1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem gebroken! Advies?!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ponini, 5 okt 2010.

  1. Beste forumlezers,

    Afgelopen zondag heeft de distributieriem van onze Ford Focus 1.6 (Zetec) uit 2004, met ca. 120.000 km op de teller het begeven. Het gebeurde op 200 km van huis. De auto is afgesleept naar een bergingsbedrijf en vanuit daar naar de dichtstbijzijnde Ford dealer in de buurt. Op dit moment staat hij daar nog. Ons is bevestigd dat inderdaad de distributieriem gebroken is.

    Onze eigen Forddealer wil de auto 200 km laten verslepen en in de eigen garage maken. Dat loopt flink in de papieren, ten eerste komen de sleepkosten op zondag (plaats waar de riem brak naar het bergingsbedrijf) en de kosten van het bergingsbedrijf naar de vanuit daar dichtstbijzijnde Ford dealer voor onze rekening. En dan is de auto nog niet eens gemaakt(!)

    Een kleine twee weken voordat de riem brak, is de bobine vervangen. In principe reed de auto tot op het moment dat de riem brak, zonder problemen. Ik remde voor een stoplicht en 10 meter voordat ik daadwerkelijk tot stilstand kwam, merkte ik dat de motor heel kort een zacht geluidje maakte en daarna stilviel. Starten was (uiteraard) niet meer mogelijk.

    Ik heb 3 vragen en hoop dat iemand met verstand van zaken op het forum deze kan beantwoorden:

    - Kan het knappen van de distributieriem in verband staan met de twee weken daarvoor vervangen bobine?

    - De distributieriem hoeft pas na 150.000 of 160.000 km of 10 jaar vervangen te worden. De auto heeft amper 120.000 km gereden en is ruim 6 jaar oud. Dan zou de riem nu toch nog LANG niet mogen knappen? Met andere woorden: kunnen we dan niet stellen dat ons een ondeugdelijk product is geleverd?

    - Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de Ford dealer, of Ford Nederland (deels) opdraait voor de gemaakte kosten? Nu worden alle kosten op ons verhaald, terwijl wij de auto ALTIJD aantoonbaar bij dezelfde (erkende) Ford dealer in onderhoud hebben gehad (daar hebben we hem overigens ook gekocht), er op vertrouwende dat de auto daar in goede handen zou zijn.

    Ik hoop op wijze antwoorden.

    Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
    RT
     
  2. hey;

    vervangen van bobine heeft totaal niks te maken met D riem.
    wat betreft de kosten van dit, ik zou toch iig proberen om eens met de dealer te gaan praten want als Ford voorschrijft dat ie pas op 150000km of 10jaar vervangen dient te worden en jij altijd mooi op tijd je auto laat onderhouden door de dealer kan men je niks verwijten naar onderhoud toe en zou ik ook proberen om de kosten op Ford te verhalen. spreek hierover misschien eens met je verzekeingsmakelaar, als je rechtsbijstand bij in je verzekering hebt (verplicht bij ons in Belgie) zou deze je evt wel kunnen helpen.
    Wat betreft het herstellen van zulks, laat maar eens eerst een offerte maken want zou best kunnen dat zulke herstelling bij een dealer tesamen met die erg verre sleepdienst je danig veel gaan kosten dat het niet meer loont. betse in zo'n geval als je zelf beetje handig bent is een andere focus kopen liefst met schade en een goed lopend blok, kan je de boel overbouwen en heb je nog een heleboel onderdelen over die je later nog kan gebruiken en waarschijnlijk goedkoper dan je auto bij de dealer te laten herstellen
    hoop je er wat aan hebt.

    mvg Chris
     
  3. Het is knap lullig natuurlijk maarja het blijft een slijtage onderdeel. Denk dat je erg weinig kans maakt op een vergoeding vanuit Ford. 6 jaar oud en 120k km's... tja is al aardig op weg natuurlijk en het zijn ook maar richtlijnen vanuit Ford.

    Of het iets met de bobine te maken heeft, geen idee.

    Maar proberen kan altijd natuurlijk!
     
  4. Het breken van de distributie riem heeft niks te maken met het vervangen van de bobine.
    Want een bobine heeft te maken met de onsteking en de distributie riem drijft o.a. de nokkenassen aan. De garantie is over dat is een feit. Echter je mag wel verwachten dat de distributieriem 150.000km of 10 jaar meegaat. Het zal niet de eerste keer zijn dat Ford dit meemaakt dus die zal er toch een vaste (juridische) procedure voor hebben. Dus vraag daarnaar bij de dealer.

    Of het is zo dat je een klein deel uit coulance overwegingen vergoed krijgt puur om reden dat van bovenstaande, hetzij van de importeur, hetzij van de dealer mits je daar trouw in onderhoud bent geweest. Dat je zelf het grootste gedeelte zal moeten betalen lijkt mij vrij logisch; immers je hebt zelf reeds 80% van de kilometers gereden die voor het vervangen van de distributie staan.
     
  5. Allereerst: mooi k..e. Heb je schade aan je blok, of weet je dat nog niet? Zolas je het beschrijft zou het nog mee kunnen vallen, omdat je een zacht geluid hoorde en het blok daarna stil viel. Sommige benzinemotoren hebben geen overlap tussen het bovenste dode punt van de zuiger en de maximale kleplicht hoogte.

    Volgens mij zou je op basis van het conformiteitsbeginsel herstel van het defect kunnen eisen. Immers, Ford geeft zelf aan dat de riem na 10 jaar of 150000 km vervangen moet worden. Jij als gebruiker mag dus verwachten dat die riem zolang meegaat. Dit is nu duidelijk niet het geval. Het zou misschien nog redelijk zijn om 80% van de normale kosten van het vervangen van de riem te betalen, maar alle gevolgschade zoals afslepen etc. inclusief schade aan het blok komen voor rekening van de verkoper, in dit geval Ford.

    Lees dit maar eens http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html

    En ik hoop dat je een goede rechtsbijstandverzekering hebt, of een coulante dealer.

    Just my 2 cents.
     
  6. Volgens een vriend van mij, die hoofd onderhoud is bij een leasemaatschapij, moet Ford de kosten vergoeden. Aangezien de riem voortijdig is gebroken. Waarschijnlijk heb je wel de kosten van het vervangen van de riem zelf, omdat je die over 30.000km toch hebt. Maargoed, dat lijkt mij te overzien. Maar let wel: al het onderhoud MOET aantoonbaar zijn dat het bij de Ford dealer is gebeurd.
     
  7. @Kaz,

    bij breken van een D riem op een zetec heb je gegarandeerd schade aan je kleppen, heb nog nooit anders geweten, minimaal 4 zijn er krom:cry: dit wil zeggen cilinderkop er af, nieuwe koppakking, nieuwe kleppen en inslijpen, gaat een aardige duit kosten.
     
  8. Daarom dat ik zelfs al aan 100.000km me D-riem en waterpomp zal laten vervangen
     
  9. Ik zou eerst is contact met jouw dealer opnemen hoe zij tegen dit geval aankijken. Zorg wel dat je iemand voor je hebt met zeggenschap over dit soort zaken. Dan zou ik stellen, mijn auto is altijd keurig volgens voorschriften onderhouden, dit had dus niet mogen gebeuren. Dan zou ik zeggen dat je de kosten van een nieuwe d-riem, spanner en waterpomp zelf zal betalen. Overige kosten die motor gerelateerd zijn (kleppen etc) zou ik niet accepteren, de sleep kosten zal je toch zelf moeten betalen of je verzekering.

    De bobine kan er echt niks mee te maken hebben, wat wel kan is dat je nokkenaskeerring bijvoorbeeld lekt dan kan naar verloop van tijd de riem breken.

    Dragunov: Bij een 1.6 tdci hoeft het pas bij 240.000 km vind je 100.000 niet erg vroeg:P?
     
  10. Totaal niet hoor :)
     
  11. Als het echt je riem is die is geknapt en niet een spanrol, dan zou je kans kunnen hebben dat er mogelijk nog iets als coulance te regelen is. Anders denk ik dat je dikke pech hebt.
     
  12. aangezien ik met hetzelfde bijltje heb gehakt weet ik helaas wat je nu meemaakt :(

    bij mijn focus brak de riem op 78.000 KM heb eerst de garage zelf gebeld om te vragen of we de kosten samen konden delen aangezien ik de auto pas 7 maanden in mijn bezit had, deze gaf natuurlijk aan dat ik een maand buiten m'n garantie zat en niks meer voor me kon betekenen. hierna me rechtsbijstand ingeschakeld. die gaf aan dat ik eerst zelf een brief moest schrijven dat je ze ingebreke moet stellen aangezien een d-riem een verwachte levensduur hoort te hebben van 150.000 tm 160.000 aangezien ie dit niet heeft gered praten we dus over een ondeugdelijk product (d-riem) hierbij gelijk aangegeven dat ik een coulange regeling wil voorstellen, heb toen een 80/20 regeling aangegeven. kort daarna brief gehad dat garage hier niet mee akkoord ging, dit alles doorgestuurd naar de rechtsbijstand die daarna contact heeft gezocht met de garage waarna deze een 50/50 regeling voorstelde dit uitraard aangenomen en zo geschiedde :)

    dus ik denk dat jij ook deze weg moet nemen zodat je gewoon de meeste kans maakt. dus hieronder nog even de stappen :

    1. garage brief sturen voor evt coulange regeling voor reparatie/sleepkosten etc

    2. als hun hier niet op ingaan je rechtsbijstand raadplegen (goed aangeven dat al het onderhoudt door dezelfde garage is gedaan)

    3. juichen als je rechtsbijstand z'n werk heeft gedaan (wat waarschijnlijk wel lukt)


    succes mocht je nog vragen hebben over hoe of wat kan je me altijd pmmen of mailen
     
  13. Neem van mij aan dat je van Ford NL niets vergoed krijgt. Mijn Focus was 3 jaar oud, 50.000 km op de teller toen de bout van de poelie afbrak. Met als gevolg alle kleppen krom en behoorlijke schade aan een zuiger. Ze gaven niet thuis maar heb via de dealer toch nog goede zaken kunnen doen voor een nieuwe Focus
    [​IMG]
     
  14. je moet ook niet naar ford nl gaan gewoon communiceren met je garage, jou garage kan het dan voor zichzelf me ford nl regelen. "anders ga je van hun probleem jou probleem maken" 160.000 staat voor de d-riem heeft ie niet gehaald dus nu mogen hun weer ff ;) evt kosten die ze moeten gaan delen kunnen hun dus weer verhalen bij ford nl
     
  15. Precies, juridisch heb je bij de aankoop een overeenkomst gesloten met de dealer. De dealer is dan ook het aanspreekpunt.
     
  16. Heb je de D-riem nog? Zodat ze die eventueel kunnen onderzoeken?
     
  17. Beste allemaal, bedankt voor de reacties tot dusver! Ze zijn zeer bruikbaar.

    De status tot dusver: wij hebben in ieder geval bedongen dat de dealer de sleepkosten voor zijn rekening neemt, zodat de auto terug wordt gehaald naar onze eigen garage.

    De schade aan de motor is groot (ondanks de lage snelheid waarmee het gebeurde). Een aantal kleppen zijn krom. Ik heb de distributieriem gezien, en deze is niet geknapt maar over een afstand van 7 a 8 cm is hij glad; de tanden zijn eraf. Afgaande op het intacte deel van de riem was deze wel aan lichte slijtage onderhevig, maar nog niet echt aan vervanging toe.

    Omdat op het eerste gezicht de schade mee leek te vallen, heeft de dealer waar de auto geparkeerd staat de distributieriem vervangen. De motor start wel weer, maar de motor klinkt nu als een dertig jaar oude Lada. De monteur zei dat het mogelijk is om het kleppendeksel eraf te halen en de schade te herstellen, maar dat is een duur grapje. Bovendien adviseerde hij om dat vooral NIET te doen, omdat de auto nooit meer wordt zoals hij was; het zal een 'olieschuit' worden waar je om de haverklap mee naar de garage moet(?). Als we het toch zouden willen, dan adviseerde hij ons een garantiebepaling op de rekening te vermelden, zodat toekomstige reparaties en verzoeken onder die reparatiegarantie zullen vallen. Lekker hoopgevend...

    Andere optie is een gebruikte motor monteren. Zelf doen is voor ons geen optie, wij zijn niet zo handig als de meeste mensen hier op het gebied van autoreparaties ;-).

    De Ford dealer wilde ons wel 'tegemoet komen'. Hij vond het al genereus dat hij aanbood de sleepkosten voor zijn rekening te nemen. Verder konden wij 500 euro korting krijgen op een NIEUWE auto. Belachelijk natuurlijk; ik vind het een belediging van de klant. Oja, een vervangende auto zat er ook niet in, want wie weet hoe lang dit kon duren.

    Het zal duidelijk zijn dat we het er niet bij laten zitten.

    Tot zover voor nu. Ik zal jullie op de hoogte houden.
     
  18. Ik sta hier op 125000 en bijna 9 jaar.
    Heb hier aan de dealer gevraagt om hem evt preventief te wisselen, en hij zei dat hij nog niet meegemaakt had dat er een vroegtijdig breekt. Hij vond het dus niet nodig.

    Wat jij hebt is natuurlijk ook chips, want een paar tanden er af en er klopt niks meer van de timing met de zelfde gevolgen.

    Ik denk dat je ff moet kijken wat het max haalbare is vwb vergoeding, en anders mss aan een ruilmotor denken.
    Kan mss wel goedkoper uitvallen als repareren.

    Gr Fred
     
  19. Sorry wat een bullsh*t vertelt die dealer je. Mijn ex-zwager heeft het gehad met zijn Focus uit 2002. 1.8 16v. De auto had 125.000km gereden. Daar was de spanrol geknapt. Daar zijn toen nwe kleppen in gekomen. Absoluut geen andere motor. Hij was toen iets van 1350 euro kwijt. De auto rijdt weer perfect en gebuikt niks geen olie. Volgens mij heeft Hoomer zijn auto ook laten fixen nadat de distributie kapot was. Vraag hem maar eens hoe zijn auto rijdt.

    Ik zou er zelf voor opteren om de auto te laten repareren mits je niet al was uitgekeken op de auto. Daarbij is 500 euro wel heel erg makkelijk geboden. Laat ze dat maar bij de reparatie doen.
     
  20. #20 Ponini, 7 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2010
    De man die dat vertelde had het specifiek over een Zetec (1.6) motor. Hoomer, heb jij ook van een Zetec motor de kleppen laten vervangen? Wat zijn jouw ervaringen nadat de kleppen vervangen waren?

    Overigens, sowieso vertellen monteurs/dealers verschillende verhalen; diezelfde dealer zei ook dat hij al zijn klanten adviseerde de D-riem te verwisselen rond 100.000 km. Anderen beweren weer dat een D-riem het eigenlijk nooit vroegtijdig begeeft. Ik werd er pisneidig van, want waarom staat in het onderhoudsboekje dan 160.000 km? Er staat niet bij wat de consequenties zijn als de riem het eerder begeeft, zodat je als consument (zonder echt technische autokennis) de afweging om de riem eerder al te vervangen niet zelf kunt maken. Je bent afhankelijk van het advies dat de dealer je geeft, of NIET geeft in dit geval. Er is nooit geadviseerd om de D-riem te vervangen.
     

Deel Deze Pagina