Electrische bediening koplampen defect

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door basmand, 20 dec 2008.

  1. Hoi allemaal,

    Bij onze Focus Station uit 99 staan de koplampen iets te hoog afgesteld.
    Wat natuurlijk vooral ergelijk is voor de medeweggebruiker.
    Ik wou dit bijstellen dmv het draaiknopje voor de afstelling (links onder het stuur op dashbord) maar er gebeurt niets in stand 0, nog in 4.

    Is het een grote kans dat het gewoon de zekering is?
    Óf, bestaat er ook een kans dat de koplampen zelf uberhaupt geen
    electrisch afstelmechaniek hebben?

    Thanks!
     
  2. Als het knopje in je dashboard zit heb je natuurlijk het afstelmechaniek. Als beide koplampen niet werken lijkt mij het niet het motortje dus zal je het moten zoeken in zekering, bedrading en connectors. Anders gewoon met de hand doen.
     
  3. het mechaniek zit gezekerd via het stadslicht als dat werkt is de zekering heel
    de motortjes gaan nog wel eens stuk en nieuwe kosten bijna 100 euro per stuk
    ik had hetzelfde bij mijn auto
    stekkers in de koplamp los van de motors los en koplamp normaal afstellen
    en voor de apk hoeft het niet te werken
    maar de keuze is aan jou
     
  4. Het kan zijn dat er een keer imitatie koplampen gemonteerd zijn en de stelmotoren niet zijn overgebouwd. Ik heb dit ook een keer gezien bij een auto tijdens een proefrit. Ze vonden het blijkbaar te veel moeite om het over te bouwen. Ook kan het zijn dat de kogelgewrichten zijn los gekomen. De lampen zijn dan ook niet goed meer af te stellen en schijnen vrij ver omhoog. Als je de schakelaar bedient zou je de motoren ook moeten kunnen horen. Bij mij hoorde je ze boven het motorgeluid (stationair) uit.
     
  5. Buiten het feit dat die "motortjes" niet werken zou ik naar de garage gaan om mn koplampen af te laten stellen. Afstellen doe je niet aan de hand van een knopje op het dashbord.
     
  6. Als ik aan het knopje draai hoor ik niets..
    Zal morgen bij daglicht eens onder de kap kijken.
    Ze hoeven maar een milimeter naar beneden.

    Ik heb diverse tegenliggers al flink pissig gehad... :roll:
     
  7. Even gekeken:

    Ik zie geen aanwijzingen bij de koplamp dat er een motortje zou zitten.
    Wat ik wel zie is een rond gat in de framebalk die over de lampenkap loopt.

    Daarin zit een plastic moertje wat een radertje aandraait.
    Omdat ik weet dat het afstellen van koplampen erg fijntjes is,
    vraag ik eerst maar eens even of ik dít moertje moet aandraaien
    voor de verticale verstelling?
     
  8. Motortje zit binnen in de koplamp zelf, even het afdekkapje aan de achterkant eraf halen en je ziet hem direct zitten ;)
     
  9. Zoals reeds gezegd, controleer of de stelmotoren nog wel in de koplampen zitten en als ze nog wel contact hebben met het gedeelte waar wat je kunt verstellen. Het kan weleens gebeuren dat bij te hardhandig een lamp verwisselen dat de lamp loskomt van de stelmotoren. Kijk daar eerst maar eens na.

    Ohja de koplampen van de Focus Mk I stellen doe je aan de buitenkant (bovenop de lamp). De hoogteverstelling (electrisch) gebeurt met de stelknop van de lichtschakelaar. Ga dus niet zomaar aan iets zitten te knooien.

    Succes
     
  10. Dit mijn tiende bericht.. zodat ik dat topic dus kan zien :P

    Ik heb even wat foto's gemaakt om één en ander duidelijk te krijgen.
    Heb vanmorgen even zelf gekeken van afstand en het is alleen de linkerkoplamp die te ver naar boven schijnt.

    Bij de foto's is het volgende de vraag...

    Wat is het rood aangegeven radertje en wat is het oranje aangegeven blokje?

    Rood horizontale en Oranje verticale (het afstelmotortje misschien) afstelling?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Omdat de nood hoog is (Ik breng anderen in gevaar) heb ik zelf
    geprobeerd aan het radertje te draaien van bovenaf.

    Helaas had dit geen effect, ook niet na drie rondjes.
    Of is het zo precies dat je wel 20 rondjes moet voordat je effect hebt?
     
  12. Waarom ga je niet gewoon langs de garage als er zo nood aan de man is.
    Meestal stelt je huidige garage je lampen af als service. (gratis)
    En tevens heeft elke garage de apparatuur om de lampen gelijk op de juiste hoogte te zetten.... :shock:
     
  13. Even zelf afstellen kost niets..
    Mijn huidige garage bevindt zich 100 km hier vandaan.
    Dus dat is ook niet zo handig.
    Maar misschien morgen maar langs de ford dealer dan.. :roll:
    Tenzij iemand hier nog weet hoe het moet. :think:
     
  14. Als van bovenaf in de afstelling kijkt, wat zit daar dan?
    heb wel eens gehad dat het op een inbus leek, maar toen zat er nog iets
    verderweg een kruiskop.
    En als je draaid, zie je dan dat wieltje van je laatste foto meedraaien?

    Ohja, de oranje cirkel is je stekkerblok van je koplamp, dus niet je
    motortje, als je imitatiekoplampen hebt, dan zit er op de plek van het
    motortje een handmatigestelmechanisme.
    En had je al achter de afdekkap van de lampen zelf gekeken??
     
  15. Bedankt voor je antwoord DexterXL,

    Als ik er aan draai, draait het radertje ook, dus de sleutel is goed (Moer).
    Er gebeurt alleen niets :(

    Ik heb echt overal gekeken waar je kúnt kijken..
    Maar nergens iets te bekennen in de vorm van een handmatig noch electrisch afstelmechaniek.
    Wat je op de foto ziet is ook echt zo'n beetje het enige wat je kan zien..

    Achter de afdekkap is ook niets duidelijks te zien.
     
  16. Op je foto is te zien dat de lampen van het merk Depo zijn. Dit is een fabrikant die imitatie lampen maakt voor heel veel auto's. Je lampen zijn dus weleens vervangen (waarschijnlijk omdat ze dof waren). Er is dus een kans dat ze niet elektrisch verstelbaar zijn of dat de stelmotoren niet zijn overgebouwd. Als je de lamp uit de auto haalt en je maakt de achterkant open (4 schroefjes) kan je zien of er wel of geen stelmotor inzit. Als er wel stelmotoren in horen te zitten en deze zijn niet geplaatst dan kan het zijn dat in de garage de afstelling goed is maar tijdens het rijden de lamp omhoog en omlaag schudt. Ik had hetzelfde toen er een kogelgewricht van de stelmotor was losgeschoten.
     
  17. om te zien om er wel of geen stelmotoren is zitten, hoef je enkel het afdekkapje te verwijderen, de complete unit eruit trekken is een beetje overbodig werk... :shock:
     
  18. Bij een Fase 1 koplamp kun je hem er beter even uithalen, de kapjes die daar op zitten zijn veel kleiner als bij de Fase 2 Sander :wink:
     
  19. oh... :roll: :wink:
     

Deel Deze Pagina