1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

electronische airco (peltier)

Discussie in 'Interieur' gestart door trucker0werner, 1 jun 2010.

  1. zit te denken aan een peltier elementen in de auto te stoppen
    voor de gene die een peltier niet kennen heel ff kort gezegd
    door stroom op de element te zetten wordt de ene kant koud en andere kant warm. warmte wordt dus overgedragen.
    de koude en warme zijde licht net aan de hand van de stroomrichting
    draai je deze om dan vereandert de warme en koude zijde.

    het mooie van dit systeem is dat er niks ronddraait en dus ook de levensduur veel langer is geworden. nadeel is dat element 1000euro kost voor een goei werkende airco en je 140A moet kunnen trekken

    het ziet het zelfde uit als een airco systeem maar bij deze systeem wordt er geen gas maar koelvloeistof koud gemaakt. dit wel zeggen dat je 2 koelsystemen in de auto hebt. je schakelt dus de kachelradiateur los van de motor
    het mooie is dat door de manier de dashboard erniet uit hoeft en kachelhuis niet vervangen hoefd te worden
    de vraag is alleen of hij inderdaad met 140ampere genoeg heeft om een vergelijkbaar resultaat te krijgen als een airco systeem.


    nu eigenlijk wat het belangrijkste is
    wie weet waar je een geschikte dynamo aan kan komen en welke bij een focus 2.0 mk1 uit 1999 exact onder zit
    in amerika heb ik wel ford dynamo's op het oog maar zijn 6g of 4g iets betreffende serie kom er zelf niet uit welke serie bij de focus onderhangt
    http://www.springhillautoelectric.com/index.php?act=viewProd&productId=346 hier als voorbeeld waar je ook een ombouw kit kunt nemen
    is goedkoop maar of het genoeg is weet ik niet
    ook zie ik een optie om dynamo voor de blok bij te zetten hoeft dus maar 160amp te zijn en dan gaat de hoofdstroom direct naar de peltier elementen zonder het andere systeem te gebruiken

    dus wie weet een goeie oplossing voor dynamo
     
  2. :wtf:

    Dat gaat je nooit (rendabel) lukken.
    Als je uberhaubt al een goede dynamo vindt, dan gaat je brandstofverbruik zover omhoog dat het niet leuk meer is.
    Eenvoudiger en kosteneffectiever is toch echt een gasgevulde airco monteren.

    Als zo'n peltier element echt zo goed was, dan zat zoiets wel standaard in een auto.

    Bedenk ook, dat de warme kant van zo'n ding evenredig warm wordt. Daar zal een beest van een koeler op moeten met fans om hem te koelen. Als je dat niet doet, dan is het binnen enkele minuten afgelopen met je dure peltier. Zoveel ruimte heb je niet eens..... aangezien dit direct op het peltier moet.
     
  3. #3 trucker0werner, 1 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jun 2010
    het hoeft niet direct op het peltier element een koelblok te zitten
    vergeten bij te zeggen dat op www.top-cool.nl betreffende systeem staat en als je een radiateur goed koelt dan gaat hij niet boven de 50graden uitkomen en zal de koude dus inderdaad evenredig koud worden
    ga je de radiateur vergroten dan wordt er dus nog beter gekoeld en zal de koude zijde direct ook nog kouder worden ook.

    verder gaat de verbruik bij een airco ook gegarnadeerd omhoog en zal het ook vermogen vragen heb in mijn hoofd zitten iets van 10pk (8KW)
    dit kan bij het inslaan zijn maar dan gaat hij naar 4KW dus 5pk
    een betreffende dynamo zal wel iets meer doen maar zal niet ver naast zitten
    als het 15pk is zal het al veel zijn
    ga je kijken naar verbruik dynamo dan zou je dus 240*14= 3360watt
    stel dat het rendement 85%is dan kom je neer op 3952watt
    is dus 4kw wat neerkomt op 5pk bij de poelie zelf
    overbrengverhouding ligt op 1 op 2 afgerondt dus dynamo draait 2 keer zo snel dus pk wat krukas levert is ook keer 2
    conclusie bij mij is dat dynamo ongeveer evenveel vermogen vraagt als airco pomp wanneer hij inslaat echter ga je van de 140A kom je dus uit op
    5.8kw die extra nodig is. wat dus gelijk ligt als airco

    bij mijn vorige auto was het een verbruik van 0.7l op 100km wat neer komt rond de 1op 11.76 naar 1 op 12.87 schilt dus dik een km op een liter benzine
    als er een passende dynamo is dan zal het rond de zelfde getallen gaan verwacht ik

    vanuit rekenvoorbeeld zal het dus weinig uitmaken tenzij de arico minder verbruikt maar dat dacht ik niet vandaar

    tevens is het een leuk project om te doen
    ben dus alleen ff aan het kijken of het rendabel is en tot mijn mening best wel
    zoals op de betreffende site werdt gezegt
    voordeel in alle auto's een mogelijke airco
    nadeel om vergelijkbaar resultaat te krijgen moet de dynamo vervangen worden


    edit
    staat al veel tekst maar zag www.motorcitysuperstore.com een dynamo staan van 170A voor 300dollar inc verzenden en verzekerd voor transport schade
    weet alleen niet hoeveel vermogen van de bestaande dynamo constant wordt gevraagd.
    zaterdag ga ik toch op het werk veerpootlagers vervangen denk dat ik de ampere meter er even aan hang om te meten
    dan weet ik ook direct wat hij minimaal vraagt
    dit met de regel dat oem dynamo's 20 tot 30A vaak over houden als verschillende verbruikers aan staan
    maar wie weet is dat alleen op toeren
     
  4. Zit er op de dynamo niet iets van Smart charge, of is dat iets wat erbuiten gebeurt?

    Zouden er op politieautos niet een zwaardere dynamo zitten?
     
  5. @ cabriocruisertje
    je heb twee keer gelijk
    smart charge zit er op maar of dit door de ecu wordt geregeld of puur spanningregelaar weet ik niet en of je dit gewoon kunt weglaten ook niet

    verder worden deze dyanmo's inderdaad bij de politie gebruikt samen met meerdere reden die ik ff kwijt ben
     
  6. Dan moet het dus gewoon in NL te koop zijn toch?
     

Deel Deze Pagina