1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dutchguy's Mondeo RS

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door dutchguy, 21 nov 2013.

  1. Kan ik die alleen in england bestellen
     

  2. [MENTION=15237]bilek[/MENTION] open even een ander topic. Onder Techniek ofzo.
     
  3. Ok hoe moet dat ben niet zo lang lid
     
  4. Zo ben je lekker aan het cruisen op de cruisecontrol, het volgende moment zit je met je neus zowat op je stuur geplakt.... :shrug:

    Afgelopen week heb achteraf gezien al vaker storing gehad:
    Het begon met af en toe een schokje/siddering door de auto en zo nu en dan niet het volledige vermogen.

    Maar op donderdag en vrijdag was het echt feest. :evil:
    Op donderdag was de mondeo ineens na een kilometer of 10 extreem gevoelig op het gaspedaal. De kleinste beweging had tot gevolg dat hij begon the schudden en schokken.
    Na een paar kilometer op benzine gereden te hebben ging dat weer over, maar wel duidelijk minder vermogen.
    Eenmaal thuis was ik het eigenlijk weer vergeten (net zoals de kleine storingen van rest van de week) :oops:

    Vrijdag ochtend begon hij weer wat vreemd gedrag te vertonen na ongeveer 10 kilometer. Een beetje trillen en wat ruw reageren op het gaspedaal.
    Maar goed.... in de loop van de dag ook weer vergeten :oops:
    Aan het eind van de dag weer naar huis en wederom na een kilometer of 10 vreemd gedrag. Ik trap het pedaal iets in en ga vervolgens zowat met m'n neus op het stuur :shock:
    De mondeo begint echt te stotteren ,haperen en schudden! Toen was de maat vol! Eenmaal thuis meteen uitgelezen (geen storingslampje) en er waren 3 meldingen waarvan 2 relevant.

    P0088 : Fuel Rail/System Pressure - Too High
    P0193 : FRP Sensor High Input

    Een search op swedespeed.com bevestigd dan inderdaad wat ik al vermoedde:
    De brandstofdruk sensor is overleden.

    Gelukkig kon ik een sensor van m'n neef lenen om het te testen.
    In de zoektocht naar partnumbers zijn we er ook achter gekomen dat er 2 type sensoren zijn. De dure en een iets goedkopere.
    Blijkt natuurlijk dat de dure in de mondeo hoort...... :angry:
    125 euro voor de mondeo sensor en 70 euro voor de st225/kuga

    Verder zoektocht leert dat beide sensoren intern hetzelfde zijn en er alleen aan de buitenkant van de mondeo sensor een extra bevestigingsoog zit.
    [​IMG]

    De sensor die er bij wijze van test in zit is al een st225/kuga model en ik ben er dus al zeker van dat die goed werkt. :thumbs:

    De mondeo rijdt weer perfect; zelfs zo goed dat ik nu met zekerheid weet dat die sensor al langere tijd niet fris is geweest (misschien zelfs wel sinds ik hem heb!)
     
  5. En die past ook gewoon, dus ik neem aan dat je straks een goedkopere variant besteld en plaatst?

    Fijn dat het weer is opgelost, btw!
     
  6. Vraag is of je die extra bevestiging echt nodig hebt natuurlijk. Die kleine schokken waar je over spreekt is dat op hogere snelheid? Zie je de turbometer dan ook even licht uitschieter/verhogen? Ik heb ook een kleine sidderen/schok in het blok die niet heel ernstig lijkt daarom dacht ik aan vervuilde bougies. Je verhaal komt me wel bekend voor alleen dan niet het laatste stukje m.b.t. het vermogen wegvallen. Zal die van mij dit weekend ook eens uitlezen.
     
  7. #467 dutchguy, 7 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2014
    Ja die past dus gewoon. Dat oogje ben ik nodig nodig, althans... niets wat een tiewrap eventueel niet op kan lossen :mrgreen: Voor 50 euro verschil.....
    Er loopt een klein vacuum slangetje langs de sensor, die zal wel vastgezet kunnen worden.
    Maar Ford heeft blijkbaar besloten dat die niet vast hoeft, want er zat niets aan het oogje.

    Ik heb dus idd de goedkopere st225 sensor besteld. ;)

    Er zijn meerdere sensoren die bijna dezelfde storings-symptomen op kunnen roepen.
    Bij mij heb ik de MAP sensor vervangen, boost regelaar vervangen door een Elevate klep, LMM gereinigd en het blok inmiddels geflushed met Forte.
    De problemen die nu verdwenen lijken heb ik al het hele jaar last van en schreef ik grotendeels toe aan het onderstel en/of banden+wielen.

    Na de rollenbank meeting bij Verhoeven zag ik dat de achterbanden stonden te trillen op de rollen. Uiteindelijk bleken 2 wielen dusdanig krom dat ik een nieuwe set wielen bij Ford heb gekocht.
    De 2 banden die op die slechte wielen zaten heb ik weer overgezet omdat ze slechts 4000km oud waren. Helaas hebben ze in die korte tijd toch een 'tik' gehad en trillen ze nog zeer licht (gaat over zodra ze opgewarmt zijn).

    Het trillen/schudden/sidderen wat nu achteraf gezien aan de FRP sensor heeft gelegen is bijna niet te onderscheiden van een bandenprobleem. Daarom ben ik wel een beetje blij dat de sensor het uiteindelijk echt begeven heeft, anders had ik er nog wel even mee gereden.
    Nu blijken de banden ineens toch beter te zijn dan eerst gedacht ;)

    Hoe het met de turbodruk is geweest durf ik niet te zeggen, een mondeo heeft immers geen turbodruk meter.
    Wel stond er een 3e foutmelding in de pcm: PP0299 Turbo/Super Charger Underboost.
    Deze melding is naar mijn idee gerelateerd aan de brandstofdruk-sensor-storing omdat motorvermogen abrupt weg viel en dus kortstondig niet aangeblazen is, of in ieder geval de turbo regeling gekoppeld is aan de brandstof regeling.
     
  8. Gelukkig allemaal redelijk eenvoudig nog te doen, voor jou dan.
    Ik ben ook nog steeds bang dat ik straks een dooie sensor heb, of dat er eentje dood gaat.
     
  9. Had je bijna een Ford logo op je voorhoofd ;-) Was dat ook het onrustige reageren op het gas pedaal? (Je weet wel wat ik bedoel)
     
  10. Ja, had er achteraf gezien waarschijnlijk mee te maken.
     
  11. Fijn dat het opgelost is :)
    De beschrijving deed mij even denken aan het gaspedaalsensor euvel die ik eens gehad heb.
     
  12. toch een duur stukje plastic, 55 euro voor een extra oogje! dat is snel in de pocket zullen we maar zeggen :)
     
  13. In mijn voorbereidingen om de 2.2 tdci luchtbox om te bouwen was ik er al snel achter dat een deel van het vacuüm systeem in de weg zat.
    Een pomp op de plek waar de filterbox zou moeten komen inclusief leidingwerk.

    Nou had ik al gewijzigde onderdeelnummers in ecat gevonden, maar op het EFE krijg ik bevestiging.
    Latere modellen hebben een vereenvoudigd vacuüm systeem.

    Dus meteen maar besteld :mrgreen:

    Op deze foto kan je de oude spullen zien:
    [​IMG]

    Vergelijk oude en nieuwe leidingen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik merk zoals verwacht geen verschil :P
    Omdat ik toch bezig was heb meteen m'n nieuwe bobines gemonteerd.
    Een set van ipd met 20% grotere coil en dus betere vonk.
    Ideaal voor een auto op lpg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Merk je nog verschil op de turbo, na het afdoppen van die vacuum bypass?
     
  15. Mooie aanvulling weer! Moet je softwarematig nog acties doen nu?
     
  16. Lars,
    Wat is het verbruik van jou wagen gemiddeld op benzine is dit hetzelfde als een st ben er wel benieuwd naar.
     
  17. Lars, heb je topic eens even doorgespit. Goed bezig geweest aan de mondi!

    Heb zelf sinds een paar weken ook een 2.5T , meteen een Vialli LPi (met elektronisch ingespoten flashlube ipv vacuüm geregelde) laten inbouwen. Rijdt perfect!

    Die software matige updates vind ik wel erg interessant! Doe je dat ook voor andere na de tijd ;)
     
  18. Ik ben dan niet Lars, maar wij hebben een Mondeo 2.5T en een Focus st.

    Verbruik van beide auto's is zo goed als identiek. Op gas korte stukken 1 op 8 (benzine ook), lange stukken op gas 1 op 10 (1 op 12 benzine). Bij normaal rijgedrag, ga je trappen dan zakt het verbruik behoorlijk.
     
  19. #479 dutchguy, 30 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2014
    Ik denk idd dat het dicht bij elkaar in de buurt ligt.
    Normaal doe ik rond de 1:8 op binnenwegen en 1:10,5 ~ 11 op de snelweg.

    Oh ja hoor. Stuur maar een pb als je specifieke dingen in gedachten hebt, dan kan ik een voorzichtige kostenindicatie geven.

    Ik ben geen fan van flashlube. Het geeft een enorme smeerboel na verloop van tijd, en al helemaal aan de binnenkant van het spruitstuk. De dosering per cylinder is meestal erg slecht. Er wordt als puntje bij paaltje komt geen enkele garantie gegeven door flashlube of de inbouwer dat het icm flashlube niet meer mis gaat (en zeker niet als het mis is ;) )
    Verder kan je voor de kosten van een flashlube installatie en de bedrijfskosten (vloeistof) vrij eenvoudig een cylinderkop revisie betalen. :mrgreen:
     

  20. Dat valt bij dit nieuwe systeem reuze mee. Die spuit zo nauwkeurig in, en is zo dicht bij het einde van het inlaatspruitstuk ingebouwd dan het zo goed als schoon blijft. Heb die van onze focus eraf gehad, zit al bijna 100.000km gas in, maar geen smeerboel.

    Nadeel van de alu st kop is dat zonder flashlube (foute naam eigenlijk, want flashlube is een merk) de kleppen te ver in de kop inslijten en dat het vaak niet meer mogelijk is om er zittingen in te persen. Dus dan wordt het geen koprevisie maar een andere kop ;)
    Kosten vallen reuze mee trouwens, koop per jaar voor zo'n €40,- aan spul (lang leve internet). Systeem kost wel €400 meer bij de inbouw, en €500 voor de elektrische. Maar dat is eenmalig.
     

Deel Deze Pagina