1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem en Waterpomp

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TurboNick3, 3 mrt 2016.

  1. Beste mede Focus eigenaren,

    De tijd is bijna zover dat de distributieriem moet worden vervangen althans bij de vorige beurt werd mij geadviseerd het bij de volgende mee te nemen.
    De volgende is bij 180.000 km

    Tevens is mij geadviseerd om dan maar gelijk de waterpomp mee te nemen anders zou ik dubbele kosten hebben gehad binnen 10 a 20 duizend kilometer.

    (ik rijd een 2.0 tdci en 20.000km is voor mij ongeveer 4 maanden).

    Nou vraag ik mij af wat jullie hier van vinden.

    In eerste instantie dacht ik dat ik een ketting had, geen riem. maar toch een riem dus. Toen ging ik in het boekje kijken staat bij dat het bij 200.000km beurt moet gebeuren. Echter de dealer geeft aan dat je beter iets eerder kan zijn want als die kapot springt ben je duizenden euro's lichter.

    Hebben jullie ervaring met dit vervangen van de riem en waterpomp. Is die waterpomp echt nodig? is het inderdaad zo kritisch dat het voor de 200.000 moet en wat zijn jullie ervaringen met de prijs? Op internet zie ik verschillende bedragen rond gaan tussen de 400 en 1500 euro.

    Alvast bedankt!
     
  2. Waterpomp zou ik zeker meteen met de riem laten doen. Kost maar een paar tientjes extra en bij het vervangen van de riem is het nauwelijks meer werk.
    Qua kosten nogal een verschil. Nu heb ik me eens laten vertellen dat het bij sommige motoren niet zo'n grote klus is, maar er ook motoren zijn waar je er lastig bij kunt en er heel veel los gehaald moet worden.
     
  3. Waterpomp zou ik je ook adviseren. Evenals het eerdere vervangen. Het komt wel eens voor dat ze knappen en dan moet je alsnog een riem kopen en kleppen koppakking bouten en manuren. En daarbij. Ga je de 2e riem nog helemaal oprijden? Beter het zekere voor het onzekere nemen
     
  4. inderdaad op tijd vernieuwen, geen risico mee nemen.
     
  5. #5 kolere, 3 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mrt 2016
    Wat betreft de pomp. Het vervelende is dat je het niet weet, dus het is een afweging die je zelf moet maken en dan zijn de meerkosten wel belangrijk om te weten. Als je de auto nog 50.000km houdt zou ik het niet doen. Wil je hem nog 200.000km houden zou ik hem wel mee laten vervangen.
     
  6. Met een defecte waterpomp een auto inleveren kan je uiteindelijk ook meer geld kosten dan meteen mee vervangen;)
    Ik zou hem gewoon mee laten vervangen. Al was het alleen maar omdat ik er zelf ervaring mee heb dat de waterpomp er vrij snel (30.000km) lek bleek te zijn.
     
  7. Vind ik persoonlijk niet een hele nette manier van doen.... Zeker niet voor de kleine €100,- tot €200,- wat het zou moeten kosten. Daarbij rij jezelf die kilometers ook met een fijner gevoel rond als er een nieuwe pomp onder zit.
     
  8. #8 TurboNick3, 4 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2016
    Bedankt voor jullie reacties, Ik kan jullie helaas niet allemaal quoten maar iedereen zegt min of meer hetzelfde dus dan is het makkelijk conclusies trekken.

    [MENTION=14430]Andre[/MENTION] (en andere ook) verschil riem of riem met waterpomp is iets duurder als "een paar tientjes"
    Ik heb offertes ontvangen vanmorgen van de vaste garage waar ik heen ga.
    De Riem alleen: 438,68
    Riem Met waterpomp: 757,83

    Offtopic:
    Grote beurt -luchtfilter +interieurfilter +Powershift onderhoud: 644,89
    Setje zomerbanden: 548 euro all in.

    Totaal som van 1950 euro, als ik dat investeer dan rijd ik hem zeker nog een jaar of 2 door en dan staat er 300.000 op de teller.
     
  9. Flinke bedragen ! Dan ben ik toch weer blij dat ik het zelf kan...
     
  10. Mij is ooit verteld dat als je de distributieriem vervangt dat je dan meteen de waterpomp mee vervangt. De nieuwe riem die zou iets strakker zijn en niet helemaal gelijk zijn aan de reeds ingelopen waterpomp waardoor er theoretisch de kans bestaat dat die daardoor eerder kapot gaat.
     
  11. Zo echtwel, vind deze prijzen btw erg aan de hoge kant, maar goed als je het niet zelf kunt zal je wel moeten.
     
  12. Wat heb ik met degene die mijn auto, bovengemiddeld goed onderhouden, vrijwel gratis overneemt te maken? (auto is niks meer waard en zal waarschijnlijk in de exportkanalen komen). Kan het mis hebben, maar het wordt allemaal wat overdreven. Mijn ouders hebben nog nooit een waterpomp laten vervangen, het extreemste voorbeeld was een v70 die verkocht is rond de 400.000km. Mijn auto is ook binnenkort (1jaar) aan de beurt 300.000km natuurlijk overweeg ik hem wel mee te vervangen, maar ben er nog niet zeker van. Als je het niet doet en je kan niet meer rustig in de auto zitten, dan zeker vervangen. Als je toch preventief bezig bent zou ik de nokkenaskeerring ook maar gelijk meenemen;).
     
  13. Of maar gelijk een nieuwe mondeo :schater:
     
  14. Gaat mij er niet om of je wagen nu 100.000k of 300.000km gedraaid heeft, ik geef alleen aan dat ik het niet heel netjes om het zo te doen.
    En je kan geluk hebben, maar ook pech. Door de bank genomen vervang je de waterpomp wanneer deze achter de distributie zit, grote kans dat je `de volgende riemwissel dan niet meer meemaakt (afhankelijk van vervangingstermijn). Wanneer deze wordt aangedreven door de multiriem kun je de gok nog eens wagen.

    Destijds bij de ombouw naar de 1.8, had ik de pomp ook niet vervangen, want zat achter de multiriem. Die pomp heeft het daarna nog zo`n 60.000km volgehouden. Alleen toen de pomp ging hemelen, heb ik uit voorzorg alsnog weer de distributieriem incl. rollen vervangen. Dit om uit te sluiten dat de riem nat was geworden door de koelvloeistof. Bij de oude motor (1.6) had ik nooit de pomp vervangen, die had er 290.000km onder gezeten. Maar zat ook achter de multiriem. Bij onze diesel heb ik toen wel tegelijkertijd de pomp met de distributierieriem incl. rollen etc. vervangen.
     
  15. Mee eens! Bij m'n eerste auto (Toyota) is de waterpomp een keer vastgelopen en dat leverde behoorlijk wat schade op (en het had nog veel erger gekund). Sindsdien gaat de waterpomp mee met de distributieriem. Het is een klein beetje extra werk als de boel toch open ligt en een waterpomp kost doorgaans maar een paar tientjes.
     
  16. onze A2 is ook aan de beurt, inderdaad gewoon waterpomp meenemen. kost je max 50 tientjes extra (voor mijn A2 audi gelukkig maar 19,95;) )en je weet zeker dat hij goed is. als die na je riemmontage kapot gaat ben je weer aan de beurt,want dat moet hetzelfde gedemonteerd en gemonteerd worden als de eerste keer.

    ik ben met alles, dus riem, spanrollen waterpomp en montage €477 kwijt. geen ford prijzen..;)
     
  17. Motorkap eraf en sleutelen maar [emoji14]
     
  18. Ik snap dat echt niet dat het bij mij dan 750 euro moet kosten
     
  19. #19 kolere, 6 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mrt 2016
    In ieder geval omdat het een onvergelijkbare auto is. De motoren in de a2 zitten ook veelal in de Vw Polo, de prijs voor een Fiesta zal ook lager zijn. Verder moet bij veel Vw motoren de riem bij 60.000, 80.000 of 120.000km vervangen worden. Dus jenzal hem ook vaker moeten vervangen dus dat moet je ook meerekenen.

    En 20 euro voor een pomp plus plaatsen, dan zit hier sowieso een vorm van compensatie bij, alleen al het plaatsen ben je meer dan 20 euro kwijt aan uurtarief, zeker bij een dealer.
     
  20. Gisteren een gelijke ervaring gehad bij de Ford dealer. Vorig jaar mei een Focus CC 1.6 benzine gekocht met +/- 100K. Keurig met een half jaar bovag. Volgende beurt moet bij 120K en dat is nu. Navraag bij de dealer leerde dat Ford Onderhoud zegt dat de distributieriem bij 180K of uiterlijk na 8 jaar vervangen moet worden. Op 29/10 a.s. zijn de 8 jaar om, maar de garage wil de riem nu alvast vervangen. Het schema geeft aan dat de waterpomp ook vervangen moet worden, kosten € 735. Alleen riem vervangen kost € 475. Ik denk dat de riem door de fabrikant op 180K is gezet terwijl de garage vindt dat hij nun vervangen moet worden vanwege de leeftijd van de auto ( het kenteken is op 29-10-2007 op naam gesteld. Ik denk dat ik nog even wacht met vervangen.
     

Deel Deze Pagina