[MENTION=3486]Gert jan[/MENTION] Ja? Heb je nog een paar liter over van je eigen projectjes? Nee ik zal even een hint geven:
Kleurtje zit er op: Heb ook wat verse sapjes binnen gehaald: 4 flessen koelvloeistof, 2 flessen bakolie en een fles dot4lv remvloeistof
Gisteravond was er 'grote blij' De Rs turbo die ik heb liggen was nog geen 2000km oud, maar het is toch gelukt om bij demontage een probleem te creëren. Er was een kop van een downpipe bout afgebroken en de draad zat nog vast in het gat. De bout is gaan 'vreten' (in het engels 'Galling'). Een aantal weken geleden heb ik met pijn en moeite het stuk bout voor driekwart los weten te draaien. Helaas brak bij de laatste windingen de draad van de bout af. köt! Nu zijn deze bouten gemaakt van RVS, dat is ook meteen de reden dat ze zo vast gaan zitten in het gietstaal. Na her en der informatie inwinnen heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Bij de lokale ijzerhandel heb ik bij toeval een mini-tap gevonden, deze past net aan de achterkant van het gat (waar nog zeker 6 goede windingen zaten). Dat leverde dit plaatje op aan de voorkant: Na wat heen en weer draaien en goed inspuiten met snij-olie schoot het stuk rvs los en kwam langzaam mee naar voren. Toen hij weer vast liep heb ik een elektrische verfbrander opgehaald en een uurtje laten bakken: Uiteindelijk kwam het stuk RVS weer een stukje verder en kon ik er ineens een schroevendraaier tussen steken Daar trekken we natuurlijk een biertje voor open! Tap er zo ver mogelijk doorheen gehaald en weer verwijderd. Toen vanaf de voorkant met tap nummer 3 de draad verder netjes gemaakt. Resultaat! Dit was het onmisbare gereedschapje:
Kijk zo hoort dat, mooi opgelost, uitboren was evt ook nog een optie geweest, als je tenminste een goede opspanning hebt op een boorbank/kolomboor zodat je boor niet kan verlopen. Hou je er wel ff rekening mee dat dit een ''engelse'' linksdraaiende turbo is
haha. Hij wordt ook aangedreven door de aanzuig lucht, en creëert een extreme vacuüm in het uitlaat traject zodat er extra brandstof naar binnen wordt gezogen. gelukkig dat je z'n rvs bout er nog netjes uit heb kunnen krijgen.
keurig! Altijd handig zo'n setjes. Heb hem zelf ook al vaak gebruikt bij oudere motor. Daar breekt ook altijd alles af.