Hoe kun je op een eenvoudige, veilige manier een 1.6 16v meer vermogen geven? Wat kun je allemaal doen? Ik ben een newbie op dit gebied, maar ik wil me er in gaan verdiepen.
Over welk budget hebben we het? Voor 2000 Euro (ga ervan uit dat het een benzine is) heb je er best wat vermogen bij en veilig om te rijden.
Staat genoeg over op het forum, moet je even de zoeken. Maar de beste optie is denk ik sparen en dan een keer een 2e hands 2.0 of ST kopen. 2 liter blok in een 1.6 gaat niet zomaar.
je een open luchtfilter en motormanagement aanpassen. een race uitlaat haal je meestal niet echt veel uit. timing van kleppen en ontsteking kan je nog wat mee doen. hangt voornamelijk van je budget af.
Behalve een luchtfilter en wat kleine aanpassingen aan het motormanagement is het dus niet mogelijk om op een eenvoudige manier betere prestaties te krijgen? Wat levert een open luchtfilter dan op? Welke filter zou ik moeten hebben? En ik neem aan dat dit op geen enkele manier een negatieve invloed heeft op de levensduur van m'n auto?
met alleen een vervangings lucht filter (matje) heb je mischien 1 pk winst. met een volledig open filter aleen maar verlies. mits je een aanzuigbuis erbij gebruikt en je mengverhouding goed laat afstellen. hoe dan ook, wil je meer dan +- 5 pk erbij zal je echt in de buidel moeten tasten. ik denk over een bmc vervangins luchtfilter voor mijn auto (diesel) voornamelijk omdat ik de gasresponce net iets te traag vind. een vervangings filter is rond de (schatting) 50/60 euro voor BMC of K&N filter. een open filter rond de 80 euro. benodigde aanzuigbuis volgens mij rond de 200 euro. advies: speur even wat filter forums af. er zijn er zat. meningen verschillen er namelijk ook over. het tunen van mn motorfiets welke benzine is. heeft me 1000 euro gekost. (lees open uitlaat. 4 open filters, dynojet kit voor carburateurs, ontstekings vervroeger en een dynobank run om m goed af te stellen) heeft me 106 pk ipv 98 en 64 nm ipv 50 opgeleverd. let ook op met tunen wat je gaat aanpassen. openfilters en open uitlaat zorgt voor meer herrie. mijn motor zit nu op 124 decibel 110 decibel is pijngrens. tunen kan er ook voor zorgen dat je auto zuiniger word. een vervangings filter helpt daar bvb ook bij. kleine aanpassingen zullen de levensduur van je motor niet erg verlagen. slechts iets beter onderhouden is wel gewenst. ps dit zijn mijn ideen over tunen etc (ben geen auto monteur*) :wink: :wink:
voorbeeld: http://www.autopro.nl/www_autopro_nl/BMC/body_bmc.html hier staan wat verschillende soorten filters en hoe ze werken.
als je een benzine auto wat winst wil halen dat merkbaar is zul ja al snel in de papieren lopen. Compressie verhogen Scherpere nokkenassen Spruitstuk 4-1 of 4-2-1 Uitlaat Inlaat (luchtfilter) Vliegwiel afdraaien en dan ook een chip op maat laten schrijven. Maar of de kosten hiervan opwegen tegen de winst? Je kunt beter een snellere auto kopen denk ik Gr dB
ik denk dat je idd beter een andere auto kan kopen, wat je zou kunnen doen is je blok laten versterken en hem aanpassen met een turbo en een supercharger voor onderin. maar ik denk dat je voor dat geld wel een leuke ST kan kopen Ik was aan mijn RS4 na de verbouwing door MTM 30.000 euro lichter daar hebben ze alleen een turbo erbij gezet, en het management aangepast
Je kunt zonder turbo er best wel wat vermogen bij krijgen maar zoals al werd verteld, moet je diep in de buidel tasten. Het beste resultaat krijg je met een turbo maar dan moet je ook redelijk wat aanpassen en hoeveel overdruk kan de motor hebben? Is dit al eens getest/ondervonden? Ook zou ik je aanraden om een Standalone ECU aan te schaffen zoals bijvoorbeeld een Adaptronic. Adaptronic kost je al snel €1000.- en dan de rest nog. Ik heb naast m'n Focus ook nog een Suzuki Swift GTi waar ik zelf een turbo systeem heb op gemonteerd. Ik was hiervoor ongeveer €3000.- kwijt en dan draai ik nog maar op 0.6 bar overdruk. (voor specs zie: http://www.members.lycos.nl/speedswiftmarky - site is niet echt up to date 8) ) Wil je echt voor een turbo gaan, dan moet je wel weten wat je doet, anders is het onbegonnen werk denk ik. Of gewoon een snellere Ford kopen .
Ik heb mijn 1.6 100 pk wat meer trekkracht kunnen geven door het volgende te doen: -cyclone monteren -Pipercross Viperkit -PBV (powerboostvalve = benzinedrukregelaar) laten monteren en afstellen -Luminetion bougiekabels (ik weet niet of dit juist omschreven is) (je krijgt er geen racewagen voor terug, maar het scheelt wel met optrekken e.d., het wordt wat vlotter en dat is wat ik wilde bereiken...) Voor bovenstaande kun je kijken bij limpex-sport in Tilburg. Daar heb ik het aangeschaft en laten inbouwen. Contactpersoon is John Ling, geef hem maar een belletje en doe hem de groeten van Brian met de zwarte Ford Focus, dan weet hij het wel...
je kunt ook even kijken bij www.aspen-chiptuning.nl Bij mijn Ford C-max 1.6 16V krijg je er 12-15 pk bij en 40Nm koppel extra. voor ong € 349. De chip kun je meenemen ( uiteraard na opnieuw te zijn geprogrammeerd, kosten weet ik niet ) naar een eventueel ander voertuig. Ik ben ook bij Limpex ( John ) geweest en een sportfilter ( mat) en cyclone geplaatst. Loopt gewoon beter en meer trekkracht. suc6, gerrit