dubbelmassavliegwiel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Cor Hyun, 4 jul 2012.

  1. Hallo,
    Vooaraleer jullie advies te vragen stel ik mijn FoFo zoals jullie zo mooi zeggen even voor. Ik kocht in 2007 een Focus II - fase 1 Clipper - Sport met een 1.8 TDCI 115pk. Hij had toen 26.000km op de teller ondertussen al 185.000.
    zonder noemenswaardige troubles (zeer dure 17 velg kapot gereden en bijhorende dure band stukgereden op een stuk ijzer en vervangen door 16'ers) tot kort geleden ..

    Het begon met onreglematige vrijloop, wat schokkend vertrekken en (af en toe) een systeemmotorstoring die werd uitgelezen als EGR klep probleem .. Als het zich voordoet kon ik steeds even ad kant en motor uitzetten 10 sec wachten herstarten en kon weer twee weken verder zonder meldingen. De Ford dealer maakte een bestek op van 700 a 800 euro voor de vervanging. Omdat ook de distributieriem eraan kwam (bestek 700 a 800 euri) besloot ik ook even verder te bevragen en die kwamen tot een heel ander besluit ..

    EGR op termijn idd te evrnagen. Onregelmatig vrijloop heeft het dubbelmassavliegwiel als oorzaak. Kan echter pas over twee weken langs voor herstelling .. mijn vraag omdat ik de auto ondertussen niet kan missen :

    Kan ik mijn focus ondertussen "ontlasten" ? vb vertrekken met meer slip
    op de koppeling / echt lage toeren vermijden ? Kan een vliegwiel het ineen begeven ? Wat zijn de risico's ? Ik heb nl dit weekend 300km autweg op de agenda staan .. toch maar beter niet doen ?

    Ik hoor graag jullie advies ..
    - COR -
     
  2. Onder de 1500 toeren vind het dmv echt niet leuk, je hoort dan ook de motor brommen. Ik weet niet hoe erg je dmv er aan toe is, maar met een lichte rammel kun je op zich wel doorrijden.
     
  3. In principe kun je nog wel even met een redelijk versleten DMV verder rijden. Ik heb het iets te lang gedaan, maar kon nog wel rijden. Bij mij waren de 2 platen (de twee massa's, zegmaar) vast over elkaar geschoven, dat het eigenlijk nog een wonder was dat ik überhaupt kon schakelen. Maar hij deed het nog wel gewoon... Wel zou ik je aanraden niet al te lang te wachten, al was het alleen maar voor je eigen rijcomfort :mrgreen:

    Is die 800 euro voor het vervangen trouwens inclusief of exclusief onderdelen?? De meeste dealers rekenen namelijk prijzen inclusief materiaal vanaf € 1500,- ...
     
  4. 700 a 800 euri was voor de GR materiaal in. Voor DMV helaas 900 euro zonder BTW + werk :( Gaat uiteindelijk niet via dealer netwerk .. Een leerkracht autodiagnose met werkplaats helpt me uit de brand .. Ondertussen toch alweer 2500 km gemaald zonder troubles en vervanging DMV maandag as gepland.
    Bedankt voor de gedeelde ervaringen !
     

Deel Deze Pagina