1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecu ford focus mkII programmeren

Discussie in 'Electronica' gestart door Paulus_’80, 9 okt 2023.

  1. Hallo allemaal,

    Ik zit er aan te denken een 2e hands ECU te kopen voor mijn ford focus wagon mk2 uit 2009.
    De ouwe Ecu functioneert niet naar behoren waardoor de auto slecht loopt.
    Nu komt mijn vraag. Moet de 2e hands Ecu geherprogrammeerd worden? ( neem aan van wel)
    En wie kan me daar bij helpen?

    De plaatselijke ford dealer vraagt astronomische bedragen per uur.

    Hopijk kan iemand me hier helpen.

    Mvg,

    paul
     
  2. Weet je zeker dat het de ECU is en niet je IPC die storingen veroorzaakt? IPC = Instrument Panel Cluster.
     
  3. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat IPC is en doet.
    Wat ik na veel onderzoek te weten ben gekomen is dat de Ecu van mijn model en jaartal erg onderhevig was aan storingen. Met name in de aansturing van de bobine’s en ontsteking en gaskleppenhuis. Wat resulteerde in inhouden bij optrekken en een slecht lopende motor.
    Ik hèb destijds de Ecu opgestuurd ter reparatie. Ze hebben daar het een en ander vast gezet wat los was gekomen. Auto liep 5 dagen als een droom. Daarna was het weer afgelopen, en had ik de ouwe klachten weer.
    Kunt u wat meer vertellen over IPC?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Vooropgesteld dat je geen U tegen mij zegt :mrgreen:

    IPC = Instrument Panel Cluster oftwel het gedeelte waar je tellers zitten.
    Er is een serie van Focus geweest waarbij de solderingen zijn gemaakt met soldeer zonder lood erin en dat gaat na een flinke tijd losraken en dan krijg je de meeste vreemde storingen.
    Is op te lossen door zelf te doen als je handig bent of anders door KMS, een gespecialiseerd bedrijf in Apeldoorn wat dat voor je kan doen, inclusief garantie.
    Als de ECU al eens is gerepareerd en toen alles als een zonnetje liep zou ik aan de reparatie twijfelen en kijken of je daar garantie op hebt. Dan is het hele IPC verhaal niet van toepassing.
    Met de aanschaf van een gebruikte ECU loop je overigens nog steeds het risico dat de problemen niet verholpen worden dus dat lijtk me geen handige oplossing.
    Je hebt al veel onderzoek gedaan, bestaat er geen aangepaste of geupdate versie van de ECU waar je naar op zoek kan?
    En weet je toevallig wat er vast is gezet en waarom dat los is gekomen weer klaarblijkelijk? Want als dat de oorzaak is zou er ook een oplossing voor moeten zijn lijkt mij.
     
  5. Haha oké zal ik doen.
    Ik weet niet of er een ge-update versie bestaat en of dat gedaan kan worden bij de dealer. Het bedrijf waar de Ecu naar toe is gegaan heeft dit ook niet aangegeven te kunnen doen. Quote van dat bedrijf “
    we hadden een aantal componenten gevonden die door veroudering los geraakt waren die zijn weer goed vast gezet. Dat kan niet weer los zijn dus er moet dan nog meer in de module niet goed zijn, ik vermoed een silicium breuk in een component. Het heeft geen zin om er nogmaals naar te kijken alles wat wij kunnen controleren hebben we al gecontroleerd. “

    De mogelijkheid bestaat inderdaad dat bij het plaatsen van een 2e hands Ecu de problemen blijven bestaan omdat wellicht dezelfde issues aanwezig zijn. Dat is een gok. Echter is het wel een gok die ik wil nemen. Ik sta uiteraard open voor tips en adviezen. Ik zag trouwens ook dat de ecu waarschijnlijk al eerder is verwisseld bij de auto omdat het plastic “ klik systeem “ was afgebroken op een aantal punten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina