2.0i 16V 145pk E-P Duratec HE/ST 60mm gasklephuis

Discussie in 'Performance' gestart door Fiesta2000, 11 dec 2008.

  1. #1 Fiesta2000, 11 dec 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2010
    Ik kwam zojuist bij European-Parts het onderstaande gasklephuis tegen voor de Duratec HE/ST motoren (Focus II).

    De beschrijving klinkt natuurlijk leuk, maar in hoeverre zal zo'n grotere klep écht wat uitmaken? Zijn er hier mensen die iets dergelijks hebben toegepast op hun Focus? Ben benieuwd naar ervaringen! ;)

    Verder zou ik willen weten of dit een origineel Ford onderdeel is of custom-made.

    Wat is de doorsnede van een normale gasklep voor de 2.0 Duratec HE?


    60mm Throttle Body Duratec HE/ ST

    http://www.european-parts.net/catalog/product_info.php?cPath=58_82_102&products_id=881

    Prijs is niet mals nl. €261,68 incl. BTW! :shock:

    60mm throttle body fit for 1.8/ 2.0l Duratec HE (I4) engines (Focus MK2, C-Max, Fiesta ST, Mondeo MK4). 19% more air flow compared to standard throttle body. Better throttle response, more mid range torque and high end power. A "must have" for all Duratec owners. This product has been tested on the E-P project Fiesta ST and has been proofed for its function and results. The PCM software will automatically adapt the new throttle body, no modifications required, a simply plug and play modification. outer diameter remains standard, so you can keep your existing intake tube.

    [​IMG]
     
  2. Prijs is inderdaad niet mals. Maar wat is het verschil kwa prijs t.o.v. een standaard gasklep? Waarschijnlijk is hij zo duur omdat er gelijk ook een gasklepsensor in zit. (Zie stekkerverbinding)
    Ik kan mij wel herrineren, uit mijn garage carriere, dat gaskleppen nooit echt goedkoop waren. Maar ben wel benieuwd wat anderen zeggen.
     
  3. Dit gasklephuis zal waarschijnlijk groter zijn en meer lucht inlaten. Zo gaat dat bij de Escort 1.8 ook, de 115 Pk versie heeft een kleinere gasklep dan de 130 PK versie. Je ziet vaak dat ze op een 115 PK een gasklep zetten van een 130 PK, hier komt dus meer lucht binnen.
     
  4. Bij de Ka ook gebeurt, kleiner gasklephuis om vermogen te drukken. Dus andersom zal het ook wel werken, nooit zelf geprobeerd. Prijs lijkt me normaal.
     
  5. Een kleine update...

    Ik heb even met Sascha van European-Parts heen-en-weer zitten mailen en heb vanmiddag een plotje gekregen van een rollenbanktest die ze onlangs hebben gedaan op een Fiesta ST voor en na het plaatsen van de 60mm gasklep. Inmiddels staat ie ook op de website van E-P zelf:

    [​IMG]

    blue: Fiesta ST OEM 55mm TB, 100 octane fuel
    red: Fiesta ST 60mm TB, 95 octane fuel
    both: Code:Red Intake System, full Milltek Sport exhaust, software
    DIN: EG

    Let wel, het betreft hier dus wel een flink getunede Fiesta ST, maar het verschil met de standaard 55mm gasklep is blijkbaar toch merkbaar.

    Zie ook: http://www.european-parts.net/gallery/displayimage.php?album=5&pos=0
     
  6. ik heb wel eens eerder zo iets gezien bij een amerikaanse bak (pontiac) waarbij ze dat deden. het werkt zeker wel maar is inderdaad erg afhankelijk van wat je al met je motor hebt gedaan. bijv. cylinderkop laten flowen en dan een grotere gasschuif is een enorm verschil.
    ik ben benieuwd wat dit op een originele motor doet. als ik mn geld er op zou moeten zetten denk ik rond de 2 tot 5 pk winst.
    ik ga dat verhaal van die pontiac eens opzoeken mischien geeft het wat meer inzicht.
     
  7. Je zou ook kunen zoeken naar een passend 2e hands gasklephuis met grotere diameter. Is een Mondeo gasklephuis geen optie?
     
  8. @jeroenmiddag: Ik denk idd ook dat je het in die orde grootte moet zoeken. Ben zelf niet direct opzoek naar veel extra pk's, maar zoek het meer in het verbeteren van de gasrespons en het enigszins verbeteren van de trekkracht (met name bij de wat lagere toeren). Ben benieuwd naar de Pontiac! ;)

    @Hansie: Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Kan me voorstellen dat het gasklephuis van de 2.3 liter Duratec groter is, maar zover ik heb kunnen nagaan hebben alle Duractec 1.8 en 2.0 blokken dezelfde 55mm klep.

    Heb jij misschien wat meer info hierover? Ben daar zelf helaas niet zo in thuis... :oops:
     
  9. Wat ik daarover weet is vooral voor Zetec motoren. Misschien dat er op buitenlandse forums wat meer over te vinden is.
     
  10. Nou, na enig heen en weer emailen met Sascha, heb ik uiteindelijk de stoute schoenen maar eens aangetrokken en gisteravond zo'n 60mm gasklephuis besteld bij EP.

    Kreeg zojuist bericht van DHL dat ie inmiddels al onderweg is naar hier, dus da's lekker vlot! :D

    Ben erg benieuwd wat het doet op mijn Focus in combinatie met het K&N vervangingsfilter wat ook ergens deze week moet binnenkomen (besteld bij sportfilters.nl cq. Luna Tuning).

    Ik hou jullie wel op de hoogte... ;)
     
  11. Het gasklephuis is inmiddels gearriveerd! Erg snelle levering van European Parts! :wink:

    Dit is 'em dan; mijn vermoeden is dat het een origineel Ford gasklephuis is wat ze hebben uitgeboord en voorzien hebben van een grotere klep. De TPS-unit is in ieder geval een origineel Ford onderdeel.

    Eens kijken of ik dit weekend wat tijd kan vinden om 'em te monteren... :P

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Zo te zien een origineel gasklephuis. Kan zijn dat het op een groter blok standaard gebruikt wordt. Staat er een onderdeelnummer op?
     
  13. Volgens Sascha van E-P is het een custom-made gasklephuis wat echter grotendeels bestaat uit originele Ford onderdelen: de TPS-unit en zover ik kan zien ook het huis zelf.

    Ze hebben verder alle informatie die naar de originele fabrikant verwijst zoals stickers, namen en logo's ed. verwijderd of onleesbaar gemaakt. Da's opzich wel verstandig aangezien het - zover ik nu kan nagaan - een gemodificeerd Duratec HE gasklephuis is.

    Als ik de boel ga inbouwen zal ik mijn oude klep en deze eens naast elkaar leggen om ze te vergelijken; ik denk dat ze afgezien van de klep exact hetzelfde zullen zijn.
     
  14. Nice update! Ben erg benieuwd naar de resultaten.
     
  15. Ik ben ook erg benieuwd! Zou het een "eenvoudige" manier van tunen kunnen zijn? Of zal het een beetje tegen gaan vallen?
     
  16. Je moet er natuurlijk niet van uitgaan dat het bergen aan extra koppel of pk's zal gaan opleveren! :P :D

    Ik verwacht hoofdzakelijk een wat betere gasrespons i.c.m. het K&N luchtfilter...


    *edit*

    Ik zie net dat er nog een tweede rollenbanktest op de website van E-P staat:

    [​IMG]
     
  17. Zo, operatie gasklephuis is inmiddels achter de rug! :D

    Gistermiddag heb ik tussen alle bedrijven door toch even tijd gevonden om de 'throttle body swap' uit te kunnen voeren; het was gelukkig niet veel werk en het was voor de afwisseling ook nog eens lekker droog en zonnig! :P

    Ik kan nog niet veel zeggen over de performance van de auto na de aanpassing. Gisteravond heb ik even een paar rondjes door de wijk gereden om te zien of alles in orde was en de auto goed reed. Aangezien de accu tijdens de operatie was losgekoppeld - om o.a. de ECU te resetten - merkte ik dat de auto even tijd nodig had om zich weer in te leren. De komende dagen houd ik de boel in de gate, maar tot toe valt het me in ieder geval niet tegen! :D

    Hieronder staan alvast wat fotootjes; in mijn Focus-draadje komen zo snel mogelijk nog wat meer foto's met wat meer tekst en uitleg. :wink:


    Het standaard 55 mm Duratec HE gasklephuis (boven) en het nieuwe 60 mm gasklephuis van E-P (onder) boven elkaar:
    [​IMG]


    Een close-up van het 60 mm gasklephuis gemonteerd op het lucht inlaatspruitstuk:
    [​IMG]


    Nieuw gasklephuis met luchtfilterhuis voorzien van een K&N luchtfilter:
    [​IMG]
     
  18. vind de koppelcurve wel interessant. dat is toch het geen wat in mijn ogen belangrijker is dan top vermogen. LET OP koppel in lage toeren is waar je het meest van merkt.
    denk dat ism je k&n het wel merkbaar is. maar dat verschil zal je pas echt merken als je van origineel naar gasklep+K&N in 1 keer gaat.
     
  19. Ik zal proberen een dezer dagen een (eerste) verslag te doen van mijn bevindingen... ;)
     

Deel Deze Pagina