dubbelmassavliegwielvervanging

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Javos, 4 jul 2012.

  1. #1 Javos, 4 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2012
    Hoi,

    Ik ben nieuw op dit forum, heb 't gisterenavond ontdekt bij het googelen, nadat ik mijn auto met ratelend vliegwiel achter heb moeten laten bij een garage. Graag jullie ideeën en/of advies.

    - ik heb een focus TDCI 1.8 115 pk uit 2002, met 141.000 km op de teller -

    De ANWB-man vertelde dat het waarschijnlijk om een versleten dubbelmassavliegwiel ging, en dat de vervanging ervan bij een dealer erg in de prijzen zou lopen en dat de garage een paar honderd meter verderop een goede naam had.
    Eind van de middag werd ik gebeld dat het vliegwiel (DMV) en de koppeling vervangen zouden moeten worden en dat dit 1100 euro zou kosten. Ik had inmiddels e.e.a. gegoogled en begreep dat dit een schappelijke prijs is.
    Dat het ernstig was was me wel duidelijk, dat ratelen was van het nivo dat iedereen op straat omkijkt. Dus oké dan maar, zag niet veel andere keus, en maar hopen dat het goed komt.
    Vandaag kon ik 'm eind van de middag ophalen.
    Start geruisloos. Maar onder het naar huis rijden merk ik dat ie erg sloom rijdt, alsof de power eruit is, alsof ik maar 70 i.p.v. 115 pk heb, hij trekt niet goed, hij trekt niet goed door. Ik heb 't altijd een heerlijke auto gevonden, pittig en powerfull - en hij rijdt nu als een dweil.
    Morgen ga ik contact opnemen, maar maak me wel zorgen. Het eerste wat in me opkomt is zou de koppeling niet helemaal vrij komen, zou het zo simpel kunnen zijn dat ze de koppeling niet goed afgesteld hebben? Of moet ik aan iets ernstigers denken?

    Wim
     
  2. hebben ze de MAP sensor wel weer aangesloten?
    en de MAF sensor?
     
  3. Ik zal het aan ze voorleggen. Voor mij zijn die termen allemaal nieuw- ik ga straks uitzoeken waar het over gaat. Kan het dit soort effect geven als dat niet (goed) is gebeurd?

    Wim
     
  4. De motor weet dan niet hoeveel lucht er naar binnen gaat en weet daardoor ook niet hoeveel brandstof erbij moet. Vaak zie je in dat geval ook een stevige rookpluim achter de auto.
    MAF= Mass Air Flow, Ook wel luchtmassameter
    MAP weet ik zo niet meer , ik dacht dat dat de lucht druk is met het oog op de turbo zeg maar.
     
  5. #5 Javos, 4 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2012
    Bedankt Robert. Dit zou het slecht trekken kunnen verklaren - ik realiseer ik me dat het inderdaad net voelt als vroeger als mijn motor valse lucht zoog. Als dit het is hoop ik dat ze niet veel overhoop hoeven halen om dat terug aan te sluiten.

    Wim
     
  6. De sensoren kun je eventueel zelf ook aansluiten, is een kwestie van een stekkertje erop klikken.
    Dus gewoon even de motorkap open doen, als ik het goed heb zit de MAF net na het luchtfilterhuis. De MAP weet ik zo niet te vinden, maar die zal waarschijnlijk in 1 van die dikke buizen over de motor heen zitten.
    De betreffende sensoren zijn normaal gesproken vrij makkelijk te bereiken.
     
  7. map sensor zit met een slangetje aangesloten op de rechter turbobuis boven op het blok, dus ff die plastic kap daarvoor demonteren....
    het slangetje loopt naar de sensor die op de linkerveerpoot bevestigd is.
     
  8. MAP = Manifold Absolete Pressure sensor. Dus de druk in je inlaatspruitstuk gemeten vanaf vacuum (overdruk + buitenluchtdruk )
     
  9. Bedankt voor het meedenken mensen. Ben eind van de middag bij de garage geweest; ze konden niks vinden, bij eerste inspectie is alles correct aangesloten zeggen ze. Ik heb 'm achtergelaten, morgen wordt alles nog eens goed bekeken en wordt-ie doorgemeten. Het zou kunnen zijn dat de turbo om de e.o.a. reden niet geactiveerd wordt (ja inderdaad, waar was die turbo?). Maar even afwachten.

    Wim
     
  10. Naschrift:

    Wel, de garage die het vliegwiel erin had gezet kon niks vinden toen ik verteld had van het verlies aan trekkracht. Hij reed goed vonden ze. Weer terug thuis (dit alles was op vakantie gebeurd) een afspraak gemaakt bij de Ford dealer. Bleek dat de vacuumslangen verkeerd waren aangesloten. Hij rijdt nu weer als een tierelier.
     
  11. Gelukkig dat 't is opgelost!
    Niets fijner dan een goed rijdende Focus :lol:
     
  12. Mooi dat het zo'n simpele oplossing bleek, alleen jammer dat de garage vond dat hij goed reed maar blijkbaar de motor niet kende voordat de koppeling vervangen was.
     

Deel Deze Pagina