Dynamo/ Accu problemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroen de haas, 20 jan 2015.

  1. Probleem:

    Dynamolampje gaat soms aan

    Auto:

    :ford::focus: 1.8 16v:ghia: benzine met nu 230.000 op de klok.

    Voorgeschiedenis:

    Op vakantie in zwitserland start de focus niet. Ik dacht waarschijnlijk accu overleden dus er deze uit gehaald en door laten meten bij de TCS (zwitserse ANWB). Deze bevestigen na meting: Accu is slecht. Nieuwe Accu van ze gekocht en specifiek gevraagd of het typenummer klopt. 165 CHF armer en accu rijker. Accu geplaats en tikkie lopen. Volgens mij wel een Pb accu en geen AgCa accu. 44Ah

    Storingslampje accu bleef branden icm motorstoringslampje. TCS langs laten komen en stellen vast dat de dynamo niets meer doet. Dag voor vertrek, dus Focus op transport naar NL en wij met een huurauto terug.

    Focus afgeleverd bij garage om de hoek in NL, revisiedynamo geplaatst, tikkie lopen en storing weg. 400€ armer.

    Afgelopen zaterdag het volgende: Eerst 50 km gereden, auto uren stilgestaan, weer terug rijden, na 2 km begint het acculampje weer te branden (motorstroningslampje niet) . Alle verbruikers zo veel mogelijk uit uit en naar huis gereden. Daar stilgezet en herstart. storing weg.

    Het valt me op dat er soms een lichte zwavellucht in de auto is te ruiken.

    Geprobeerd of ik de storing weer terug kon krijgen. Blijkt op te treden bij stilstand stationair en dan gas geven. Lichten gaan dan ook iets feller en dimmen daarna weer. Motor uit en de storing is weer weg.

    Vragen:


    • Is mijn informatie volledig of is er nog aanvulling nodig?

    • Wat zijn de mogelijke oorzaken van deze (gevolg)storing?

    • Kan de Pb Accu van de TCS er in blijven of toch vervangen voor een AgCa exemplaar?

    • Graag advies hoe verder te handelen.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Jeroen
     
  2. Terug naar de leverancier van de dynamo. Als acculampje brand of gaat branden betekent dat dat er geen of een te lage dynamospanning is. De dynamo levert niet voldoende spanning om zichzelf te voorzien van spanning op de rotor.
     
  3. In principe moet er wel een zilver/calcium accu inzitten.
     
  4. update:

    spanning van de boordcomputer (is volgens mij spanning die over de brandstofmeter staat) een aantal keer gemeten. Het volgende gebeurt.

    Rijdend 13,5±0,1V
    Stationair 13,3V±0,1V

    Als ik tijdens het rijden verbruikers inschakel dipt de spanning om vervolgens weer terug te keren op oude niveau. Bij uitschakelen verbruikers piekt de spanning en keert terug naar het oude niveau. Volgens mij volkomen normaal.

    Bij stilstand gaat nog steeds soms het acculampje branden. Als je iets gas geeft lichten de lampen kort op en dimmen daarna weer naar oude sterkte. Spanning zie je dan uitslaanm. Is maar heel kort, dus kan niet betrouwbaar aflezen. Als dit gebeurd gaat dus soms het lampje branden. afgelezen spanning valt dan naar 12,4±0,1V. Contact af en auto weer aan dan is het lampje uit en geeft de BC weer 13,3V±0,1V aan.

    Als de motor uit staat geeft de BC 11,0V aan
     
  5. 11V is wel laag voor een nieuwe accu. Misschien eens kijken of het helpt als je er tijdelijk een andere zilver/cadmium accu in zet. Je garage heeft er vast wel 1.
     
  6. #6 kolere, 21 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jan 2015
    Al rijdend is de dynamo bepalend voor het voltage, die lijkt zijn werk goed te doen. Het lage voltage bij motor uit en de nogal grote schommelingen bij verbruikers aanzetten, duiden op een kapotte accu.

    Zit er een accu in die geschikt is voor het Ford smart charge systeem? Zo niet dan is de accu binnen de kortste keren kapot. Dit systeem regelt de laadspanning, gebaseerd op een aantal factoren. Ook kan er een hogere laadspanning worden afgegeven wanneer er veel verbruikers aan staan of de accu leeg dreigt te raken. Een accu die niet geschikt is voor dit systeem kan hier niet tegen.

    Ik heb een Yuasa calcium accu die werkt prima.
     
  7. Update:

    andere
    accu geplaatst --> geen verandering
    Dynamo is er uit gehaald en doorgemeten. is niets mis mee.

    suggesties?
     
  8. Dan blijft alleen de accukabel over.
    Slechte persing bij de aansluitingen komt wel eens voor (met eigen ogen mogen aanschouwen bij Kuga-RS)
    Dit is eenvoudig te testen met een multimeter; kijken of er spanningsval is tussen accupool en zekeringskast.
    Bij Kuga-RS werd de hele accuklem warm/heet.
     
  9. Dat doormeten kan gemakkelijk fout gaan. Die dynamo heeft meerdere spoelen. Zowel op de rotor als op de stator.
    Afhankelijk van de rotatiesnelheid en gevraagde elektrische output verandert er van alles aan de eigenschappen van die spoelen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gelijkrichting.

    Ik zou niet bijzonder veel waarde hechten aan die meting
     
  10. Als het bij een revisiebedrijf gedaan is, dan is het wel degelijk betrouwbaar.
    Ze hebben de benodigde apparatuur om alle aspecten van een dynamo te testen
     
  11. dynamo is bij revisiebedrijf in maarssen doorgemeten. heb er ook een meetrapport van.
     

Deel Deze Pagina