1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem vervangen - hoe & wat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SlimSjakie, 11 sep 2012.

  1. #1 SlimSjakie, 11 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2012
    Hallo allemaal,

    ik wil m'n distributieriem en spanrol vervangen op m'n Focus 1 1.6 uit 2003 met Zetec SE motor. Blijkbaar heb ik een setje tools nodig (van ford of andere) waarmee ik:

    A. de krukas kan vastzetten
    B. beide nokkenassen kan vastzetten

    hier heb ik wat vraagjes over:

    1. weet iemand waar ik dit gereedschap kan kopen en of er een andere manier is om dit te doen?

    2. wat is een goede distributie riem?

    3. moet ik de gehele spanrol vervangen of alleen het rolletje?

    4. Hoe kan ik de nokkenas poelie het beste verwijderen?

    Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen hiermee. Alle advies welkom in ieder geval!

    Hier wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Krukas Poelie (vanaf onderkant auto gezien)
    [​IMG]
     
  2. #2 soheilmd, 11 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2012
  3. #3 SlimSjakie, 11 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2012
  4. Motorsteun moet toch los omdat de riem er achterlangs loopt? Je kan de riem er nooit op leggen als deze nog in de weg zit.

    krukas poelie is zeer eenvoudig; gewoon in een versnelling zetten en losdraaien.
    als je het heel netjes wilt doen blokkeer je het vliegwiel op de plek van de startmotor, maar dat is bij een 1600 meestal niet nodig.
     
  5. #6 SlimSjakie, 11 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2012
    Hey dutchguy - ja motorsteun moet er idd af - had ik nog niet aan gedacht.

    Ja die krukas poelie heeft geen gaten dus dat gaat niet met die tool. Ik heb die tool overigens wel besteld voor het verwijderen van m'n nokkenas poelie (moet ook wat nokvolgers eruit halen om andere shims te doen - 6 van de 8 kleppen aan de uitlaatkant hebben teveel speling).

    Dus - hoe haal ik de krukaspoelie er af? Krukas vast zetten met speciale 'timing' pin?

    Wat ik niet begrijp is dat die Ford handleiding voor de 1.4 en 1.6 Zetec SE is maar dat de poelie anders is. Dit komt uit de Ford TIS 2004 ?

    Ik wacht ook nog op m'n 'Haynes workshop manual' - wil 100% zeker zijn van wat ik doe als ik begin.
     
  6. Dat de poelie anders is heeft te maken met het ZETEC-S en ZETEC-SE verhaal.
    Ford is later overgestapt op een iets andere riemconstructie en uiteindelijk zelfs strech riemen.

    Dit maakt echter geen verschil voor de werkzaamheden en instructie.
    De poelie haal je dus los door de krukas te blokkeren en de bout los te draaien; als eerst zou ik proberen hem in de versnelling te zetten.
    Als dat niet goed lijkt te gaan zou je dus een blokkeer-tool op de plek van de startmotor kunnen zetten. Ik gebruik hiervoor dezelfde als voor de diesel.
     

  7. Hi,

    Wou net de handleiding van VIVID hier neer zetten en moet zeggen die van jou ziet er beter uit, welk pakket is dat?
     
  8. Ok - is dit alleen voor garagehouders of ook voor het publiek toegankelijk?

    en - dat document dat je deelde kan ik niet fatsoenlijk uitprinten - zou je het ook als pdf kunnen delen a.u.b?
     
  9. Je kan een kortlopend abo nemen tegen betaling.
    Er is een offline versie, maar daar is moeilijk aan te komen.
     
  10. 8 euro voor 1 uur, 15 euro voor een dag en 250 euro voor een maand.

    kun je in eTIS zaken opslaan en uitprinten? Dan zou ik bijv. een uur abo kunnen nemen en de nodige zaken opslaan/printen voor later gebruik.. of gaat dat niet?
     
  11. dat kan. ik zou dan een pdf printer installeren zodat je net als ik de zaak digitaal op kan slaan ;)
     
  12. duidelijk. bedankt voor de info dutchguy!
     
  13. Maar nu verder met het verhaal - in jouw doc uit eCat staat:

    .4 verwijder de krukaspoelie / trillingdemper

    hoe kun je dit doen zonder de nokkenas vast te zetten, want dat hebben ze bij .4 nog niet gedaan. Dan draait de hele boel toch gewoon mee?
     
  14. En deze 'locking set' heeft naast het hele verhaal in jouw doc uit eCat ook nog een 'krukas blokkeer' pin

    [​IMG]

    Kan ik hiermee de krukas blokkeren zodat ik de krukas pulley eraf kan schroeven?
     
  15. Wat voor waardes heb je gemeten bij je kleppen? Ik kan me haast niet voorstellen dat de kleppen wat gezakt zijn... Tenzij je wagen een heleboel gedraaid heeft. Zelfs bij mijn oude 1.6 16v met dikke 280000km waren ze niet verzakt. En die motor had behoorlijk op zijn mieter gehad...
     
  16. #20 Marco Morello, 11 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2012

    Klopt. ;)

    Edit: het is om je krukas op tijd te laten staan, niet om je poelie los te draaien.
    Wat betreft je kleppen: met geweld druk je de plaatjes er altijd wel door. Ik zal als ik jou was de klepspeling nog eens goed meten. De plaatjes moet je er zonder hard duwen en weerstand tussen krijgen, alles wat er met enige moeite tussen doorgaat is verkeerd gemeten.

    Aangaande je d-riem: investeer nou in goed gereedschap en doe het zoals ford het voorschrijft, dan kan je er ook niks gebeuren. Anders zou ik er niet aan beginnen als ik jou was... De kans dat de boel niet tof zit of kapot gaat is dan ook groter....
     

Deel Deze Pagina