Elektrisch probleem

Discussion in 'Electronica' started by Peter van Roekel, Apr 12, 2023.

  1. Hallo allemaal,
    Ik ben in het bezit van een Ford focus wagon 1.6i uit 2006. Gaat ieder jaar netjes naar de garage voor grote of kleine beurt en eigenlijk nooit problemen. Tot verleden week ineens het lampje van de luchtcirculatie klep bleef branden zonder dat ik deze had ingedrukt. Het volgende was de ruitewisser achter die maar halve slagen maakt en nu de elektrische ramen niet meer reageren. Alle zekeringen nagekeken, zekeringenkast en bedrading (voor zover ik kon) gecontroleerd maar niets gevonden. Wat kan dit zijn?
     
  2. slechte accu is de eerste verdachte.
    dan kan het nog een massaprobleem zijn of van de tellerklok waar het soldeerlood op de printplaat loslaat.
     
  3. De accu meet 14,4 en zou bij massa er niet meer uit moeten vallen? Het instrumentepaneel werkt wel goed.
     
  4. 14,4 Volt is van de dynamo. meet 't eens als de motor uit staat.
     
  5. 14,4 volt is spanning dynamo en niet van accu.
     
  6. U heeft natuurlijk gelijk. Dat zag ik over het hoofd. Pak gelijk de multimeter en laat het zo weten
     
  7. Accu geeft 12,6 aan.
     
  8. Dan denk ik dat t ergens een massadingetje is.
     
  9. Is dat iets wat ik aan de garage moet overlaten of kan ik zelf nog iets proberen?
     
  10. Hoewel het IPC wel werkt kunnen de soleringen daarin nogal eens voor hele vreemde storingen zorgen omdat ze langzaam vergaan.
    Is hier al een hoop over te vinden.
    Maar ik zou eerst even de massa punten goed schoonmaken/ontroesten en kijken of dat werkt.
     
  11. Bedoel je dan de massa naast de accu op het chassis of zijn er nog meer en zo ja waar vind ik die?
     
  12. Nog iets gek bijgekomen. Voorruit verwarming blijft branden en kan ik niet meer uit zetten. Dat wil zeggen, lampje blijft branden. Zelfde als bij de lucht circulatie klep.
     
  13. Tellerklok is meest waarschijnlijk, maar check voor alle zekerheid ook of de stekkers achterop de GEM-module (= zekeringkast bij de voeten van de passagiers-plaats) nog allemaal goed vastzitten.
    Die kunnen door een passagier onbedoeld worden verplaatst en ook dat kan vreemde storingen veroorzaken.
     
  14. Ik heb de GEM (wist niet dat dit de naam was) er helemaal uit gehad, stekkers gecontroleerd alle zekeringen er uit gehaald, schoon gemaakt met droge kwast en lucht. Maar geen oplossing. Zal nu alle massa punten langsgaan. De grote naast de accu eerst, maar waar zitten de andere massa punten?
     
  15. Dan kun je dat schrappen. Zoals al een aantal keer aangegeven is dan je tellerklok de hoofdverdachte, dat je tellers goed werken sluit dat geenszins uit.
    De printplaat van je tellerunit speelt een sleutelrol bij veel processen en doordat er destijds loodvrije ‘soldeertin’ is gebruikt komt het veel voor dat de verbindingen haarscheurtjes krijgen en dan geen of ‘vals’ contact maken.
    Geef eens een flinke tik vanaf de bovenzijde op je tellerunit, als de lampjes dan (even) uitgaan weet je genoeg
     
    Edgar Focus likes this.
  16. Dat is een hele goe tip. Normaal gesproken ben ik niet zo van slaan op elektronica, maar in dit geval is het noodzakelijk. Ga het zo direct proberen. Mocht het de tellerunit zijn, is het dan de bedoeling om alle punten opnieuw te solderen?
     
  17. Als je dat zelf kunt is dat natuurlijk het handigst en goedkoopste, met de zoekfunctie vind je instructies op dit forum.
    En anders via bijv KMS in Apeldoorn laten reviseren, die doen dat voor een redelijk bedrag en zelfs met garantie
     
  18. Gelukkig heb ik redelijk wat ervaring met fijn soldeerwerk en heb ook de nodige apparatuur om dit te doen. Maar zal zo eerst even mijn focus een tikje geven.
     
    VdR-HJD and Edgar Focus like this.
  19. Helaas geen reactie na tikken boven de tellerklok. De volgende problemen blijven:
    1 schakelaar luchtcirculatie klep blijft branden maar reageert wel bij indrukken
    2 schakelaar voorruit verwarming blijft branden
    3 elektrische ramen doen het niet
    4 ruitenwisser achter maakt halve slagen

    Voor de rest fuctioneert alles normaal.

    Is er voordat ik de tellerklok ga demonteren, is er nog iets wat ik over het hoofd zie?
     
  20. Even een vraag, is het zinnig om eerst de GEM open te schroeven om daar alle soldeerpunten te controleren voordat ik aan de tellerklok begin?
     
    Edgar Focus likes this.

Share This Page