1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Extra 12V aansluiting

Discussie in 'Electronica' gestart door Crybaby, 23 jun 2011.

  1. Okey

    ik snap het nog niet helemaal maar hierbij ga ik een poging doen om hoe ik het nu in mjn hoofd heb zitten.... wie o wie er ook commentaar of suggesties heeft, Graag.....

    Ik neem een oogje en maak daar een draad aan vast (knijpen of solderen). Draad van min 4mm2 of 5mm2 (groter is veiliger?). Dit oogje zet ik vast aan de + kabel van de accu (dus niet in de zekeringskast maar aan het boutje welk loopt vanaf de + naar het stalen plaatje welk de + splitst naar 1 draad naar de zekeringskast en 1 draad verder de motor in). Aan deze draad maak ik een waterdichte zekering van 20A vast. De kabel voer ik door de motorruimte naar binnen aan de kant van de bestuurder en laat hem onder de dorpels naar achter lopen. Achterin de kofferbak maak ik een tweede zekeringshouder ertussen en dan maak ik de plus vast aan de sigarettenaansteker. De min kabel loopt vanaf de sigarettenaansteker met een oogje naar het dischtsbijzijnde massapunt in de kofferbak (waarschijnlijk ergens bij de achterlichten.)

    Zo heb ik het nu goed en veilig in mijn hoofd zitten of ben ik nog iets vergeten.

    Mike
     
  2. Zoals je het hier opsomt kan je het prima doen.

    ik heb dan nog 2 opmerkingen.

    1. Het maakt niet uit of je de + rechtstreeks van de accu haalt of van 1 van de draadeindjes uit de zekeingkast. De draadeindjes staan rechtstreeks in verbinding met de + pool van de accu. Het voordeel van aftakken van de zekeringkast is dat je de zwevende zekeringhouder/zekering in de zekeringkast kan maken. Zo is de zekeringhouder mooi weggewerkt, goed beschermd tegen vocht en zitten alle zekeringen bij elkaar in de zekeringkast.

    2. Je hoeft maar 1 zekering tussen de + draad te zetten. Normaal gesproken wordt deze zo dicht mogelijk bij de spanningsbron (accu) geplaatst. Het heeft dus geen zin om achter bij de 12 volt aansluiting ook nog eens een zekering te plaatsen. Bovendien zit in de meeste 12 volt stekkers die aan bijvoorbeeld een koelbox zitten ook nog een zekering.
     
  3. Hoi jw

    Net op tijd. Ben vanmiddag begonnen en ga hetnu afmaken. Maak ik die tweede zekering er nietin, scheelt weer werk.

    Morgen resultaat....
     
  4. Zo... Installatie is gelukt.

    Hierbij een paar foto's.

    @JW

    - Kan het kwaad dat er twee stroomkabels in dezelfde kabelgoot onder de motorkap lopen? (er zat namelijk al een stroomkabel 4mm2 van de subwoofer netjes in zo'n omhulseltje, daar heb ik de draad voor de aansteker ook bij ingestopt, gelijk netjes weggewerkt dus.

    - De min draad heb ik achter bijgezet bij nog een drietal andere draden (ik kon maar 1 bevestigingspunt vinden). Er zitten dus nu 4 min contactpunten op 1 boutje. Is dit goed zo of te gevaarlijk?

    Hierbij de foto's:

    De zekeringhouder:

    [​IMG]

    De aansteker als hij leeg is:

    [​IMG]

    En eentje ter controle of tie het doet:

    [​IMG]
     
  5. Het kan geen kwaad als er meerdere stroomkabels naast elkaar liggen. Origineel liggen er in de diverse kabelbomen in de auto vaak ook meerdere stroomdraden naast elkaar.

    Normaal gesproken is het geen probleem om meerdere draden onder 1 boutje vast te zetten. Je moet er wel altijd voor zorgen dat alles netjes blank geschuurd is zodat je een goed contact hebt. Gezien jij een bestaand massapunt hebt gebruikt ga ik er vanuit dat dit geen problemen opleverd.
     

Deel Deze Pagina