaat lekker zo met de auto.
    Iemand enig idee waardoor de naaf/schijf krom kan trekken?
    Sta dus niet met de voet op de rem voor een verkeerslich, heb geen noodstop gemaakt of lompe remactie.
    Voor een verkeerslicht rem ik lekker relax (heel lichtjes) en laat de auto de laatste centimeters uitrollen zonder bij de remmen.
    Vorige auto deed 75000km op schijven en blokken, toen is ie ingeruild :P
     
  13. duidelijke uitleg koos:thumbs:
     
  14. das balen , maar een kromme naaf? Wat stel ik me daar bij voor? Lijkt bijna op een af-fabriek probleempje... Maar wordt allemaal keurig verholpen onder garantie toch??
     
  15. Goede vraag wat je je daarbij moet voorstellen. Heb het zelf niet gezien namelijk (en m'n pa boeit het niet zolang het goed gemaakt wordt). Ik verwacht dat er een slag in zit oid.
    De schijf is garantiewerk, dus ik neem aan de naaf ook.
     
  16. Da's knap beroerd allemaal :nocheer:
    Nu lijkt hetgeen wat ik nu ga schrijven een broodje aap maar ik heb met de eigen oogies kunnen aanschouwen dat het nu volgende kan gebeuren.

    Een aantal maanden geleden was ik bij mijn bandenspecialist om de winterbanden en velgen te laten monteren. Na wat over koetjes en kalfjes gesproken te hebben liet hij mij het resultaat zien van een auto waarbij de wielmoeren te krachtig waren aangedraaid, schijven zichtbaar krom :shock:

    Zichtbaar krom dus niet alleen te zien als je de schijf draait, nee ook zonder draaien was de kromming zichtbaar. Nu weet ik niet of ook de naaf krom getrokken kan worden door een dergelijke actie, maar van de schijven weet ik het nu zeker. (even voor alle duidelijkheid het was niet mijn auto :))
     
  17. Dat verhaal vertelde de Ford monteur ook, maar dan over de stalen velgen dat die sneller krom zouden trekken. Feit is en blijft, bij deze auto heb ik geen banden gewisseld, dat hebben twee Ford dealers uitgevoerd. Ik ben ook bang dat daar iets is mis gegaan, of dat men te ruw de banden van de auto heeft getrokken.

    Weet wel dat ik ze in het vervolg zelf wissel, nog een goede momentsleutel aanschaffen en verder zien.
    Onze ingeruilde Focus C-max had last van trillingen rond 90 per uur, wat dat veroorzaakte is men nooit achtergekomen. Dus om nou te zeggen dat mijn ervaringen met Ford cq Ford dealers goed zijn... nee helaas :(. Service verlening is tot nu toe wel top daar val ik niet over. Maar de problemen in de auto's vind ik persoonlijk raar. Zeker aangezien we beide auto's nieuw hebben gekocht en bij de dealer in onderhoud hebben.
     
  18. En vandaag bij GJ geweest. Deukje is nagenoeg weg, hartelijk dank daarvoor :)
     
  19. Nieuwe naaf, lager en schijf en het trillen met remmen is weg :)
    Zomerbanden er ook onder :)
    Zal van de week eens proberen om foto's te schieten met de nieuwe cam :P
     
  20. mooi man goed te horen dat het nu over is.
     

Share This Page