1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem vervangen mk2 fase 1 1.6 Duratec

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bajaka, 17 feb 2022.

  1. #1 bajaka, 17 feb 2022
    Laatst bewerkt: 18 feb 2022
    Beste allemaal,

    Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Focus mk2 fase 1 uit 2007 met 1.6 Duratec motor (100 pk) en automatische versnellingsbak. Ik heb de auto gunstig van familie overgenomen, maar er is wat onduidelijkheid over of de distributieriem ooit al is vervangen. Hij heeft pas 107.000 km gelopen, maar als hij inderdaad nog nooit is vervangen dan is hij wel ver over de datum na bijna 15 jaar...

    Nu ben ik geen ervaren auto-sleutelaar, maar ik ben ook niet onhandig (zie ook https://www.focusclub.nl/index.php?...le-cruise-control-kit-mijn-ervaringen.101666/).

    Nu zit het dus te kriebelen of ik een poging wil doen om de riem zelf te vervangen. Niet alleen uit kostenbesparing, maar voor een groot deel ook omdat het me gaaf lijkt om het zelf te kunnen. En daar loop ik in mijn onderzoek tegen een paar dingen aan waar ik graag jullie mening over hoor.

    Allereerst de dingen die me wel helder zijn:
    • Met de riem is het verstandig om ook gelijk de spanner en waterpomp te vervangen (pomp zit namelijk deels achter de distributieriem).
    • Het is belangrijk dat de timing van de motor niet aan gort gaat. Daarvoor zijn er timing tools te vinden:
      • Een pin om TDC (top dead center) op de krukas te localiseren.
      • Een soort dikke lineaal om de stand van de nokkenassen te controleren. Deze tool is niet geschikt om de nokkenassen ook daadwerkelijk vast te zetten en er dan kracht op te zetten.
      • Een tool om het vliegwiel (en dus krukas) vast te zetten na demontage van startmotor (hierop kan wel kracht worden uitgeoefend om de bout van de krukas los te krijgen).
    • De bout van de krukas dient vervangen te worden en die wordt daarom ook meegeleverd met gangbare distributiesets (goed opletten dat je de juiste maat neemt want er worden er meerdere meegeleverd).
    • De rechter motorsteun moet gedemonteerd worden en daarvoor moet de motor van onderen ondersteund worden.
    • De krukaspoelies zijn spie-loos, dus de positionering moet gedaan worden door de nieuwe distributieriem op spanning te zetten voordat de krukaspoelie weer vast gaat.
    • Alles moet natuurlijk op het juiste moment worden gezet.
    Er zijn dus nog een paar dingen waar ik niet zeker van ben:
    1. Sommige bronnen (waaronder Haynes) geven aan dat ook de tandwielen van de nokkenassen los moeten (en voorzien van een nieuwe bout).
      • Ik kan me voorstellen dat dit nodig zou zijn als de distributieriem de nokkenassen niet netjes in een lijn zet (als ze dus verdraaid zijn ten opzichte van elkaar). Maar dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk.
      • Ook worden in de standaard distributieset geen nieuwe bouten geleverd. Dat geeft voor mij ook aan dat dit niet gangbaar is.
      • Wat denken jullie?
    2. Is het verstandig om de pakking van het kleppendeksel te vervangen, of is dit meestal niet nodig?
    3. Haynes geeft ook aan dat de bouten waarmee de motorsteun vast zit vervangen dienen te worden. Dit kom ik verder in online tutorials nergens tegen. Wat denken jullie?
    4. Is het aan te raden om nog meer zaken te vervangen als ik toch bezig ben? Bijvoorbeeld poelies van de multiriem?
    5. Zijn er andere dingen die belangrijk zijn om te doen of om te weten?
    Zoals gezegd heb ik niet veel ervaring met sleutelen aan auto's, maar bang ben ik er ook niet voor en volgens mij heb ik best wat voorwerk gedaan. Naast bovenstaande vragen ben ik vooral bang iets overwachts tegen te komen waar ik niks mee kan (bouten die afbreken bijvoorbeeld).

    Misschien blijkt straks dat de riem niet te lang geleden is vervangen en dan laat ik hem natuurlijk lekker zitten. En misschien krijg ik toch nog koudwatervrees en laat ik het gewoon door mijn garage doen. Maar ik ben sowieso heel benieuwd naar jullie ervaringen.

    Groeten,
    Bart

    PS. Andere dingen die nog op de rol staan voor deze Focus zijn een trekhaak, parkeersensoren, achteruitrijdcamera en radio.

    PS2: Naast het Haynes boek zijn dit mijn belangrijkste bronnen tot nu toe:

     
  2. Ik lees even mee, mijn C-max heeft dezelfde motor en is deze zomer 18 jaar en pas 132k op de klok en denk dat ik er dit of komend jaar ook aan moet geloven mbt de riem. Heb er tot nu toe 3x een vervangen alleen waren dat enkele nokkenas motoren, dat is één tandwiel minder waar het mis kan gaan...

    Ik kan helaas niet overal antwoord op geven, bouten zou ik vervangen waar mogelijk maar alleen als deze meegeleverd worden. Of je ze allemaal moet doen, tja, kun je over twisten. Zal ongetwijfeld leden met meer ervaring hier rondlopen die dat kunnen bevestigen.

    Kleppendeksel pakking altijd vervangen als ie er al even op heeft gezeten. Gaat geheid zweten en niet op besparen. Zou persoonlijk ook geen vloeibare nemen voor de deksel, zelf minder goeie ervaring mee.

    Is er niemand hier die in de buurt woont en interesse heeft om te helpen?

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  3. Bedankt voor je tips Nick!

    Wat betreft de bouten voor de nokkenas-tandwielen; ik denk dat dit zogenaamde 'torque to yield' bouten zijn, oftewel bouten die bewust plastisch vervormen bij het aandraaien en die daarom niet meerdere keren gebruikt mogen worden. Maar aangezien ze geen onderdeel zijn van de standaard distributiesets denk ik dat deze tandwielen standaard niet los worden gedraaid, en dan hoeven ze natuurlijk ook niet vervangen te worden.

    De bouten voor de motorsteun gaan natuurlijk wel los, maar het feit dat ze volgens mij niet standaard worden meegeleverd met een nieuwe motorsteun geeft voor mij aan dat ze waarschijnlijk wel meerdere keren gebruikt mogen worden. Bij nadere inspectie van mijn Haynes boek zie ik ook dat ze het daar alleen hebben over de moeren die vervangen moeten worden, niet de bout zelf. Maar ook daar daar zijn ze niet heel duidelijk over. Zal wel los lopen denk ik eigenlijk...

    Kleppendekselpakking zal ik in mijn kostenramingen meenemen!
     
    Crafter vindt dit leuk.
  4. Je moet ook de multiriemen vervangen. Dit zijn stretchbelts en lijken mij niet eenvoudig om te monteren.

    Ik heb bij mijn vorige auto zelf de distributieriem een paar keer vervangen maar bij mijn Ford Focus (zelfde motor als de jouwe) heb ik het laten doen bij een universele garage. Omdat het een gangbare auto is, is het relatief goedkoop. Weegt niet op tegen zelf aan de gang gaan zeker omdat je ook speciaal gereedschap nodig hebt.

    En je hebt ook goed gereedschap nodig. Ik ben ooit bij een Mitsubishi halverwege gestopt met het vervangen van de distributieriem omdat ik de krukasbout niet los kreeg. Het verlengstukje van de doppenset van mijn vader is sindsdien een beetje krom.
     
    Crafter vindt dit leuk.
  5. Ik ben best wel handig maar daar blijf ik lekker vanaf
    Daar heb je garages voor ik heb altijd de pech dat het bijna misgaat
     
  6. Op zich is het prima te doen. Met het lossen van de nokkenastandwielen zorg je voor evenredige spanning op de riem. Er zijn er genoeg die het niet doen.
    Overigens is het niet de kilometerstand waar ik me druk om zou maken maar wel de leeftijd van de riem en spanners. Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft Ford de vevangingstermijn van de distributieriem voor deze motor vervroegd naar 160.000km of 8 jaar i.p.v. 10 jaar.

    Koop een goede set tools, misschien ook een setje om je koelsysteem onder druk te zetten zodat het ontluchten makkelijker gaat.

    En vraag eens een prijs op bij een garagist. Misschien valt het je mee en kun je het laten doen.
     
  7. Bedankt Marco. Mijn eigen garage had laatst een riem vervangen bij een C-max en had daar volgens de garagist ongeveer €575,- voor gerekend. Dit is niet per sé een prijsopgave voor mijn eigen auto, maar meer een grove indicatie. Ik had verwacht dat het eerder rond de 300-400 zou zijn geweest, dus vond het aardig aan de prijs. Maar een echte prijsopgave opvragen is eigenlijk nog wel verstandig; misschien valt het inderdaad mee.

    Verder lijkt het me een leuk project, maar wel een beetje spannend :).

    En de leeftijd van de riem is inderdaad ook waar ik me druk om maak, niet de kilometerstand. Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat hij nog nooit is vervangen, maar tot nu toe heb ik er nog geen bewijs van gevonden. Niet in het boekje, niet bij de motor ergens, en niet bij de garages waarvan ik weet dat hij er ooit is geweest.

    Wat versta jij onder een goede set tools? Welke dingen zou ik goed spul van moeten hebben los van de specialistische tools (in mijn eerste post genoemd)?
     
  8. Ik heb het 3 jaar terug ook gedaan bij de zelfde auto/motor.

    Je komt wel weg met relatief simpel gereedschap. Enige wat je echt nodig hebt is timing tools(pen en plaat). Moment sleutel 6 TM 100nm sws. Een sleutel 23 of 24. Of een behoorlijke bacho.(om je nokkenassen vast te houden) En een behoorlijke slagmoersleutel met krachtdop. Ik dacht dop 18. Voor je krukaspoelie bout. Met zo'n vast houd ding is echt mega ruk om te doen. Werd hier boven al vermeld

    Was wel goed te doen. Enige wat ik echt ruk vond was die strechbelt (multi riem) er weer op krijgen.

    Qua bouten vervangen alleen de krukasbout. Nokkenas bouten is niet nodig.
     
  9. #9 doubled, 22 feb 2022
    Laatst bewerkt: 22 feb 2022
    zoals al meerdere keren gemeld is de riem zelf niet al te moeilijk te vervangen. Een keertje een youtube filmpje bekijken of een stappenplan uit een manual en je komt een heel eind. Goed gereedschap en een goede werkplek is wel belangrijk. Zorg ervoor dat je de klus op een locatie doet waar je geen last hebt van weer invloeden, je licht en 220v hebt en je niet binnen een bepaalde tijd weer uit moet wezen. Voor jezelf helpt het ook als je de auto langere tijd niet nodig hebt. Dan sta je niet tegen de tijd te vechten, kan je als nodig een onderdeel of stuk gereedschap bestellen en kan je op een ander moment weer verder gaan.

    Mijn ervaring met deze motoren is dat de bouten van de kruk en nokkenassen heel erg vast kunnen zitten. Zeker als de riem al een keer eerder vervangen is dan is de kans groot dat de bouten veel te vast zijn gedraaid en ruim voorzien zijn van loctite. Het lijkt wel of alle garages bang waren dat de boel weer los zou lopen dus dat ze daarom alles maar op kwart slag voor breken hebben vast gezet. ik heb zelf bij 1 auto de krukas bout heet moeten stoken voor die los kwam met de 1 inch slag moer sleutel, daar kon dus ook meteen een nieuwe krukas seal in. Bij een ander zat er zoveel loctite in dat ik een uur bezig ben geweest met een breaker bar de bout heen en weer halen steeds een stukje verder omdat ik anders bang was dat die in de krukas zou afbreken. En ik heb een keer op de nokkenas bouten, moeren moeten lassen omdat de torx van de bouten helemaal tot snot waren gedraaid.

    dus zorg dat je kwalitatief, goed passend gereedschap hebt dat tegen een stootje kan. En bezuinig niet op het blokkeer gereedschap zeker omdat het een automaat is, die je niet in de versnelling kan zetten. haal de startmotor los en blokkeer het vliegwiel als die op de juiste positie staat.

    De stretchbelt vind ik zelf niet zo lastig te monteren. Ik heb een goedkoop montage setje van bgs gekocht ooit en dat werkt prima. Ik gebruik alleen het tool en niet de boutjes. tool tussen de riem en de krukas pulley en terwijl je duwt tegen de riem de krukas ronddraaien. Floept die er zo op. Makkelijkst is als je de bougies eruit draait dan heb je geen compressie en draai je lekker door.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  10. #10 nctnico, 22 feb 2022
    Laatst bewerkt: 22 feb 2022
    Overigens goed gereedschap = een doppenset met zeskantdoppen van een goed merk zoals Gedore (blauwe lijn) of Sonic. Goedkopere doppen uit een doppenset van de Aldi of de Praxis draai je zo aan gort als je aan een auto gaat sleutelen.
     
    bajaka vindt dit leuk.
  11. Bedankt R. Zwiers voor je bericht. Nog twee vragen hierover:
    Als je de bouten van de nokkenas niet los haalt, voor welke stap moet je dan je nokkenassen nog vasthouden?

    Ik mis even welk vasthoud-ding je bedoelt, en kon dat hierboven ook niet echt terugvinden.
     
  12. Ik ga nu haast hopen dat hij nog nooit is vervangen... :-)

    Super goede tips, dankjewel! Zal eens kijken wat die setjes kosten (en of ik uberhaupt vind wat je bedoelt).
     
  13. Ik kan best eenn beetje sleutelen maar hier blijf ik zelf echt van af, daar is een garage voor. Maar ik kan me voorstellen dat het ook een uitdaging kan dus respect dat je die aangaat..
    Ben erg benieuwd of het uiteindelijk allemaal gelukt is. En wat hier ook al gemeld is goed gereedschaap scheelt echt heel veel. Kost meestalook wel iets meer dan een Aldi of Lidl set, die zijn handig voor een beejte af en toe wat klussen maar voor het echte werk heb je gewoon echt gereedschap nodig.
     
  14. Een goeie Mannesman set kan ook (10 jaar garantie). Gedore (Sonic en Facom) is super, kost ook een lieve cent. Goed gereedschap is natuurlijk nooit weggegooid geld, maar vergt wel een diepteinvestering.
    Een wringijzer is wel iets wat je nodig hebt als je het met het handje gaat doen en uiteraard een momentsleutel.
     
  15. Nou ik moet het eerst zelf ook nog zien dat ik de uitdaging aan ga hoor. Ik ben er van overtuigd dat ik voldoende snap wat ik doe en hoe ik de kleppentiming voor elkaar krijg. Maar alleen zolang er niks mis gaat. Want als ik doubled hoor praten over bouten heet stoken of moeren erop moeten lassen, dan houd het voor mij gauw op. Ik laat het nog even bezinken...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ah, dus je wilt je nokkenas tandwielen los hebben als je de spanner ontgrendelt? Daar had ik nog niet aan gedacht. En deze bouten zijn dan geen stretch bolts die vervangen moeten worden?

    Ik was nog op zoek naar die nokkenas bouten, maar had nog niet echt geluk. Iemand misschien een linkje?
     
  17. Denk dat het wel meevalt. Zowel bij de Zetec als de Duratec heb ik nog niet meegemaakt dat de bouten vd nokkenassen niet losgingen. De krukasbout kan wel goed vastzitten, maar daarom ook dat wringijzer (verlengde sleutel zeg maar).
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  18. Heb je geen dhz garage in de buurt? Hier lopen genoeg jongens rond die er wekelijks zelf bij klussen naast het werk. Misschien kun je daar een dealtje mee maken door mee te helpen waar mogelijk. Win-win situatie en soms kun je via zo'n plek ook onderdelen met korting kopen bij een naastgelegen vakwinkel. Hier in Leiderdorp zit er een die contact heeft met Brezan (misschien niet de goedkoopste maar wel handig als je spontaan een onderdeel moet vervangen wat niet op de inventaris stond...).

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  19. Zijn geen strech bolts, garage destijds gevraagd die vervangt ze ook niet. zitten met 72nm vast. (Dacht ik). Zelf bij m'n focus ook gedaan en toen hergebruikt. Nu 50000 verder still going strong.

    Belangrijkste is dat je je motor eerst op tijd zet. Voor je je krukasbout los haalt.
     

Deel Deze Pagina