1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem 1.5 TDCI vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mad Wally, 28 mrt 2023.

  1. Mijn focus MK3.5 van december 2016 heeft er inmiddels 160k op zitten. De voorgeschreven interval voor het vervangen van de distributie is 180k of 10 jaar. (Haynes zegt 160k of 8 jaar).

    Ik wil daarom de distributie vervangen. Ik heb dit eerder gedaan bij andere auto’s. Uiteraard vervang ik ook de spanner, waterpomp en multiriem. Ik heb geen put of brug maar kan de auto wel veilig opbokken.
    Ik heb de Haynes manual en koop het blokkeergereedschap, maar zijn er verder dingen waar ik tegenaan kan lopen?
    Ik begrijp dat de krukas poelie met een pin kan worden geblokkeerd om de bout los te draaien. Is dit een beetje te doen of is een slagmoersleutel nodig?
    Is er voldoende ruimte tussen blok en wielkast of is het nodig het blok te verschuiven?
    Verder nog andere dingen waar ik tegen aan kan lopen?
     
  2.  
    Mad Wally vindt dit leuk.
  3. Ik hoeverre is het raadzaam 2-3x zo veel uit te geven voor originele Motorcraft onderdelen? Loop je bij andere merken een verhoogd risico wat betreft de levensduur van de distributieriem of de waterpomp?
    Wat zijn eventueel goede alternatieven qua merk, SKF, Gates, Bosch, Febi, Continantal of anders?
     
  4. Zolang je een enigszins merk koopt zal het met de levensduur wel loslopen
     
  5. Help!!! ik ben bezig maar de blokkeerpin van het vliegwiel past niet. Het gat zoals beschreven in de Haynes manual zit er wel, maar er zit geen gat in het vliegwiel waardoor de pin er niet in valt. Hierdoor is de krukas pully niet los te nemen. Nu lees ik wel van luchtsleutel (heb ik niet) en wielen op de grond en in de versnelling, maar dan is het moeilijk bij te komen en later met de goede hoekverdraaiing weer vast zetten is dan ook niet te doen. Wie weet raad???
     
  6. #6 paul vingerhoets, 8 sep 2023
    Laatst bewerkt: 8 sep 2023
    Foutje Ander motortype dan ik verwachtte

    Je kan de krukas blokkeren door de auto in de versnelling te zetten en dan iemand zeer stevig op de rem te laten trappen. Dit lukt ook als het rechter wiel verwijderd is
    Verdraaien van de krukas kan op deze manier ook door de auto in de versnelling te zetten en dan 1 wiel los van de grond draaien de motor draait dan mee
     
  7. Ziet hetzelfde eruit als bij 1.6tdci. Daar zit krukaspoelie met een spie. Kan dus niet verdraaien op krukas.

    Daar gebruikte wij toen m5 bout voor krukas en voor de andere boor of boutje dat paste. Dacht 8mm boor. Werkte net zo fijn als blokeerset. Die we gewoon ook hadden liggen.
    Enige wat we echt gebruijte daarvan. Was blokkeerpen voor vliegwiel. Uit me hoofd ging dat net langs de uitlaat naast de carter door de motor naar een gat in vliegwiel.

    Door de spie konden we het met luchtsleutel loshalen.
    Daarna zet je de bout vast zodat alleen multieriempoelie eraf was.

    Vastzetten werd gedaan ook met luchtsleutel. Hoort niet, ook al is het nooit verkeerd gegaan.

    Er zijn manieren om met behulp van multieriem zo te zetten dat deze de poelie en daardoor motor tegenhoudt om het vast of los te draaien.

    Dat heb ik dan wel weer 7jaar geleden voor laatste gedaan. Ieder geval nooit blokkeergereedschap gebruikt met de starterkrans.


    In geval van @Mad Wally
    Heb je set met 4 pinnen, krukas op 2 plekken. Met nokkenas 1 en hogedrukpomp ook 1.

    Belangrijk is dat hogedrukpomp op tijd blijft staan. Dit ivm dan de stress oo de distributieriem gwlijkmatig is. Niet dat nokkenas en hogedrukpomp tegelijk kracht vragen of leveren aan de riem.

    Dot is de tool en locatie bij de 1.6 geen idee of bij 1.5 gelijk is gebleven.
    [​IMG]
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  8. Sorry voor de late reactie, maar volgens Haynes zou juist de 1.6 op de startkrans (startmotor demonteren) geblokkeerd moeten worden en zou juist de 1.5 met deze pin kunnen worden geblokkeerd. Ik had al de blokkeerpennenset gekocht (Amazon), maar bij mij zit het gat wel in het huis van het vliegwiel maar niet in het vliegwiel zelf (meerdere keren rondgedraaid en ook met een kleinere pin gevoeld).

    Uiteindelijk toch maar de startmotor gedemonteerd en een oude blokkeertool aangepast (sleufgaten uitgezaagd) om het passend te krijgen, daarna was het simpel. Ik had gerekend op een klein dagje werk maar door deze complicatie en de hitte toch een halve dag langer.
     
    Edgar Focus en R.Zwiers vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina