1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaring chiptuning en overboost

Discussie in 'Performance' gestart door LoC, 10 aug 2008.

  1. Hallo, ik heb een Focus Tdci 115pk met overboost.
    Heeft iemand ervaring met chiptunig bij deze motor ?

    Dank U.
     
  2. Nee helaas geen antwoord op je vraag!
    Maar je mag je altijd voorstellen op het Forum onder ''even voorstellen'' :wink:
    Foto's zijn ze ook dol op! net als ikzelf! :lol:
     
  3. Ziezo, is gebeurd 8)
     
  4. Wat bedoel je met overboost?
    De 30Nm. die je extra krijgt als je vol gas geeft bij 1.850rpm?

    Zo ja, dan kan ikje er wel wat over vertellen.

    Ik heb mijn TDCI 115pk. 270Nm. (300Nm. bij de extra boost) laten tunen bij Wouter Bollen in Sint-Anthonis.
    Dat was wel een eindje rijden, maar hij is wel een echte expert in het tunen van Ford's,en ik wilde dat mijn focus in goede handen was.

    Ik heb gekozen voor het Bluefin-systeem.
    Dat is de duurste optie (ongeveer 800 euro), maar ook gelijk de beste.
    Ford America gebruikt ook dit systeem als klanten hun auto daar bij de dealer laten tunen.
    Ford Europa laat de garantie op je auto vervallen als je hem tuned, maar Bluefin neemt die garantie dan over.
    Je krijgt ook levenslange garantie op de software, maar dat geld alleen voor de eigenaar die de auto op het moment van tunen in bezit had.
    Ik heb er nu nog garantie op dus, (alleen opde software dus) maar als ik de auto morgen verkoop vervalt morgen die garantie.
    Hou ik hem nog 10 jaar, heb ik ook nog 10 jaar garantie.
    Verder kun je er ook fouten mee uitlezen wat normaal alleen de dealer kan.
    En je kunt een onomzeilbare startblokkering activeren.
    Dan neemt hij gewoon een stukje software weg, wat je later weer terug kunt zetten.
    Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en de focus blijft thuis.
    Dat klonk allemaal heel erg betrouwbaar, dus heb ik daarvoor gekozen.

    Dat Bluefin is heel simpel. Je krijgt een computertje waar een draad aanzit met een stekker die in je boordcomputer past. (bij je voeten ergens)
    De computer pakt het huidige programma uit je boordcomputer, en slaat die op.
    Vervolgens zet hijde nieuwe software er in.
    Je kunt later ook ten alle tijden de oude software weer terugzetten,zodat hij zijn oude pk's weer heeft.
    De computer mag je daarna ook houden.

    Met dit systeem kreeg ik 30pk. en 50Nm. winst.
    Ik kom dan dus uit op 145pk. en 320Nm.
    De boost blijft ook, dus als die geactiveerd word heb je kortstondig 350Nm. tot je beschikking.

    En geloof me: Dat is héél erg lekker!! :wink:

    Enige nadeel is dat hij er behoorlijk van gaat roken, maar hij komt nog wel gewoon door de roetmeting bij de apk dus da's lekker boeiend.

    Het systeem wat ik net omschreef is alleen mogelijk bij een focus 1 met Delphi boordcomputer.
    Maar voor andere modellen zal ook vast wel een Bluefin oplossing zijn! :wink:

    (p.s. Bluefin past dus het hele motormanagement aan.
    Het gooit niet alleen de turbodruk omhoog, maar ook de inspuitdruk enzo...)
     
  5. Of hoor eens bij Fordtune in België, is specialist in het tunen van Ford's
    Zaterdag 23augustus word de mijne onder handen genomen 8)
     
  6. @TDCi Power; wat heeft Wouter Bollen in deze voor je betekend als ik vragen mag? De Bluefin is toch gewoon een handset die erin wordt gestoken en verder alles met een paar drukken op de knoppen geinstalleerd wordt?
     
  7. Ja, dat klopt.
    Ik heb het systeem bij hem gekocht, en hij heeft het ook voor me geïnstalleerd.
    Had ik achteraf ook zelf gekunt, maar als er iets niet goed zou zijn met het systeem lagen ze daar op voorraad.
    Altijd goed!
     
  8. deze motoren kunnen redelijk wa aan
     
  9. Bij een chiptuning breng ik het vermogen naar ongeveer 145PK en krijg je een koppel van 350Nm. De overboost wordt zo goed mogelijk afgevlakt om een constante en lineair lopende koppelcurve te krijgen. Die van mij staat altijd klaar voor een testritje :wink: .
    Afhankelijk van motor tot motor en of de EGR al is afgesloten, durft deze motor wel wat roeten. Maar daar kiest de klant zelf of hij het volledige koppel wil, of net iets minder om niet te roken (en met net iets minder gaat hij nog als een speer hoor :twisted: )

    Wel belangrijk is de luchtfilter: de originele filter is absolute rommel, je vervangt deze dus best elke 20000km of kiest voor een sportfilter.

    Greetz,
    Diederik
     

Deel Deze Pagina