1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk EGR wegschrijven in software, en chiptuning?

Discussie in 'Performance' gestart door FransBauer, 30 sep 2017.

  1. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een mooie Ford Focus 1.6 :tdci: met 90 pk. Dit is een Franse PSA-diesel, zoals ik het recent hier begreep
    Na problemen met EGR-klep en vele noodloop later, wil ik hem softwarematig uitschrijven, (dan zou de klep altijd open blijven toch?) aangezien afdoppen tot wat motorstoringen kan leiden. Is het wegschrijven van EGR-klep verstandig? Dan daalt m'n verbruik en krijgt motor meer gezonde lucht binnen tijdens constant rijden.

    Echter, ik wil hem gelijk ook laten chiptunen, omdat ik beneden 1700 rpm toch wel wat vermogen mis.

    Het schijnt dat je een 1.6 TDCI 90 pk beter niet kunt chippen, omdat de verstuivers nogal gevoelig zijn, dit i.t.t. 1.6 TDCI 109 pk? Hoeverre klopt dit? :|.

    En als ik hem wel zou chippen op basis van jullie input, vraag ik mij af welke chiptuner rondom Den Bosch ik terecht kan? De meeste vermogensopgaves van chiptuners zijn op basis van Powerbox, ik hoor graag ervaringen met chippen met 1.6 TDCI aan, die ook tegelijkertijd EGR-klep kan wegschrijven.
     
  2. Weet dat de motor een 16 klepper is, door de bank genomen is de eigenschap van een 16 klepper dat direct van onderuit niet direct vermogen beschikbaar is.
    Ik weet niet of tunen dit voor je gaat oplossen.
     
  3. Ik heb een 1.6i gehad (Focus bouwjaar 2004), ook 16-klepper en daarin had ik onderin altijd volop vermogen voor m'n smaak. Bij de 1.6 TDCI begint het pas rond 1800 rpm en is het fut rond 3000 rpm wel beetje uit.

    Maar dat was de vraag overigens niet. ;)
     
  4. Bekijk de koppelkromme maar eens van de 1.8 tdci (8v), het koppel komt er veel eerder in dan bij 16v klepper motor. Dit is bij benzinemotoren net zo.

    Waarom mijn opmerking: omdat je halverwege je eerste post aangeeft dat je trekkracht van onderuit mist. Ik ging er dus vanuit dat je een tune wilde en om de egr etc. te laten wegschrijven en je van onderuit eerder je koppel wil hebben.
    Dat laatste vraag ik mij dus af of dat omwille vd karakteristiek vd motor wel kan.
     
  5. als eerst sorry voor de lange lap tekst


    deze motor leeft idd het beste tussen de 1800-2500rpm. daar is het een diesel voor
    benzine leeft verder (mijn auto 1500rpm tot 5000rpm)
    maar dat is ook kenmerkend aan de brandstof type, de rede dat ik liefst benzine rij.

    uitschrijven van de egr kan maar nadeel is wel dat hij meer gaat verbruiken.
    hij spuit in aan de hand van de aangezogen lucht, met gesloten/uitgeschreven klep komt er dus meer aangezogen lucht binnen.
    hierdoor kan je bij afdoppen storing krijgen. want computer verwacht lager aangezogen hoeveelheid lucht
    schrijf je de klep uit
    dan blijft de klep dicht en gaat hij dus niet open. afdoppen dan komt er ook bijna geen uitlaatgas terug je inlaat in (dat is de functie van egr)

    met betrekking op onderin niet trekken. daar moet ik eerlijk in zijn.
    heb bij peugeot gewerkt en zijn diverse soorten. maar kans is dat de turbo vrij klein is en dat bij de 105pk andere turbo op zit.

    kort gezegd wordt door geen 1 tuner goed uitgeschreven. dit ivm zoveel dingen om elke systeem hangt en zoveel met elkaar gemeen heeft dat het op den duur ergens anders ook probleem kan leveren. voor regeneren van de roetfilter gebruiken ze namelijk ook de egr. kunnen ze die niet gebruiken is de kans dat regeneren van de roetfilter niet optimaal gaat met gevolg van dien.
    maar ja het kan.

    heb toen wel paar auto's gehad die getuned waren. mocht er geen softwareupdate doen. helaas zorgde juist toen software update voor de oplossing van de klacht van de klant.
    en ja een tune bedrijf doet maar x aantal dingen aanpassen en komt direct meer vermogen uit. dat is meer aanpassing dan een powerbox. want die flashed de computer voor branstofdruk, turbodruk, luchtmassa meting. gevolg computer wil waarde halen en zal dus meer achtiveren. gevolg meer vermogen.


    kort gezegd tuner zal meer doen dan een powerbox zou doen
    90pk -> 115/120pk
    200nm -> 260nm
    moet je bij chippen op rekenen. (echter kan ook anders uitvallen en dat veel minder is)
    prijs scheelt waar 300/500euro

    ja de verstuivers zijn gevoelige onderdelen. wissel je 2 verstuivers met elkaar dan loopt de motor direct slecht.
    op elke verstuiver zit een code, hierdoor kan de computer elke verstuiver goed aansturen.
    voor tuning zullen alle onderdelen wat zwaarder belast worden. verstuiver zal niet direct defect raken. maar zoals eerder gezegd heb ik dus eerder meegemaakt dat na tunen klachten kwamen en opgelost werd met software update
    dacht turbo gelijk was aan de 75pk en de turbo van 109pk en 115pk anders is (groter
    )
     
  6. ik heb geen idee wat de verschillen zijn tussen de 90 en 109 ok versie.
    ik heb mijn 109 PK laten chippen en het toerental wanneer de turbo begint op te spoelen is met zo'n 300 tpm naar beneden gegaan dus begint nu rond de 1500 tpm.
    trekt ongeveer door tot 4000 tpm maar een diesel is een echte lage toeren motor dus ik trek eigenlijk nooit zover door omdat het gewoonweg geen zin heeft ;)

    Werner, echt niet dat die meer verbruikt als de EGR is weggeschreven.
    zelfs met het afdoppen heb ik nooit problemen ondervonden, doordat er geen uitlaatgassen terugvloeien neemt het blok alleen zuivere lucht in wat beter is voor de verbranding.

    en bij het weg schrijven van de EGR dan 'verwacht' de computer helemaal niets omdat die weggeschreven is.....:D
     
  7. 90PK: vaste turbo
    109PK: variabele turbo

    Correct?
     

Deel Deze Pagina