1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Doc's FoFo II Draad - 31-08-2017 - The End of an Era!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Doc, 8 aug 2011.

  1. Helaas heb ik een schaap in wolfskleren. Het is maar een 1.6 :)

    Ik woon in de omgeving Rotterdam en moet bij Heerlen de grens over, dus het is nogal een eind uit de buurt. Ik wil het er niet op wagen om zonder NL kenteken te gaan rijden.
    Als het daadwerkelijk rond is ga ik even contact opnemen met mijn lokale garage hoe ik bepaalde dingen aan moet pakken. Ze hadden al gezegd dat ik bij transit-plate.eu tijdelijke kentekenplaten aan kan vragen, maar wellicht hebben ze bij de verkopende partij ervaring met export naar Nederland.

    Wat betreft de software, ik wil hem uiteindelijk laten tunen naar ca. 200pk bij Mebu of Unlimited Tuning.
     
  2. Is het dan niet juist handig misschien ook fijner om vanaf 186pk orginele software naar 200pk te tunen dan vanaf 150 naar 200.

    Of is dat maar een rare gedachte van mij?

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  3. Ik heb werkelijk waar geen idee :)
    Eerst maar eens zien of we de auto kunnen kopen, en zo ja, dan is het belangrijkste een trekhaak zodat we op vakantie kunnen naar Italië.
     
  4. Ah je hebt een 1.6 dat wordt wel wat uitdagender. ;)
    Maar over die tuning zou ik me nog maar eens inlezen.

    Als je de originele 182pk software erin zet en je tankt euro 98 of zelfs euro 102 dan haal je die 200pk al. Maar dan weet je wel dat je originele software hebt en je het minste risico loopt qua betrouwbaarheid. En je bent een heel stuk goedkoper uit.
     
  5. Importeren zou ik gewoon zelf doen, het stelt echt niks voor. Als je meer informatie wil dan stuur maar een bericht.

    Verder een mooie kleur in deze uitvoering, juist doordat alles in het rood is komt de rode kleur goed uit.
     
  6. spannend Arjan, succes vrijdag :thumbs:
     
  7. Nice :thumbs: die Individual frontspoiler wil ik ook wel hebben :kwijl: in het wit dan :mrgreen:

    1.6 met 182pk met caravan is goed te doen hoor, alleen niet te snel willen want dat gaat ie zuipen :mrgreen:
     
  8. Even een andere vraag tussendoor:
    Op mijn RE velgen heb ik nu winterbanden zitten in de maat 205/50 R17.
    Op de velgen van die Focus 3 zitten (zomer) banden in de maat 215/50 R17.
    Zijn die uit te wisselen? Dan heb ik meteen een winterset voor als ik die Focus 3 koop en kan de Focus 2 weg met een stel goede banden.
     
  9. De velgen passen gewoon, de band is iets minder breed. Maar op een 7j (of 6,5j) velg kan ook 215 liggen.
     

  10. Ik bedoelde of de 215/50 band op mijn RE velgen passen en de 205/50 winterband op de velgen van de Focus 3. (waar nu 215/50 op ligt).
    Of zijn ze dan te breed/smal?
     
  11. #271 JW, 14 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2017
    De Rally Edition velgen zijn 6.5J breed. Op een velg met een breedte van 6.5J past in theorie een band met een breedte tussen de 185 en 215 mm waarbij 195 en 205 mm de optimale breedtematen zijn.

    Persoonlijk vind ik een band met een breedte van 215 mm aan de brede kant voor een 6.5J brede velg. Het past uiteraard wel maar optisch ziet het er naar mijn mening minder mooi uit doordat de band lichtelijk bol staat. Dit is echter een kwestie van smaak en gezien het je bedoeling is de auto hiermee te verkopen zou ik dit het minst zwaar laten wegen in je keuze.



    De originele Focus 3 velgen zijn 7J breed. Op een velg met een breedte van 6.5J past in theorie een band met een breedte tussen de 195 en 225 mm waarbij 205 en 215 mm de optimale breedtematen zijn.

    Persoonlijk vind ik een band met een breedte van 205 mm netjes passen op een 7J brede velg. Optisch ziet het er mooi uit. De zijwang van de band ligt nagenoeg gelijk met de velgrand. de band staat dan ook niet bol of getrokken.


    Bandenmaat 205-50-17 is geen enkel probleem op de Focus 3. Ondanks dat de afrolomtrek van deze bandenmaat t.o.v. de voorgeschreven bandenmaat wat afwijkt levert dit in de praktijk geen enkel probleem op. Ik heb zelf ruim 2 jaar probleemloos met banden in de maat 205-50-17 op de Focus 3 gereden.
     
  12. #272 Doc, 16 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jun 2017
    Doc's FoFo II Draad - 11-06 - Binnenkort grote update (?)

    Nou, dat was helemaal niks!



















    GEINTJE NATUURLIJK



    Al een tijd hield ik Gaspedaal en Autoscout.de in de gaten omdat we aan het rond kijken waren naar een upgrade van onze Focus II Fase I. Op zich nog een prima auto, maar inmiddels al wel 10 jaar oud met 140.000km op de teller, en we willen graag iets ruimers en sterkers.



    Dus kwam ik na lang zoeken bij deze auto uit: Focus Focus III Fase I, 1.6 Ecoboost Titanium die in Duitsland te koop stond. Goed aan te rijden vanaf Rotterdam (2.5 uur) en zeer rijk uitgerust.

    Wonder boven wonder was mijn vrouw ook vrij enthousiast en zo kwam het dat we vandaag (op de 4e verjaardag van mijn oudste zoontje) afreisden richting het zuiden. De afspraak stond om 11:00, maar rekening houdend met file vertrokken we om 8:00 uur.

    Rond 10:30 uur kwamen we aan in Alsdorf, waar de auto volgens de advertentie stond, maar zoals je uit de zin al op kon maken: geen auto. Die bleek in Aken te staan. Gelukkig was dit maar 20 minuten rijden dus waren we nog ruim op tijd.



    Na de nodige verplichte zaken (kopie rijbewijs etc) kregen we de sleutel mee en mochten we een rondje rijden....

    Wat een verschil met onze huidige auto. De trekkracht bij lage toeren, zelfs in een hoge versnelling is heerlijk, in vergelijking met de Focus II. Na een stukje gereden te hebben de auto even aan de kant gezet en een rondje gedaan om wat aandachtspunten te controleren.

    - Retourslang van de koelvloeistof bleek al vervangen te zijn

    [​IMG]

    - Onderhoudsbeurten waren netjes bijgehouden

    De auto bleek gekocht te zijn bij de Ford Dealer waar hij te koop stond, en heeft netjes op tijd zijn beurten gehad die afgestempeld waren in het boekje.

    [​IMG]

    - De ruimte van het reservewiel (wat er niet is) was netjes droog

    - Chroomstrips sluiten netjes aan

    - Er was geen sprake van plamuurwerk

    - Rubbers overlapten niet



    Van de genoemde schade was geen spoor meer zichtbaar, maar dit was nog wel een aandachtspunt waar ik naar wilde vragen na de proefrit.



    Teruggekomen aan tafel gegaan met een verkoper, die in de computer alle onderhoudsbeurten liet zien, en na navraag ook foto's van de schade. Dit bleek allemaal netjes gedocumenteerd, met foto's van alle onderdelen die beschadigd en vervangen waren. Het ging allemaal om plaatwerk (linker voorscherm) en plastic (voorbumper, parkeersensor, lamp unit) en is allemaal netjes vervangen, dus dat nam ons laatste beetje twijfel weg.



    Om een nog langer verhaal korter te maken:

    We hebben een (tweedehands) Focus III gekocht die zeer ruim uitgerust is en woensdag 21 juni ga ik hem ophalen.



    Dus vanaf nu ga ik hier verder! ;)
     
  13. Gefeliciteerd met de aanschaf van jullie nieuwe focus en dat jullie er veel plezier van mogen hebben.
     
  14. #274 Doc, 8 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2017
    Doc's FoFo II Draad - 11-06 - Binnenkort grote update (?)

    Voor de auto in de verkoop gaat wil ik eerst de RE velgen een beetje oplappen.
    Dus gisteren ben ik begonnen met het schuren van de gepolijste rand. Eerst met een mesje alle blanke lak resten weggehaald en toen met mijn multitool met P120 schuurpapier geschuurd.
    Daarna nog met de hand met P180 er overheen.
    Tot slot de velgen gewassen. Nu nog met ontvetten, de rand in de primer zetten en dan spuiten.

    [​IMG]
    Een van de slechtere

    [​IMG]
    Voor het schuren

    [​IMG]
    Na het schuren
     
  15. Gaat dat schuren nog een beetje makkelijk?
     
  16. Met de hand vond ik het vies tegenvallen maar met die multitool ging het prima.
     
  17. Grid 180 is behoorlijk grof.
    Op zijn minst zou ik 'm nog met grid 1000 (liefst nog fijner) na schuren.
     
  18. 180 grid is inderdaad zeer grof.

    Persoonlijk zou ik voor het herstellen van de gecorrodeerde gepolijste vlakken beginnen te schuren met 600 grid. Vervolgens met 1000 grid, 2000 grid en eventueel 3000 grid. Tenslotte machinaal polijsten en de gepolijste vlakken zien er weer uit als nieuw.

    Een andere optie is om de gecorrodeerde gepolijste vlakken glad af te draaien. Er zijn bedrijven (vaak zzp-ers of 1-man bedrijfjes die draaiwerk aanbieden) die dit voor €70,- doen voor 4 velgen.

    Na het polijsten of afdraaien kan je dan de gepolijste vlakken in de blanke lak (laten) spuiten of de gepolijste vlakken behandelen met een goede wheel sealant.


    Als ik het goed begrijp is het de bedoeling om alleen de rand in kleur te spuiten? in dat geval zou ik persoonlijk de corrosie en blanke lak machinaal verwijderen met een fijne Scotch Brite schijf. Dit kost hooguit 5 minuten per velg en hierna is de ondergrond glad genoeg om te spuiten.

    Overigens zal het niet meevallen om alleen de velgrand te spuiten. Je moet dan de rest van de velg volledig afplakken wat enorm veel werk is en het resultaat laat vaak te wensen over. Wanneer je een goed resultaat wil moet je overwegen om de gehele velg te spuiten.
     

  19. Nog beter zou zijn om de velg te stralen en poedercoaten of iets dergelijks.
    Maar ik heb geen zin om er zoveel tijd en geld in te steken want de auto wordt toch verkocht.
    Het gaat mij er om dat de corrosie weg is en het er weer een beetje netjes uit ziet.
    Ik overweeg wel om de rand nog een keer te schuren met nog fijner schuurpapier. Moet toch nog naar de bouwmarkt om wasbenzine te halen.
     
  20. Dat fijne schuurpapier gaan ze daar niet hebben.
    Dan moet je naar een automaterialen zaak. Koop dan gelijk een polijstsetje met pasta voor je boormachine.
     

Deel Deze Pagina