1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

distributieriem vervangen zetec 1.6, 1.8, 2.0

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door focus-mk1, 3 mrt 2011.

  1. voor de mensen die het zelf aandurven om de distributie te vervangen.


    Voorbereiding

      • Zorg ervoor dat de keycode van de radio beschikbaar is.
      • Noteer de voorkeuzezenders.


    1. LET OP: Maak de massakabel los van de accu.

    [​IMG]


    1. Verwijder de afdekking van de aandrijfriem.

    [​IMG]N.B.: Markeer de looprichting van de riem.

    1. Verwijder de aandrijfriem.
      1. Maak de bouten van de poelie van de koelvloeistofpomp los.
      1. Ontspan de aandrijfriem rechtsom en verwijder hem.
      • Verwijder de poelie van de koelvloeistofpomp.
      1. Verwijder de geleiderol van de aandrijfriem.

    [​IMG]Verwijder de krukaspoelie/trillingsdemper.
    [​IMG]


    1. [​IMG]LET OP: Verwijder het distributiedeksel om beschadiging van de distributieriem te voorkomen.
      Verwijder het onderste distributiedeksel.


    1. Laat de auto zakken.

    [​IMG]


    1. Maak de expansietank los en leg deze opzij.

    [​IMG]


    1. Trek het stuurbekrachtigingsreservoir los en leg het opzij.


    1. LET OP: Breng een houten blok aan tussen het oliecarter en de garagekrik.
      Breng de garagekrik met een houten blok onder het oliecarter aan om de voorste motorsteun te ontlasten.

    [​IMG]


    1. N.B.: Markeer de montagepositie van de motorsteun.
      Verwijder de voorste motorsteun.

    [​IMG]


    1. Verwijder het bovenste distributiedeksel.
      • Houd het distributiedeksel in de montagepositie.

    [​IMG]


    1. Verwijder het middelste distributiedeksel/houder van de voorste motorsteun.
      • Verwijder het bovenste distributiedeksel.
    Auto's op LPG (vloeibaar propaan)


    1. Verwijder de LPG-verdeelbuis.
      Zie voor meer informatie de procedure: Brandstofverdeelleiding (303-04E Brandstoftoevoer en -regeling - Auto's gebouwd voor 09/2002, Vloeibaar petroleumgas (LPG), Verwijderen en aanbrengen).
    Alle auto's

    [​IMG]


    1. N.B.: Volgorde van losmaken: kruiselings van buiten naar binnen.
      Verwijder het kleppendeksel.
      1. LET OP:
        Trek aan de bougiestekkers en niet aan de kabels. Trek zo nodig de bougiekabel uit de bobine om te voorkomen dat de kabel wordt geknikt. Draai de bougiestekkers voor het lostrekken iets om de afdichting los te maken.
        Trek de bougiestekkers rechtstandig los (gebruik voor geknikte bougiestekkers speciaal gereedschap 303-622).
      2. Trek de bougiestekkers los.
      1. Verwijder de slang van de carterventilatie.
      1. Verwijder de tien bouten.


    1. LET OP: Verwijder de bougies voor de afstelling van de kleptiming.
      Verwijder de bougies.

    [​IMG]


    1. Draai de krukas naar het BDP.
      • Breng het speciaal gereedschap aan.

    [​IMG]


    1. Ontspan de distributieriem.
      1. Draai de bout los en ontspan de riemspanner door hem rechtsom te verdraaien.
      1. Verwijder de bout en de riemspanner; de riemspanner wordt niet meer gebruikt.
      • Verwijder de distributieriem.
    Aanbrengen
    Alle auto's

    [​IMG]


    1. LET OP:
      [​IMG]Gebruik een nieuwe distributieriem.
      [​IMG]Zet de bouten van de nokkenastandwielen niet tegen speciaal gereedschap 21-162B vast; blokkeren met speciaal gereedschap 15-030A.
      N.B.: De nokkenastandwielen moeten vrij op de nokkenassen kunnen draaien.
      Verwijder de nokkenastandwielen.

    [​IMG]


    1. Zet de krukas in de BDP-stand voor cilinder 1.

    [​IMG]


    1. Verwijder de afdichtplug en breng het speciaal gereedschap volledig aan.
    [​IMG]LET OP: Zorg ervoor dat de distributieriem niet wordt geknikt (buigdoorsnede mag niet minder zijn dan 35 mm).

    [​IMG]

    1. [​IMG]LET OP: Draai de krukas niet. Controleer indien nodig of de krukas tegen speciaal gereedschap 303-574 aanligt.
      Breng de nieuwe distributieriem aan (afgebeeld bij verwijderde motor).
      • Begin bij het aanbrengen van de riem bij het krukastandwiel en breng de riem linksom en strak aan.

    [​IMG]

    1. LET OP: Draai de krukas niet. Controleer indien nodig of de krukas tegen speciaal gereedschap 303-574 aanligt.
      N.B.: Uitvoering zonder onderste geleiderol weergegeven (toegepast sinds ca. 01/99).
      N.B.: De lip van de riemspanner mag zich niet in de afdekking bevinden.
      Breng de nieuwe distributieriem aan (afgebeeld bij verwijderde motor).
      • Begin bij het aanbrengen van de riem bij het krukastandwiel en breng de riem linksom en strak aan.

    [​IMG]


    1. LET OP: Een onjuiste riemspanning heeft onjuiste distributietijden tot gevolg.
      N.B.: Breng een nieuw onderdeel aan.
      N.B.: Span de distributieriem linksom.
      Span de distributieriem.
      1. Bevestig de riemspanner in de afdekking en draai de bout met de hand op zijn plaats.
      1. Span de distributieriem door de riemspanner linksom te draaien totdat de pijl en de markering in één lijn liggen. Draai de bout vast.

    [​IMG]


    1. LET OP: Zet de bouten van de nokkenastandwielen niet vast tegen speciaal gereedschap 303-376, maar houd deze tegen met speciaal gereedschap 205-072.
      N.B.: De krukas moet in de BDP-stand van de eerste cilinder staan.
      Zet de bouten van de nokkenastandwielen vast.


    1. Verwijder speciaal gereedschap 303-574.


    1. Verwijder speciaal gereedschap 303-376 van de nokkenassen.


    1. N.B.: Draai de krukas twee omwentelingen in de normale draairichting.
      Controleer de distributietijden door het aanbrengen van de speciale gereedschappen en corrigeer zo nodig de afstelling.
      • Breng speciaal gereedschap 303-574 en controleer of de krukas tegen het gereedschap rust.
      • Breng speciaal gereedschap 303-376 op de nokkenassen aan, maak eventueel de nokkenastandwielen los om de stand van de nokkenassen te corrigeren.
      • Verwijder het speciaal gereedschap.

    [​IMG]


    1. Breng de afdichtplug aan.

    [​IMG]


    1. Breng afdichtmiddel aan op de nokkenaslagerkappen.

    [​IMG]


    1. Breng het kleppendeksel en de bougies aan.
      1. Zet de bouten in twee fasen vast.
      • 1. Fase 4: 2 Nm
      • Fase 2: 7 Nm
      1. Sluit de carterventilatieslang aan.
      1. LET OP:
        Gebruik voor het aanbrengen van het siliconenvet een stomp voorwerp (bijv. een kunststof kabelklem) zodat de afdichting van de bougiestekker niet wordt beschadigd.
        Schuif de bougiestekkers rechtstandig op de bougies.
        N.B.: Smeer de binnenzijde van de bougiestekkers tot een diepte van 5 - 10 mm met siliconenvet in.
      2. Breng de bougies aan en druk de bougiestekkers aan tot ze vergrendelen.
    Auto's op LPG (vloeibaar propaan)


    1. Breng de LPG-verdeelbuis aan.
      Zie voor meer informatie de procedure: Brandstofverdeelleiding (303-04E Brandstoftoevoer en -regeling - Auto's gebouwd voor 09/2002, Vloeibaar petroleumgas (LPG), Verwijderen en aanbrengen).
    Alle auto's

    [​IMG]


    1. N.B.: Breng het bovenste distributiedeksel samen met het middelste distributiedeksel aan.
      Breng het middelste distributiedeksel/houder voor de voorste motorsteun aan.

    [​IMG]


    1. N.B.: Controleer de afdichting van het bovenste distributiedeksel en corrigeer deze zo nodig.
      Breng het bovenste distributiedeksel aan.

    [​IMG][​IMG][​IMG]


    1. Breng de voorste motorsteun aan.

    [​IMG]


    1. Breng het stuurbekrachtigingsreservoir aan.

    [​IMG]


    1. Breng de expansietank voor de koelvloeistof aan.


    1. Breng de garagekrik onder de auto aan.


    1. Breng de auto omhoog.
      Zie voor meer informatie de procedure: Auto omhoog brengen (100-02 Auto opkrikken en omhoog brengen, Beschrijving en werking).

    [​IMG]


    1. Breng het onderste distributiedeksel aan.

    [​IMG]


    1. Breng de krukaspoelie/trillingsdemper aan.

    [​IMG]


    1. N.B.: Let op de markering voor de looprichting van de aandrijfriem.
      Breng de aandrijfriem aan.
      1. Breng de geleiderol van de aandrijfriem aan.
      • N.B.: Breng de bouten tot deze aanliggen aan, zet ze niet vast.
      • Breng de poelie van de koelvloeistofpomp aan.
      1. Breng de aandrijfriem rechtsom aan en span hem.
      1. Zet de bouten van de poelie van de koelvloeistofpomp vast.

    [​IMG]


    1. Breng de afdekking van de aandrijfriem aan.


    1. Laat de auto zakken.


    1. Afsluitende standaardwerkzaamheden:
      • Sluit de massakabel op de accu aan.
      • Controleer de vloeistofpeilen en vul zo nodig vloeistof bij.
      • Controleer de ligging van de vacuümslangen en bedrading en zet deze met kabelklemmen vast.
      • Toets de keycode van de radio in.
      • Programmeer de voorkeuzezenders.
      • Stel het klokje in.
      • Maak een proefrit zodat de PCM de nieuwe gegevens in het geheugen kan opnemen.
    Auto's met elektrische ruitmotoren voor en achter


    1. Initialiseer de elektrische ruitmotoren.
      Zie voor meer informatie de procedure: Motor portierruit initialiseren (501-11 Ruiten, sponningen en ruitmechanismen, Algemene procedures).
     
  2. heel verhaal

    zonder fotos. die werken niet, en in een totaal onlogische volgorde.

    hier hebben ze niet veel aan,

    verwijder eerst de krukas poelie, en zet heb dan op tijd!, dat kan dan toch niet meer zonder bout in de krukas.


    en optijdzetten, dan vastzetten en dan de krukasbout loshalen
     
  3. dit komt van ford etis af maar je hebt ook nog speciaal gereedschap nodig zonder het gereedschap neem je een heel groot risico.
     

  4. nee hoor, als je maar weet wat je doet.

    je kan de nokkenassen gewoon aftekenen en de krukas tegen de pen aandraaien. evt kan je ook het vliegwiel aftekenen door je startmotor te verwijderen. dan heb je die pen ook niet nodig
     
  5. kan ook een boortje gebruiken om de krukas op tijd te zetten en steeksleutel 17 pas maken om de nokkenassen vast te zetten dan heb je geen speciaal gereedschap nodig, en na het losdraaien van de krukaspoelie altijd even een doek om de krukas en met een waterpomp tang kijken of die nog tegen de blokkeer pen aan licht hij kan namelijk wat verschoten zijn met los halen van de krukasbout.
     
  6. amateurs gewoon orgineel ford spul gebuiken dat is het altijd goed.
     
  7. Recht van etis gekopieerd zie ik!
    maar bij mijn 1.4 zetec se motor was het op zich niet zo moeilijk.
    had ook aardige collega's die een handje mee wouden helpen:D
     
  8. enigste waar je op moet letten is bij sommige zetecjes dat de nokkenas tandwielen van kunstof zijn. bij vastzetten willen deze wel eens breken.... beetje stom van ford:P
     
  9. Ieamand misschien die de bijbehorende fotos nog heeft?
     
  10. Zelfs de goede hobbyist gaat het niet lukken om zonder al te veel gereedschap de distributieriem te vervangen. De krukaspoeliebout zit moervast en werken met het speciaalgereedschap vergt toch wel enige ervaring en kennis.

    Overigens is het voor de echte beun mogelijk om de distributie zelf te vervangen, zonder speciaal gereedschap. Je kan hierbij de krukaspoeliebout laten zitten, maar je moet dan wel de plastic beschermkap tussen de multiriempoelie en distributieriempoelie in tweeën zagen. Je kan dan de oude en nieuwe distributieriem over de multiriempoelie heen tillen. De dubbele nokkenassen kan je blokkeren door een stukje hout of dergelijk tussen de twee nokkenassen te stoppen. Na afloop moet je wel de twee delen van de plastickap weer aan elkaar lijmen. Ikzelf heb het niet gedaan, maar het gebeurt vaak bij een oude Ford Escorts.
     
  11. dit is niet de aanrader van de week
     
  12. Het is te doen zonder speciaal gereedschap, alleen je moet donders goed weten waar je mee bezig bent. aftekenen op de nokkenassen en het vliegwiel

    als je nog nooit een distributieriem hebt vervangen zou ik het gewoon laten doen. het risico is anders te groot dat de motor in de soep loopt en dat is jammer;) Technische kennis en inzicht moet je hebben.
     
  13. Toevallig van de week gevraagd wat het kost voor mijn 2002 fofo, en dat is 400 euro incl waterpomp en alle spanrollen bij de dealer. Daar ga ik zelf niet voor liggen modderen met alle gevolgen van dien.

    Dit is echt iets wat goed moet gebeuren om schade aan je motor te voorkomen.

    Gr Fred
     
  14. Tis prima zelf te doen als je hersenen hebt die je ook wilt gebruiken.

    Maar als je het geld kan en wilt missen, dan hoef je niet in de kou te sleutelen en heeft dat ook zo z'n gemak. Ieder zijn keuze toch?

    Wim
     
  15. ik kan het ook voor je doen:P
     
  16. Hallo

    Kan iemand mij misschien vertellen waar de exacte locatie is waar dit hulpmiddel(die pen) in zou moeten? Om de krukas te blokkeren? Ik kan het niet vinden. is dit aan de inlaat of uitlaatzijde?

    Focus 2003 1.6 16v

    Bedankt alvast.

    Fred
     
  17. Deze beschrijving is niet voor de 1.6 Zetec S(E) die in de focus 1 geleverd is. Deze beschrijving is van de 1.6, 1.8 en 2.0 Zetec E waarvan alleen de 1.8 en 2.0 in de focus 1 zijn geleverd (de 1.6 versie hiervan is geleverd in de Escort en mondeo).

    Het gat voor de blokkeerpen bij de 1.6 Zetec S(E) zit aan de kant van het uitlaatspruitstuk.

    [​IMG]
     
  18. Super, Bedankt.
     
  19. Aftekenen is ook een beetje een beunmethode.
    Je riem spant dan niet gelijk op waardoor de timing iets verschuift.

    Beter kun je iets de nokkenas tandwielen iets lossen, zodat de riem gelijkmatig opspant. Wel is het aan te raden om de speciale tools te gebruiken. Volgens Ford voorschrift, zo doen Lars en ik de distributieriemen ook vervangen).
     
  20. ik heb het na 10 jaar en 135000 km maar laten doen voor 175 € inclusief nieuwe bouten,spanrol etc.
    ik weet alleen dat ze 5 uur bezig zijn geweest omdat ze een bout van de krukas niet loskregen en warm moesten stoken.
    ook zit er nu een automatische spanrol in ipv. 1 die je zelf moet stellen.
    waterpomp vervangen was niet nodig,zit niet op die riem (werd me verteld)
    dit voor een fofo 1 fase 2 uit 2002.
    ik wou dat ik het allemaal zelf kon maar helaas :)
    ik vind het knap allemaal,petje af.
     

Deel Deze Pagina