1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distrubitieriem vervangen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Moriaantje, 12 jul 2011.

  1. Ik heb ooit een topic willen posten over de distributieriem, bij deze. Niet alles erin heb je nodig, voor jou is alleen de timing interessant. Ik heb ergens gelezen dat de brandstofpomp met een boortje van 6 kan gecontroleerd worden op timing,maar of dat zo is weet ik niet zeker (ik had een TDCi) Hopelijk heb je er iets aan. grts

    hier en hier vond ik wat info.
    En Gates heeft een nota over de te gebruiken spanrol http://www.gates.com/europe/file_di...odule&file=TB 016_E5_K015541XS_Ford_1.8D1.pdf

    Samengevat zijn er een viertal zaken belangrijk om de juiste timing te behouden tussen krukas en nokkenas :
    1) Je moet een liniaal in de sleuf van je nokkenas plaatsen
    2) Je moet een timing-pen in je blok schroeven
    3) Je moet de krukas blokkeren op de starterkrans
    4) Je moet de nokkenaspoelie blokkeren en met een trekker verwijderen
    Hiervoor heb je nogal wat speciaal gereedschap nodig, bij bvb Midlock
    \Tijdafstelsets en borggereedschap\Ford tijdafstelgereedschap zie je de set Z-4086 voor onze diesels.
    Ook Hazet en Facom hebben gelijkaardige sets. Ik heb de timing-pen en vliegwiel-blokkeergereedschap bij Hazet gekocht, bij hen is dat apart verkrijgbaar.

    [​IMG]

    Daarnaast heb je nog babybruggen, een momentsleutel,sleutel om je nokkenas te blokkeren, poelietrekker, liniaal en een motortakel nodig. Heel wat,eigenlijk.
    Bon, we zijn dan maar begonnen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo verwijder je je multiriem:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo verwijder je de aandrijfkoppeling van de alternator:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de aandrijfkoppeling verwijderd is kun je het boutje bereiken waar de timing-pen in moet.
    Let op : als je dit boutje losdraait gebruik ZEKER een magnetische bit of doe wat vet aan je dopsleutel of zorg dat je een flexibel magneetje bij hebt want als dit boutje achter de bracket tuimelt is het hi-ha-hondelol !

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet de motorsteun verwijderd worden , de motor mag niet met een krik ondersteund worden onder de carterpan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maak de aansluiting van de nokkenassensor los :

    [​IMG]

    Verwijder het kleppendeksel : ik gebruik 5W40 volsyntheet olie van Marly met een grafietadditief http://www.marly.com/catalogue/products/detailArticle.web?productId=182&lang=nl en alles ziet er nog goed uit.

    [​IMG]

    Nu draai je de krukas in wijzerszin tot de liniaal van exact 5.00 mm dik in de sleuf valt:

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu weet je zeker dat de timing op tijd staat en dat de distributieriem mag verwijderd worden :
    ( ik had tijdelijk de motorsteun teruggeplaatst )

    [​IMG]

    En nu moet de nokkenaspoelie af de nokkenas getrokken worden :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had beide tools bij Facom gehaald maar helaas .. de poelietrekker paste niet..

    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat de nokkenaspoelie vrij kan draaien bij het spannen van de nieuwe riem zodat zijn positie totaal geen invloed heeft op de timing maar ik heb het dus met de af-fabriek positie moeten doen …
    Zo span je de spanrol op : met een inbus zeskant tegenwijzerszin opspannen en op moment zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    http://www.youtube.com/watch?v=_2t2q_PCjVI (okee, aan deze hapert iets)

    Hierna heb ik de krukas een 6-tal keer rondgedraaid zodat de nieuwe riem zich kan ‘ zetten ‘ en gecontroleerd of de spanning nog OK was.
    Het uitdraaien van de gloeibougies vergemakkelijkt het ronddraaien van de krukas , zo is alle compressie weg.


    [​IMG]

    Zo, en vanaf nu was het alles in omgekeerde volgorde terug bouwen en met de momentsleutel de juiste momenten aanhouden.
    Gelukkig loopt de Focus goed maar ik ga die juiste poelietrekker toch nog eens opzoeken …
     
  2. Kunnen de foto's nog eens gepost worden? Alvast bedankt.
     
  3. handig zo'n handleiding zonder foto's :(
     

Deel Deze Pagina