2.5i 20V 225pk Dumpvalve, Turbo timer, hellup!

Discussie in 'Performance' gestart door Tom ST, 9 mrt 2013.

  1. Hallo allen,

    Ik ben nieuw lid op jullie forum en heb meteen hoopjes vragen, hier volgen de eerste: er moet een dumpvalve op de Focus ST225 komen, nu heb ik alle onderwerpen al 3 keer doorgespit maar kan ik geen duidelijke verschillen vinden tussen de turbosmart supersonic van Dennis RS, of het huistuinkeukenmerk van Ford-god meneer Bollen. He scheelt toch aardig wat in de portemonnee, dus vroeg ik me af of iemand me daar verder mee kon helpen. Als tweede heb ik zitten kijken naar een turbo timer, welke je auto nog ff laat doorlopen als je je Focus hebt verzocht wat meer brandstof te verbruiken dan normaal te doen gebruikelijk is. Nu vroeg ik me af welk merk het beste bij de Focus past.

    Ik wacht me smart op antwoord!

    Vriendelijk gegroet!

    Tom ST
     
  2. Waarom moet er een dumpvalve op komen? Er zit standaard een re-circ valve op. Op de manier zoals hij er nu in zit is een bewuste keuze van Volvo. Er zijn teveel problemen met een separate dumpvalve erbij. Een blanking plate i.p.v. de originele re-circ is zonde van de bedachte techniek. Hij zit juist op deze plek om de turbo sneller weer op te laten spoelen.
    Wil je een psssst geluidje koop dat een ander filter systeem.
    Turbo timer heeft alleen zin als je langs de snelweg woont. Als je de motor dus meteen afzet na flink blazen.
     
  3. Dat pssst geluid zit ik zelf ook achteraan, mij werd de dumpert ook sterk afgeraden!

    @johoo filtersysteem? Luchtfilter oid? Of een CAIS?
    (Deze staan beide op mijn to-do list)
     
  4. Dan heeft die timer dus zeker zin voor mij. Ritje naar het werk is na 30 sec snelweg op, en het werk ligt 2 minuten van de snelweg af... Suggesties voor merken?
    En wat betreft die dumpvalve, ik hoor juist dat het goed voor je turbo is zodat ie de klappen niet te hard te verduren krijgt... Ik begrijp er geen knoop van!
     
  5. 2 minuten vanaf de snelweg is geen probleem.
    CAIS is inderdaad een leuk systeem voor de ST. Kijk eens bij Dreamscience.
     
  6. Nu weet ik alleen nog niet of het nu goed of niet goed is voor je turbo... Iemand suggesties?
     
  7. Over het algemeen gezien is een dumpvalve zeker goed voor je turbo.

    Deze zorgt ervoor dat bij het moment van gas loslaten je turbo niet in een fractie van een seconde van 150.000 rpm naar 0 rpm gaat.

    Aangezien er op de st225 al een re circulating valve (die in principe het zelfde doel heeft) zit is een dumpvalve eigenlijk overbodig.

    Sterker nog, het schijnt best nog wel wat moeite te kosten om een gewone dv goed te laten werken op de st225 maar hier heb ik geen persoonlijke ervaringen mee dus dat laat ik aan de experts hier over.
     
  8. Ga ik helemaal in mee Herman

    +1 dus
     
  9. werkt super heb de interne valve er uit geknutselt blanking plate dr op en mooie pumaspeed valve dr in geknutselt top geluidje wil nooit meer anders.(had iets harder gemogen maar dat zal wel komen als het blok beter getuned word)
     
  10. En zoals voorspeld het eerste probleem: Slap veertje... Dv gaat open bij 4500 toeren dus verlies max turbodruk.. Dinsdag maar gelijk bellen naar Bollen dat het veertje naar de getver is, en hoe we het gaan oplossen. Hoe heb jij je recirculatie valve afgedopt nick?
     
  11. Geluid?

    Uprated circulation valve plaatsen en een inletplenum.

    Zodra die dumpvalve het (mogelijk) namelijk dadelijk wel goed gaat doen met een nieuwe (stuggere veer) verlies je of vermogen of er gaan (mogelijk) motorstoringslampjes branden omdat je ECU "denkt" dat er een lekje in het systeem zit.

    Maar he, je kunt ook geluk hebben dat het wel goed gaat.

    John
    Grey-ears
     
  12. #12 Tom ST, 1 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2013
    Het geluid is gewoon de standaard psshht, geen fluit of wat dan ook. Maar zodra ik dus boven de 4500 toeren kom hoor je gewoon ssssshhhhhh de hele tijd, tot ik mijn gas loslaat. Heb er een filmpje van gemaakt met mijn tel, en dan zie je ook dat ie gewoon bij een hoger toerental open gaat staan. Heb begrepen dat dit dus absoluut niet de bedoeling is...

    http://youtu.be/scO0G4JNK4Q

    Hier het filmpje, vooral bij 10 seconden zie je goed dat ie open gaat terwijl ik het gas vasthoud..
     
  13. denk dat ik de lucky one bwn waarbij het wel goed is gegaan na het plaatsen van een blanking plate erbij
     
  14. John, wat is een uprated valve en inletplenum?
     
  15. Een upgrated valve is een recirculation valve van bijvoorbeeld Forge of mountune. Een inletplenum is een inlaatspruitstuk of inlaatcollector
     
  16. Ben nu bezig met het kijken voor een blanking plate, schijnt ook te moeten werken. Sowieso morgen ff bellen naar Bollen om te kijken of er een nieuw veertje in moet. Ik weet nog steeds niet wat het is..
     

Deel Deze Pagina