1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DPF demonteren

Discussie in 'Performance' gestart door combat-patrick, 6 feb 2009.

  1. Hallo,

    Ik ben van plan om ooit mijn DPF te demonteren, zou dat kwaad kunnen vcor de motorblok? Zijn er mensen hier die er ervaringen mee hebben?
    Ik zie er geen voordeel in, alleen maar nadelen. Verbruik zou hoger liggen, en ik krijg toch geen subsidie .
     
  2. als hij er af is is het wel apk afkeur en de computer is er op ingestelt dat er 1tje zit
     
  3. Tja ik heb geen ervaring. Als je echt een dpf fabriek af hebt dan ga je waarschijnlijk een storinglampje zien. Dit omdat de filter geïntegreerd in het hele motormanagement zit. Er wordt bijvoorbeeld een vloeistof toegevoegd die de verbranding in de filter bevordert. Verder gaat je roetuitstoot omhoog. Een dpf focus zit in emissie fase IV een focus zonder dpf in 2000 eec 7. Ik weet niet welke maatstaf ze bijvoorbeeld bij de apk aanhouden.
    Schade zal het niet toebrengen tot 05-2005 zijn er ook tdci's zonder dpf geleverd en dat is dezelfde motor.

    Verbruik ligt waarschijnlijk niet hoger dpf van ford werkt totaal anders dan van vw. Vw gaat meer brandstof injecteren om temperatuur omhoog te duwen. Ford voegt een vloeistof toe bij de brandstof en regenereert makkelijker.

    Je filter moet rond de 120000km vervangen worden en kost zo'n 600 euro exclusief plaatsen. Volgens mij zijn er voor de rest niet echt problemen met de dpf.
     
  4. Ik ken zo een ford monteur, die heeft op mijn vorige focus een trekhaak gemonteerd, tijdens een gesprek kwam dit ter sprake.
    Ik geloofde dat hij zei dat hij zijn dpf weg genomen heeft, hij heeft ook een ford focus. Hij woont een paar km van thuis af, zal hem nog eens een bezoek brengen. Zal ook vragen of hij problemen heeft als hij zijn wagen gaat keuren.
     
  5. Wa is dpf???????
     
  6. Diesel Particle Filter, zogenaamde roetfilter
     
  7. Wel een zeer geavanceerde hoor :lol:
     
  8. Waarom die eraf halen? als die erop zit??? What's the meaning of that :?
     
  9. Kosten aspect. Veel korte ritjes kan de filter verstopt raken en moet er een nieuwe onder de kostprijs is al 600 euro nog wat. Ook kan het voor meer vervuiling in het voortraject van de uitlaat zorgen.

    combat-patrick: kan je trouwens een foto van de dpf maken ik heb geen idee hoe die er uit ziet en volgens mij heb ik er geen.
     
  10. ja zou wel netjes zijn als ik da ook eens kon bekijken hoe da eruit ziet in de fofo
     
  11. jij heb toch de 90pk? dit heeft volgens mij nooit een filter gehad.
     
  12. Voila, dan zijn we daar ook mee geholpen haha :thanks: :thumbup:
     
  13. Als er een roetfilter af fabriek op zit, zou ik deze niet zomaar verwijderen.
    Er zit namelijk een sensor in, welke in de gaten houdt wanneer het filter moet regenereren. Dan wordt de inspuiting tijdelijk gewijzigd om het regeneratieproces te starten. (motor wordt warmer gestookt).

    Als je dus dit filter er echt af wilt hebben zal je dus een nep-sensor moeten plaatsen, welke er voor zorgt dat het motormanagement nooit het signaal krijgt om te regenereren, want als hij dit wel doet gaat je dit motorschade opleveren op termijn.
     
  14. Ik weet niet of er een sensor in de dpf zit, volgens mij wordt er een drukverschil gemeten tussen de druk voor & na de dpf ( er zitten zo twee fijne buisjes aan de dpf ) en als dat verschil te groot wordt, wordt er cerium geinjecteerd om het filter schoon te branden. Het enige dat Patrick volgens mij kan doen is het element uit de dpf kloppen : er zal nooit meer het signaal gegeven worden om te regenereren. Maar of ze dat op de keuring allemaal zo fijn gaan vinden...
     
  15. Dus motor warmer stoken, wordt er dan niet meer vervuild eigenlijk?
     
  16. Goh dat weet ik niet zo, Dragunov, volgens mij wordt die reiniging bereikt door dat additief toe te voegen.
    Nog een foto van een dpf,je ziet de twee buisjes en de schroefdraad voor de lambda-sonde.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Dankjewel voor de foto !
     
  18. Een standaard DPF kan je niet weglaten zonder de motorsoftware te herschrijven. Voor zover ik weet, is er nog niemand die dit bij de Ford-motoren kan. Wijzelf doen dit bvb wel bij een VW 2.0TDI.
    De roetfilter is gewoon een stop in je uitlaat, en kost dus PK's. Dit is gewoon een lapmiddel om aan de emissienormen te raken, en heeft volgens mij weinig voordelen op lange termijn.

    Greetz,
    Diederik
     

Deel Deze Pagina