Extra sigarettenaansteker maken

Discussie in 'Electronica' gestart door BenZwerver, 4 mrt 2010.

  1. Een vraagje mbt het aanmaken van een extra sigarettenaansteker aansluiting.
    Voor de vakantie is het de bedoeling dat mijn vriendin en ik een koelkastje in de auto mee nemen. Dit koelkastje hoeft geen big-•••-thing te zijn, maar gewoon van normaal formaat :).

    Nu heb ik een tweetal vraagjes:
    - moet de nieuwe aansluiting plus of min geschakeld?
    - hoe zwaar en dik moeten de zekering en kabels zijn? (zijn bijvoorbeeld een standaard versterker + & -kabel zwaar genoeg om een koelkastje van stroom te voorzien?)

    Tenslotte heb ik even een kleine tekening gemaakt, klopt hetgene wat ik 'gepaint' heb?

    [​IMG]
     
  2. gewoon + schakelen zoals je eerste schema
     
  3. #3 jason101, 4 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2010
    Tijdens de vakantie vorig jaar heb ik ook een 12 volt koelkastje gebruikt maar heb gewoon een 3-weg stekker op de aansteker gezet. Hier stonden dus het koelkastje en de tomtom op. Het koelkastje stond vervolgens achter de bestuurdersstoel. De snoeren zijn lang genoeg om netjes weg te werken tijdens het rijden.

    [​IMG]
     
  4. wat je ff moet doen, is kijken hoeveel watt dat koelkastje is. hieruit kan je berekenen hoeveel ampere je zekering moet zijn.

    dat berekenen doe je als volgt:
    standaard formule ervoor is: watt = volt x ampere (P=U.I)
    omgerekend dus: ampere = watt : volt

    stel je voor, je koelkast is 36 watt, dan vullen we in: 36 : 12 (boordspanning van de auto) = 3 ampere.

    je zou met 1 mm2 draad veilig moeten zitten,
    echter, een sigarettenaansteker is met gemak af te zekeren op 10 of 15 ampere, ik zou dus een 2,5 mm2 draad nemen, dan heb je altijd genoeg

    let wel op dat je schakelaar dit amperage ook kan hebben, dit staat er op vermeld.

    veel succes :)

    Michael
     
  5. Vanwaar de aparte schakelaar? Als dit is om te voorkomen dat z'n koelkastje je accu leeg trekt als je parkeert ergens dan kan je net zo goed de aansluiting van de sigarettenaansteker op de geschakelde 12v+ doen ipv de normale plus. Dan staat er nooit stroom op je aansteker als t contact uit is.
     
  6. @Jason101: Ik wil eigenlijk geen splitter gebruiken omdat de tweede aansluiting wel vaker gebruikt gaat worden.
    Dit kan bijvoorbeeld wanneer ik wat wil opladen en tegelijk de tomtom wil gebruiken! Wanneer ik een splitter gebruik vind ik het er dan al snel niet uit zien...

    @michael0212: Die berekening is wel makkelijk :D! Alleen nu nog wel even de volgende vraag, voor de grootte van de koelbox die ik heb gezien zijn er twee watt's aangegeven. De ene is DC, de andere AC. Welke van deze 2 stroomt er nou door mijn auto heen :)? Btw, het lijkt er toch op dat ik net onder de 4 ampere blijf, een 4 ampere zekering met schakelaar zou dus voldoende moeten zijn begrijp ik?

    @MikeConcepts: Inderdaad, die schakelaar wil ik er tussen zodat niet alles blijft branden! Bij de huidige orginele sigaretten aansteker is dat namelijk wel het geval :x. Dit is overigens iets waar ik niet heel erg blij mee ben, maar het is nou eenmaal zo :). Waar kan ik de geschakelde plus kabel vinden? En is dit een kabel die 'sterk/dik' genoeg is om een koelkastje op aan te sluiten?
     
  7. Die geschakelde 12v+ is wel te vinden in je zekeringkast onder je motorkap of bij het contactslot. Ik kan je niet helpen aan het antwoord of deze sterk genoeg is. Maar volgens mij zijn de geschakelde 12v draden net zo dik als de normale. Ik denk dat als het koelkastje speciaal voor de auto is dus op 12v dat het weinig problemen moet geven.

    Mijn pa heeft een mondeo (2001) en die heeft een geschakelde 12v+ naar de trekhaakstekker gebracht, dit is ook om ervoor te zorgen dat bij een tussenstop de koelkast van de caravan de accu van de auto niet leegtrekt. Hier heeft hij ook niet dikkere draden dan standaard aanwezig gebruikt,
     
  8. de DC;) De AC waarde is voor op 230 volt waarschijnlijk;)

    DC (direct current) = gelijkspanning
    AC (alternating current) = wisselspanning

    de boordspanning in de auto is gelijkspanning;)

    kwa zekering zou ik 7.5 pakken, wegens inschakelstroom, dit houdt in, omdat er in het koelkastje (waarschijnlijk) een ventilator aanwezig is, welke heel kort (nog geen seconde) 3 keer de nominale stroom trekt (nominaal is wat het koelkastje gebruikt als die eenmaal opgestart is)

    groetjes michael
     
  9. Trek een extra + draad met zekering vanaf de accu naar je kofferbak.

    Maak een massapunt in je kofferbak. Haal bij een automaterialenzaak een losse sigarettenplug en sluit die aan.

    Daar tussen kun je een schakelaar doen om `m uit te schakelen. Want anders dan gezegd, blijft een koelkastje wel stroom trekken ondanks dat de auto uit staat.

    Zelfs als je `m direct op de sigarettenplug aansluit en de auto uitstaat blijft de koelkast aan. Oftewel op de sigarettenplug blijft continu spanning staan.

    Succes.
     
  10. Ik heb voor de geschakelde stroom van de trekhaak een relais geplaatst. Als ik het contact aanzet (stand 2) dan gaat de geschakelde stroom ook aan. Bij de dealer heb ik even gevraagd welke draad ik daarvoor kon gebruiken, ik heb achterin namelijk ook een draad liggen die geschakeld wordt en die gebruik ik nu om het relais aan te sturen. Zekering heb ik vlakbij de accu gezet.
     
  11. Even een oud topic omhoog gooien, zonde om er weer 1 te openen.

    Kan ik eventueel ook de + van mijn achterlicht afhalen? Dat lijkt mij dat hij, als ik de lampen van de auto uitzet, ik de koelbox ook uit zet. Het is maar een kleintje, dus heel veel stroom zal hij niet verbruiken!

    Zou in ieder geval erg veel tijd en moeite schelen met het leggen van een kabel vanaf de accu. Zal verder niks anders opgezet worden, enkel de koelbox 2x per jaar (heenreis en terugreis ;))
     
  12. Kijk even naar het wattage van de koelbox, waarschijnlijk zit die rond de 40-50 watt. Bij 12v goed voor zo'n 4-5 ampere. Behoorlijk veel om bij je achterlicht vandaan te halen. Vanaf de accu trekken is de beste optie.
     
  13. Heb even gekeken:

    Er staat op: 1v=/4.5A/54W

    Dus het beste is dan toch om een kabel te trekken.

    Stel dat ik een splitter koop, die de TomTom en de Koelbox op de sigarettenaansteker voor in de dashboard zet, trekt deze dit dan?
     
  14. Tomtom trekt iets van 300mA. De sigaretten aansteker kan 10A leveren dus dat zal geen probleem vormen.
     
  15. Oke. Top! Bedankt voor je snelle reactie!
    Moet ik bij die splitter nog ergens op letten? Word nu namelijk te kort dag om de kabel te leggen. Moet die ook tot 10A door kunnen geven (ivm overbelasting?)
     
  16. ik zou me daar in ieder geval niet blind op staren want gaat over een afstand van niks (max 10 cm)
     

Deel Deze Pagina