1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dutchguy's Mondeo RS

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door dutchguy, 21 nov 2013.

  1. #561 dutchguy, 8 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2015
    [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION] Ja? Heb je nog een paar liter over van je eigen projectjes? :YMCA: :busted:
    :harhar:


    Nee ik zal even een hint geven:

     
  2. Ik zou voor 4003 gaan
     
  3. 1018 komt redelijk in de buurt
     
  4. Straks ook voor de remklauwen? :rock:
     
  5. Kleurtje zit er op:

    [​IMG]

    Heb ook wat verse sapjes binnen gehaald:

    [​IMG]

    4 flessen koelvloeistof, 2 flessen bakolie en een fles dot4lv remvloeistof
     
  6. mis nog een sapje voor na de gedane arbeid :heineken: :mrgreen:
     
  7. Gisteravond was er 'grote blij' :mrgreen:

    De Rs turbo die ik heb liggen was nog geen 2000km oud, maar het is toch gelukt om bij demontage een probleem te creëren.
    Er was een kop van een downpipe bout afgebroken en de draad zat nog vast in het gat. De bout is gaan 'vreten' (in het engels 'Galling').

    Een aantal weken geleden heb ik met pijn en moeite het stuk bout voor driekwart los weten te draaien. Helaas brak bij de laatste windingen de draad van de bout af. köt! :cussing:
    Nu zijn deze bouten gemaakt van RVS, dat is ook meteen de reden dat ze zo vast gaan zitten in het gietstaal.

    Na her en der informatie inwinnen heb ik de stoute schoenen aangetrokken.
    Bij de lokale ijzerhandel heb ik bij toeval een mini-tap gevonden, deze past net aan de achterkant van het gat (waar nog zeker 6 goede windingen zaten).

    [​IMG]

    Dat leverde dit plaatje op aan de voorkant:

    [​IMG]

    Na wat heen en weer draaien en goed inspuiten met snij-olie schoot het stuk rvs los en kwam langzaam mee naar voren.
    Toen hij weer vast liep heb ik een elektrische verfbrander opgehaald en een uurtje laten bakken:

    [​IMG]

    Uiteindelijk kwam het stuk RVS weer een stukje verder en kon ik er ineens een schroevendraaier tussen steken :thumbs:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Daar trekken we natuurlijk een biertje voor open! :cheer:

    Tap er zo ver mogelijk doorheen gehaald en weer verwijderd.
    Toen vanaf de voorkant met tap nummer 3 de draad verder netjes gemaakt.

    [​IMG]

    Resultaat! :jumping:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit was het onmisbare gereedschapje:

    [​IMG]
     
  8. Wat een monnikenwerk!
    Was dat ook de reden dat de vorige eigenaar de turbo heeft verkocht?
     
  9. Hulde en respect!
     
  10. How is wat een werk om de restjes bout te verwijderen
    kost wat moeite het rs project
    goed bezig:thumbs:
     
  11. Maar goed dat je van tappen verstand hebt, beide dus[emoji482][emoji106]
     
  12. Nee de turbo is afkomstig van een schadeauto uit Engeland.


    Absoluut :thumbs:
     
  13. wat een beetje gereedschap voor wonderen kan verrichten! ;)
     
  14. Kijk zo hoort dat, mooi opgelost, uitboren was evt ook nog een optie geweest, als je tenminste een goede opspanning hebt op een boorbank/kolomboor zodat je boor niet kan verlopen.

    Hou je er wel ff rekening mee dat dit een ''engelse'' linksdraaiende turbo is ;) :schater:
     
  15. Hij maakt dan ook onderdruk ipv overdruk :mrgreen:
     
  16. haha. Hij wordt ook aangedreven door de aanzuig lucht, en creëert een extreme vacuüm in het uitlaat traject zodat er extra brandstof naar binnen wordt gezogen. :schater:

    gelukkig dat je z'n rvs bout er nog netjes uit heb kunnen krijgen.
     
  17. keurig! Altijd handig zo'n setjes.
    Heb hem zelf ook al vaak gebruikt bij oudere motor.
    Daar breekt ook altijd alles af.
     
  18. Netjes opgelost Lars!
     

Deel Deze Pagina