En wederom, mijn beste kijkbuiskindertjes, ontbreekt volgens mij de belangrijkste clou in dit verhaal. De beste man wijt alle ellende die hij tegenkomt aan een (naar zijn mening) 'designfout'... en meldt vervolgens nog even dat het aan de oliewissels niet gelegen zou hebben... Maarrrr wat hij NIET zegt is: WELKE olie is gebruikt en hoe vaak (tijd, gereden afstand) deze is vervangen... Want al die ellende had wellicht voorkomen kunnen worden door het gebruik van de juiste olie, met de juiste specificatie (voor wetbelts!). Dus ik vraag mij dan voorzichtig af: waarom zou hij dat niet benoemd hebben? Wellicht was de arme ecosport bij hemzelf in onderhoud "Olie is olie toch?!" Arme eigenaar. De motor wordt hier afgekraakt terwijl het hier zeer mogelijk zou kunnen liggen aan: - niet de juiste olie gebruikt - te lang doorgereden met oude olie Mijn advies los daarvan: ieder jaar verversen en niet om de 2 jaar.
Dat is ook wel direct het grootste risico als je een 1.0 Ecoboost gebruikt koopt. Ik zou hem alleen aanraken als deze 100% dealer onderhouden is en direct nog een extra oliewissel doen met inspectie om te kijken of er niet toch al ergens deeltjes te zien zijn.
Wat ik overigens totaal niet begrijp is dat vanaf de mk4 met de 1.0 fox b3da / b7da + de mhev versies daarna + de 1.5 dragon weliswaar de distributieriem is vervangen door een ketting (top, zou je denken)... ...maar dat de oliepomp onderin nog steeds door een kleine wetbelt wordt aangedreven Waarom? Dat mag van mij wel geschaard worden onder stom. Doe het dan meteen goed, zou ik denken? Zal wel weer een paar centen gescheeld hebben, maar het risico is dus niet weg.
@Fredhead , die kwam bij mij ook in gedachten als "winnaar" van die titel inderdaad, of anders die PSA versie waar zoveel over te doen is geweest bij Radar/Kassa een tijdje terug.
@Torxbit Is idd gemiste kans om de olieriem mee te bemen naar ketting. Andere kant komen op de riem veel minder krachten te staan. Zelf met riem zonder tanden kan je de olie pomp bijvoorbeeld nog ronddraaien. Dat gebeurt niet met de distributieriem. Dan heb je meteen kromme kleppen of slecht lopen. En ja denk zelf ook dat vw en psa erger zijn. Buiten de riem is de ecoboost een van de beste motor van de groep. Psa en vw hebben ook issues met riem door de olie loopt. Daarbij komt, nog eens diverse andere issues bij betreffende merken
Iet betweterig bedoeld maar pas is tegenwoordig toch Stellantis? voor elk blok geld dat onderhoud cruciaal is helemaal sinds dat downsizen is begonnen. Mijn Datsun 1.2 blokje was meermalen heet gelopen en paar keer droog gelopen zonder olie maar stopte maar niet. Uiteindelijk vanwege de staat van de auto naar de sloop gebracht maar blok liep nog steeds. Niet te vergelijken met de huidige motoren.
Precies mijn gedachte. Dat waren de blokken die ik echt niet wilde en de EcoBoost een relatief veilige keuze vond.
Net de tijd eens even genomen om het filmpje eens iets aandachtiger te bekijken, maar hij is ook wel vanaf het begin af aan bevooroordeeld. Hij is eigenlijk vanaf de eerste zin die hij zegt al zo'n beetje aan het mopperen en aan het afkraken, en er is maar weinig waar hij enthousiast van wordt. Waarschijnlijk schroeft hij een nog niet gefaalde 1.2 of 1.4 TFSI van de VW groep open en roemt hij VW voor het gebruiken van een ketting. Dat die dan binnen de gestelde termijn/km's van VW uit elkaar knalt hoor je hem waarschijnlijk niet over...
Denk dat bevooroordeling komt omdat het een amerikaan is. Die kennen alleen v8 met compressor of v8 met turbo. Heel leuk hebben ze 800pk of zo. Maar verschil is. Dat die motors geen 5000km volhouden. Daar praten ze niet over. De problemen die hij aankaart, zijn meer issues met vetrekking op de euro6. Omdat van EU motoren zuiniger moeten. Moet fabrikant soms dingen op de markt brengen wat voorheen nooit gedaan werd. Dat je dus een motor met kinderziektes hebt. Ben zelf van mening dat eu veel meer op hybride had moeten focussen en niet zo snel van hybride naar ev. Wat hybride is nog best betaalbaar voor iedereen. Dus veel meer autos die het zullen hebben. Moet dan wel phev. Plugin hybride. Kleine afstanden gaan electrisch en grote afstanden rijdt de motor met gemak 1op20
Quote: We hebben er weer een: Ik heb een gedeelte gekeken maar wat wil je nu zeggen met dit filmpje? Een motor van sloop zonder enige historie. 121000 miles (194000km) op de teller.......
Deze zag er prima uit overigens. Maar wel opvallend dat de oliepompriem er slechter aan toe was dan de distributieriem. Ik heb wat filmpjes van deze kerel gezien. Weet waar hij het over heeft en neemt echt de tijd. Wel jammer dat hij in dit filmpje de oorzaak van de koelvloeistoflekkage dan weer niet echt gevonden lijkt te hebben. Clou van zijn verhaal: onbetrouwbaarheid vooral i.v.m. olieriemspanner (in geval van automaat) maar je kan geluk hebben... zoals bij alles in het leven. Design van de motor blijft discutabel en zullen i.i.g. geen kilometervreters worden. Oja: en het verhaal over Ford (U.S.A.) dat er officiële dealers zijn die niet eens weten van de bijzondere olie. Lekker snugger.