1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Electronica problemen met aanhanger

Discussie in 'Electronica' gestart door svennos, 17 feb 2016.

  1. Beste Focusforummers,

    Ik ben al een aantal jaren een blije eigenaar van een :focus2: facelift uit 2008 (hatchback) die nog steeds voor het dagelijkse gebruik prima voldoet. Echter tussen de aanschaf en nu zijn er 2 kinderen bij gekomen en daarom zit hij met de vakanties een beetje krap. 2 jaar geleden heb ik daarom 2 dakdragers aangeschaft en gemonteerd (tutorial ook hier op het forum gepost), maar ook de grote dakkoffer biedt niet meer genoeg ruimte. Tijd voor het serieuze uitbreidingswerk… een trekhaak voor een bagagewagen.

    Aangemoedigd door de verhalen hier op het forum heb ik een afneembaretrekhaak gekocht en een jaeger 13 polige (voertuig specifieke) kabel. Het monteren van de trekhaak was een middagje werk en viel mij eigenlijk best mee. Enige wat ik even tegen kwam was dat ik voor de continue stroom nog een extra kabelboom moest kopen (die gaat nog in de bestelling).

    Na installatie heb ik alle verlichting van de auto (nog zonder aanhanger) getest, en alles werkte naar behoren. Nu heb ik gisteren een bagagewagen gekocht en kwam ik toch een vreemd probleem tegen. Deze bagagewagen heeft een 7 polige stekker, daar had ik ook rekening mee gehouden dus een verloopje gebruikt. De normale verlichting werkt prima, en ook het remlicht werkt echter zijn er 2 dingen die ik niet kan verklaren:

    • De richtingaanwijzers doen het de eerste keer niet, zet ik bijvoorbeeld links aan geeft ie 1 korte knipper en gaat dan uit (terwijl de schakelaar nog wel naar beneden staat). doe ik kort daarop een 2e keer dezelfde richting aan dan blijft de richtingaanwijzer gewoon aan staan totdat je het stuur terugdraait en slaat ie (zoals gebruikelijk) gewoon af.
    • Het mistlicht van de auto wordt keurig onderbroken als er een stekker in het contact zit, echter gaat deze niet aan op de aanhanger.

    Ik heb volgens mij geen canbus systeem met lamp detectie, heb wel eens een kapot lampje gehad, maar nog nooit een melding daarvan in de boordcomputer gezien. De bagagewagen doet het op de auto van de verkoper prima (hij had echter een 7 polige aansluiting). Ook de aansluitingen lijken gewoon te kloppen, knipperlicht doet het zij het met een hik, en ook het mistlicht van de auto wordt onderbroken wanneer er een stekker in zit. Ik heb ook alle aansluitingen van de kabelboom (behalve van de continuestroom) kunnen aansluiten. Alle fora berichten hier heb ik al af lopen struinen, maar het meest voorkomende issue is "snel knipperen". Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, of extra tests die ik kan uitvoeren?
     
  2. Ik zou eerst eens een andere aanhanger of fietsendrager proberen voordat je alles uit elkaar sloopt. Sommige garage's hebben een handige tester liggen om je auto-aansluiting te testen.

    Ga er niet blind op dat de aanhanger het goed deed bij de vorige eigenaar!
     
  3. Hi dutchguy,

    Bedankt voor je snelle antwoord. Mijn buurman heeft ook een aanhanger (een hele zware die ik niet mag rijden), maar kan hem wel even vragen om de verlichting te testen. De verkoper was overigens een onderhoudsmonteur voor aanhangers/caravans, ik heb deze aanhanger ook bij zijn zaak gekocht. Deze man hangt dagelijks andere aanhangers/caravans achter zijn auto, dus je zou toch zeggen dat hij redelijk weet waar hij het over heeft.
     
  4. 3 keuzes waar het fout kan gaan:
    1 niet goed aangesloten op de auto
    2 verloopstekker niet goed'
    3 aanhanger niet goed aangesloten.
    zoals Dutchguy al zegt, eerst testen met tester en het liefst bij de verkoper (zijn auto, jouw auto)
    dan testen met jouw verloop erop en dan denk ik dat het probleem al zichtbaar wordt.
     
  5. ok.. net de aanhanger van de buurman geprobeerd. bij deze aanhanger had ik sporadisch last van het niet functionerende knipperlicht (met de zelfde 13 > 7 polige adapter). Het probleem trad eigenlijk alleen op als ik van richting veranderde (lastig als je een rotonde 3/4 pakt). Helaas had hij hier geen andere adapter liggen om ook die te proberen. Het mistachterlicht kon ik niet testen, zijn aanhanger is een oud "bakkie" die volgens mij niet helemaal meer aan de regels voldoet, er was geen mistlamp aanwezig. Morgen ga ik even bellen met de leverancier van de trekhaak.

    ohja.. ter aanvulling, alarmlicht geeft geen probleem op zijn aanhanger, eigen aanhanger nog niet geprobeerd.
     
  6. #6 SpeedyG, 17 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2016
    " Het mistlicht van de auto wordt keurig onderbroken als er een stekker in het contact zit, echter gaat deze niet aan op de aanhanger. "

    Dat je auto-mistlamp uitgaat klopt en hoort ook te gebeuren.
    Denk eraan ook als je alleen de adapter erin stopt doet je mistlamp het niet meer!!!
    Aanhanger afkoppelen is dus ook adapter verwijderen.

    Dat je mistlamp op je aanhanger het niet doet komt omdat hij geen mistlamp heeft :) Daarvoor moet je een 13 polige stekker hebben.

    Even wat plaatjes ter verduidelijking.

    7-polig
    [​IMG]
    13-polig
    [​IMG]
     
  7. #7 rfknol, 18 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2016
    Als alles goed is aangesloten op de aanhanger zit de mistlamp op pool 2 (een constante draad werd daar geplaatst voor mensen die met een caravan rijden, mistlicht is tegenwoordig weer normaal op pool 2). Dus met een 7 polige stekker moet het alsnog gewoon werken. Als ik je verhaal zo lees lijkt het erop dat de boordcomputer van slag raakt door de aanhanger.
    Heb je een kabelboom die je van voor uit de auto moet leggen of wordt alles vanaf de achterlichten gepakt?
     
  8. #8 svennos, 18 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2016
    [MENTION=11009]SpeedyG[/MENTION], volgens mij is het tegenwoordig verplicht om een mistlamp te hebben (mogelijk uitzondering voor oudere aanhangers). Mijn aanhanger heeft daarom een extra gemonteerd lampje op de zijkant, die van mijn buurman heeft dat niet. De mistlamp deed het ook op de auto van de verkoper (maar die had ook een 7 polige aansluiting op de auto).

    Ik denk dat wat rfknol aangeeft dus ook op mijn aanhanger van toepassing is, maar niet op die van mijn buurman. Mogelijk geeft het "misbruiken" van pool 2 problemen als daar ook een lamp op zit.

    [MENTION=3311]rfknol[/MENTION], ik heb de jaeger 26060522J, die trekt alles van de achterlichten af, behalve de continue stroom, daar moet ik nog een kabelboom voor kopen, en nu met dat pool 2 verhaal begin ik te denken dat hier het issue zit, zeker als je bedenkt dat mijn mistachterlicht het niet doet.

    2 oplossingen mogelijk in mijn optiek

    1 - 13 polige stekker op de aanhanger zetten (was ik sowieso al vanplan, een adapter is alleen een noodgreep)

    2 - de kabelboom continue stroom aanleggen, daar zit ik nog wel even tegenaan te hikken omdat ik het gevoel heb dat dit veel werk is...

    Edit: tiepvoutjes en aanvullingen
     
  9. #9 svennos, 18 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2016
    hmm.. second thought, pool 2 op 13 polige aansluiting is mistachterlicht, dus zou niets uit moeten maken.

    Ik ga proberen van het weekend toch een 13 polige aansluiting op de aanhanger te maken, hoewel het weinig nut heeft voor een bagagewagen, hoef je in ieder geval geen adapter meer te gebruiken.
     
  10. Ik heb zelf ook een draad getrokken voor de geschakelde stroom. Het enige wat echt lastig is is het door het schutbord gaan. De rest is vrij makkelijk. Overigens heb ik de constante stroom van het stroompunt in de kofferbak gepakt.
     
  11. #11 svennos, 18 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2016
    [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] Bedoel je deze uit dit draadje? die heb ik ook zien zitten bij het aansluiten van het achteruitrijlicht, ik dacht eerst dat dat de voorbereiding was voor PDC, maar blijkt nu gewoon 12V te zijn! Beetje jammer dat de kabelboom van de jaeger links zit, en deze aansluiting rechts, maar goed, ff draadje trekken van links naar rechts is een stuk makkelijker dan een gat boren in het schutbord. Zekering kan aardig wat hebben, 20A dus moet geen probleem zijn.

    [​IMG]
     
  12. Ik denk dat het raadsel is opgelost, in ieder geval betreft het mistlicht, maar mogelijk ook betreft de richtingaanwijzers. Er zit een beetje een rare kronkel in de installatiebeschrijving van Jaeger.

    Op plaatje 13 zie je dat ik de groen/gele draad moet doorknippen en deze moet doorlussen. Echter, in het detail plaatje is de lamp boven en de schakelaar beneden, omgedraaid dus van het overzichtsplaatje. Ik heb deze dus totaal andersom aangesloten. Wanneer er niets aangesloten zit op het mistlicht is er niets aan de hand (bij de aanhanger van mijn buurman), maar zodra er wel iets aangesloten is.... tja.. problemen dus...
     
  13. update: mistlicht probleem opgelost, was inderdaad de verkeerd aangesloten draad. Knipperlichten doen nog steeds raar. De leverancier van de trekhaak geeft aan dat de lampjes mogelijk wat te zwaar zijn, zou dat kunnen? De achterlampen/remlichten zijn P21W, en de knipperlichten ook.
     
  14. Die stekker bedoel ik inderdaad.
    Dat je richtingaanwijzers raar doen komt omdat je de verlichting eigenlijk aftakt van de originele verlichting. Daar is de boordcomputer niet op berekend en die geeft daardoor wat problemen.
    De beste optie zou zijn om een kabelset te nemen met knipperlicht controle. Die set heeft pakt alleen stuurstroom waardoor de boordcomputer niet zwaarder belast wordt. Voordeel is ook meteen dat je kan zien dat er een knipperlicht niet werkt.
    Het probleem lost zich waarschijnlijk ook op als je van de auto een paar knipperlichten zou uitnemen, maar dat is nou ook weer niet de bedoeling natuurlijk.
     
  15. Is het een kabelset met module?
    Dan kan het te maken hebben met de weerstand van de verlichting.
    Maar waarom een 13 polige stekker met constant + op een bagagewagen?
    Heb je een koelkast mee?
     
  16. Koelkast zit meestal op de geschakelde stroom;)
     
  17. [MENTION=16188]bandenlichter[/MENTION] - er zat bijna geen prijsverschil tussen de 7 en 13 polige kabel, laten we dan maar meteen rekening houden dat er een caravan tot 1250kg achter kan (of je het wil is natuurlijk 2)
    [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] daar had de leverancier het volgens mij ook over, die had het meer over een canbus module (maar op dit moment heb ik geen lamp controle) en die zou een stuk duurder zijn. ik zal eens vragen aan mijn buurman of ik 1 lampenkapje van zijn wagen af mag schroeven om te kijken of daar een 5/18/21W lamp in zit als knipperlicht omdat zijn wagen wel bij mij werkt. andere optie is natuurlijk de lampen vervangen voor led, die dingetjes zijn niet zo heel duur en ziet de bagagewagen er ook meteen weer een stukje moderner uit.
     
  18. Klopt, de kabelset met module is ongeveer 40-50 euro duurder. Als je alleen je eigen aanhanger er achter zal hebben kan zo'n led setje wel ja, mits die geen weerstanden hebben.
     
  19. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] - ik denk dat jij Jaeger 21060517 bedoelt, dit is geen canbus, maar trekt wel stroom van de 12v aansluiting voor de verlichting.
     
  20. Dat zou kunnen ja, mijn Duits is even niet toereikend om precies te zien wat er bedoeld word.
     

Deel Deze Pagina