1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Draairichting banden raadsel

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door R@ymond, 25 okt 2013.

  1. Van de week de banden even gewisseld voor mn schoonvader (wintersetje eronder).
    Wat on verbaasde was dat de banden die er onder vandaan kwamen, aan de verkeerde kan leken te zitten. Dit nav de LV-LA-RA-RV die op de banden stonden gekalkt. Hoe en wie dit erop heeft gezet weten we niet meer :).
    Ik wilde dit even goed bekijken zodat ze de volgende keer er sowieso goed op zaten, maar tot mijn grote verbazing stond er geen rotation pijl of een in/outside tekst.

    Hoe kunnen we nu bekijken hoe ze er onder moeten komen?
    Het gaat om yokohama Geolandar g91.

    Iemand enig idee?
     
  2. #2 Zenith, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Als ik naar het profiel van deze band kijk zou het kunnen dat ze geen draairichting hebben.
    Niet alle banden hebben een draairichting en dus maakt het niet uit waar ze gegemonteerd worden.
     
  3. Soms staat er wel een binnen/buitenzijde op de band vermeld...
     
  4. Dan gewoon zorgen dan DOT nummer aan buitenkant staat als er geen rotation of outside/inside opstaat :)
     
  5. Of nog simpeler (zoals het nu al is) als er draairichting noodzakelijk is staat er een pijl of in/out op. In alle andere gevallen maakt het niet uit.
     
  6. Mij is verteld dat wanneer er geen specifieke draairichting voor de band nodig is, heeft met het profiel te maken, dat dan de band zo gemonteerd wordt dat de dot code te lezen is.

    Ps zie dat Dragunov me voor was.
     
  7. dus even samenvatten: als er geen draairichting opstaat = let op inside/ outside,
    ook geen inside/outside = let op de DOT, deze moet aan de buitenkant,
    staat er aan beide kanten een DOT = maakt niet uit hoe je deze monteert.

    dus wat er wss gebeurd is met uw velgen, is dat deze velgen in de beste configuratie op de auto wordt gemonteerd, dit om de beste banden op de aangedreven as te hebben. bij fordjes dus meestal vooraan.

    hou wel rekening met het feit dat banden die ooit al links zijn gemonteerd, dat deze ook terug links gemonteerd worden. dit is voor het "cubbing" effect, de profielblokjes in je band slijten aan de voorkant iets meer dan hun achterkant en als je deze dus draait dat deze anderson draaien heb je veel meer lawaai en kans dat de wegligging niet ideaal is.
    (dit effest kan je voelen als je over de band wrijft, vooral bij winterbanden voel je dit)
     
  8. Mij is juist verteld dat als je he banden van achteren naar voren doet. Dat he dan gekruist moet wissel. Dus links achter naar rechts voor etc. Omdat he anders kans hebt dar ze lawaai gaan maken.
     
  9. dit doen wij in onze garage nogthans niet...
     
  10. +1!
    Dat is het enige juiste antwoord in dit geval.
    Dat zou men moeten doen om het cuppen van de banden een beetje te voorkomen en het zorgt ervoor dat de banden gelijkmatig afslijten.

    Verbaast me niks....
     
  11. Bij reeds gebruikte banden, waar geen rotatie richting op staat, kan je ook
    voelen welke kant de band heeft gezeten, zegt nog niets over voor of achter,
    maar dat is ook minder interessant.
    Pak de band, en voel met je hand over het profiel, je voelt dan 1 kant op dat
    hij wat ruwer (meer weerstand) is als de andere kant, de gladde kant is dan
    de toegepaste draairichting
     
  12. Dit geld alleen als er geen draairichting op de band vermeld staat lijkt mij?
    Als je namelijk een band van rechtsvoor (en dan neem ik aan incl. velg) naar linksachter zet, draai je de band 180 om, en klopt de draairichting niet meer.

    Ik ben er nu overigens nog steeds niet uit wat ik het beste kan doen...
    Als het DOT getal buiten moet staan maakt het dus niet uit waar welke band zit en heeft deze geen specifieke draairichting. Het zou anders betekenen dat deze banden 2 linker en 2 rechter banden zou hebben. Volgens mij zijn standaard banden allemaal hetzelfde (van hetzelfde type dan), of zit hier wel degelijk verschil in?
    Symmetrisch.
     
  13. De genoemde banden zijn gewoon symetrisch en hebben daarom waarschijnlijk geen draairichting
    [​IMG]

    Er zijn andere banden die duidelijk wel een draairichting hebben of een binnen en buitenkant.
    [​IMG]
     
  14. Mij is juist geleerd dat je de beste banden achter moet leggen. Dit omdat een uitbrekende achterkant (overstuur) veel moeilijker te corrigeren is dan voorwielslip (onderstuur).
     
  15. [MENTION=1954]focusp[/MENTION], Ik ben het helemaal met je eens. De garage's en da bandenboeren moeten dat toch ook eens gaan snappen en mensen gaan informeren. Maar nee, ze monteren op de aandrijfas (meestal voor) de nieuwe banden en achter worden de banden als slechter. Je wilt toch niet met +1.6 mm profiel en regen een afrit nemen en dat is meestal nog een bocht ook. Als je achter de aandrijving hebt dan doen ze het wel goed. Ik begrijp het niet, er wordt veel over veiligheid geschreven en gezegd maar als het op banden aan komt is dat ineens over. Daarbij hoef je max. 2 banden te wisselen en zo verspreid je financiƫn ook nog. Laat zag ik nog een suzuki omgekeerd (dus met de achterkant) tegen een vangrail staan, in een afrit bocht en met regen, Dus ik dacht gelijk hier aan.
     
  16. Ik heb net mijn eigen winterbanden even bekeken, en daar staat echt een roatatierichting op, dus makkelijk. Wel een aandachtspunt om ze juist om de velgen te zetten. Je ziet ook duidelijk aan het profiel dat deze maar 1 kant op kunnen gaan.

    Ik denk idd dat als er geen rotatierichting en geen outside markering op staat het niet uitmaakt.
    Of je ze nu links rechts voor of achter zet, het profiel blijft hetzelfde bij de Yokohamas waar het over gaat bij mn schoonvader.
     
  17. #17 Marco Morello, 26 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2013
    Zoals ik het begrijp zijn het idd banden zonder draairichting. Vandaar dat er lv naar ra en rv naar la op staat. Deze banden kun je dus kruislings wisselen. Om genoemde redenen is het ook aan te raden om te doen

    Geen speld tussen te krijgen.

    Uit economische overweging worden vaak de banden met het meeste profiel op de aangedreven as gelegd.
     

Deel Deze Pagina