1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Extra setje wielmoeren ivm stalen reservewiel?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door B@Zzz..., 15 nov 2009.

  1. Oeps, dubbel post
     
  2. En het eventueel lostrillen dan?
     
  3. Wat moet er lostrillen dan? Die conische ringen trillen er niet af, die zitten opgesloten tussen twee dikkere stukken staal. De moer zelf bestaat uit 2 delen. De conische ring (voor de LM zomervelgen) en een taps toelopende moer voor de wintervelg. Bij beide velgen gewoon aan te draaien totdat ze vast zitten...
     
  4. Ford Heeft een Service Bulletin uitgebracht naar de dealers waarin staat dat stalen velgen niet voor langere tijd met de moeren voor lichtmetaal mogen worden vastgezet. Hieronder een gedeelte van dat bulletin waarin staat waarom.


    Subject/Concern: OASIS SSM 0215 dated 05.01.2001: Use of standard series light alloy wheel nuts for permanent attachment of winter wheels with steel rims or spare wheel.

    Model: Cougar, Escort, Fiesta, Focus, Ka, Mondeo, Puma, Scorpio, Transit
    Markets: All
    Section: 204-04 (11)

    Summary

    In contrast to the published OASIS SSM 0215, it should be emphasized that it is NOT permitted to use wheel nuts from standard series light alloy wheels for the permanent attachment of steel rims. Although wheel nuts from standard series light alloy wheels with a loose tapered ring do have an integral tapered ring similar to the wheel nuts of a steel rim, for the following reasons they are NOT suitable for the permanent attachment of steel rims:

    - The tapered ring on the aluminium wheel nut can turn freely when used on a steel rim. In the long term this leads to wear and abrasion between the tapered ring and the nut. If an aluminium wheel nut has been used in this way and is subsequently used to re-attach an aluminium wheel, then the extra wear will cause a bad contact between nut and wheel.

    - When aluminium wheel nuts are used on a steel rim there is a gap between the wheel nut and the tapered ring. Everyday deposits (dirt, rust, salt) can build up in this gap. If these nuts are later re-used on light alloy wheels then the accumulated deposits would be compacted under the applied torque, later turning into dust as the vehicle is driven. As a result, the wheel nuts could be tightened to less than the specified torque.

    - Aluminium wheel nuts are longer than wheel nuts for steel rims. If aluminium wheel nuts are used on steel rims in conjunction with wheel covers, the extra length of the nuts can cause them to come into contact with the wheel covers. This results in pressure on the wheel covers which could detach in normal driving situations.

    CAUTION: Wheel nuts from aluminium wheels must ONLY be used on steel rims in the case of short term use of the spare wheel. Wheel nuts from steel rims must NEVER be used on light alloy wheels.


    Het lijkt mij dat je met een belangrijk onderdeel als de wielmoeren geen enkel risico wil nemen. Je kan nu wel een paar tientjes uitsparen door niet de wielmoeren voor stalen velgen te kopen maar als er een velg af komt zijn de gevolgen niet te overzien.
     
  5. Trillen van de konische ring kan nooit goed zijn voor het spul. En daarbij zien mijn moeren voor staal er compleet anders uit als die voor lichtmetaal. En dan doel ik op het deel dat de velg raakt.
     
  6. Beetje vreemd dat ze mij dan toch vertellen die moeren gewoon te gebruiken... sterker nog, deze worden dan ook al 5 winters lang trouw gebruikt op de wintervelgen...

    Momenteel liggen er twee zomervelgen bij een bandenboer voor nieuwe conti's, kan ik morgen ophalen, en haal ik er ook wel gelijk 20 nieuwe moeren bij. :) (als ik ze 1 voor 1 vervang hoef ik de auto niet op te krikken toch?? Liever lui dan moe. ;)
     
  7. 1 voor 1 is geen probleem. Ik heb afgelopen zaterdag mijn winterbanden erop gezet. Op 1 velg had ik een antidiefstalbout zitten (1 inderdaad en geen sleutel te vinden voor deze bout). Ik ben naar de lokale garage gereden en deze heeft hem er af gekregen. Met 4 boutjes ben ik naar huis gereden. Is voor even geen probleem!
     
  8. Ook hier naar aanleiding van deze post even de vraag gesteld aan mijn locale autoboer, de fofo moest toch voor APK daar naartoe, en idd, die vertelde me ook dat de door mij gebruikte wielmoeren alleen voor de alu velgen zijn, en niet voor stalen velgen die er nu onder zitten met winterbanden.
    Ook hier dus 20 andere moeren gemonteerd.
     

Deel Deze Pagina