1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributie riem in het nieuws

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door montagne, 28 sep 2023.

  1. Waarom Ford elke auto met riem en slecht onderhoud is een tijdbom.
     
  2. Alleen is het bij natte riemen iets kritischer. Bij een droge riem zal je niet snel riem problemen krijgen als een keer de verkeerde olie is gebruikt in tegenstelling tot bij een natte riem.
     
  3. Kan het zelf ook niet lezen. Maar riemen en jettingen moeten op tijd vervangen worden. En ja ketting heeft bij sommige ook een vervangingsinterval
    90.000km bij de 1.3fiat diesel. Echter brak de ketting bij 70.000km al.

    De reactie dat riemen dunner zijn gemaakt ivm dat goedkoper is. Ben ik nie mee eens. Motoren draairn alleen maar soepeler en daardoor kan er gekozen worden voor smallere riem. In algemeen zijn alle riemen dezelfde dikte. Of je nu v8 of 3cil hebt. Daar zit geen groot verschil tussen.
    Oliepomp heeft veel smallere riem
     
  4. Astu

    46332116-4BEB-4857-A3A3-70FA03CC7756.jpeg 781E65DB-5212-4B66-BE35-E0125C32EFCA.jpeg EAE2509B-5283-4DC4-928C-105CC9B9573A.jpeg BE1F2DDD-28FD-43A3-98C8-E8F3E694C0C8.jpeg D50E3055-3B84-42DB-9972-97F3C70BCA86.jpeg D4682F94-6C01-40F0-AE3C-196E362AFFE0.jpeg 00FF4AC1-203A-4BA0-8EF2-A90C621AC40E.jpeg
     
    montagne en Fredhead vinden dit leuk.
  5. Bedankt @Patman

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  6. Geschreven door iemand die gebrek aan technische kennis heeft.

    Verward riem met ketting.
    Wat bij versleten ketting, krijg je minder vermogen en loopt motor niet meer fijn.
    Bij riem merk je niks, tot het te laat is. Heb riemen gezien die nog maar 25% van orginele breedte handen. Motor liep nog flekkenloos zonder issues.

    Daarnaast peugeot motor ketting regelmatig laten controleren. Je krijgt vanzelf p1385 overslaande ontstekking. Ratel geluid bij gas loslaten vanaf 3000rpm.
    Gevolg ketting te lang en moet vervangen worden.

    Dat ze ford in hele verhaal neer hebben gezet is verkeerd, ivm ze zelf zeggen dat het riem in de olie heeft. Maar verder niks. Dus heeft niet echt toegevoegde waarde. Wekt alleen verwarring op.

    En belangrijkste dat bij riemen in de olie, belangrijk is dat de juiste olie wordt gebruikt ter voorkoming van kapot lopen van de riem, wordt niet vermeld.
     
  7. Ford komt inderdaad maar bij 1 klein stukje tevoorschijn.
    In mijn ogen ook wel terecht, het is wel echt een aandachtspunt.
    Aangezien ik de historie niet kende van mij C-Max, heb ik bewust niet te lang gewacht met het laten vervangen. En geen moment te vroeg.
    Riem versleten (canvas zichtbaar aan de zijkant), oliepomp filter vol aangekoekte resten riem.
    Terecht aandachtspunt om aan te geven.
    Nog niet aan de km’s, maar wel in de buurt van de maximale leeftijd.
    Maar de comments gaan wel veel over Ford, terwijl die Stellantis blokken volgens mij veel vaker de geest geven.
     
  8. Ik ga nu niet zeggen dat dit DE reden is geweest dat ik de Focus de deur uit heb gedaan, maar ik ga ook niet ontkennen
    dat dit mee heeft gespeelt in de beslissing, overigens heeft onze Fiesta een ketting, maar nog wel de oliepomp met riem,
    na alles wat je leest en wat ik hoor via meerdere automonteurs (ook die van een Ford dealer), hebben wij het onderhoudsinterval
    terug gebracht naar 15.000km.
    Ik had ook al gezien dat de aanzuigfilter van de oliepomp is gewijzigd, is nu simpel te demonteren ipv helemaal ingebouwd,
    dus Ford weet dit gewoon maar houd zich enorm dom en stil
     
  9. Je weet niet of de aanzuigbuis is aangepast voor het geval iemand met verkeerde olie kwaliteit rondrijdt of dat dit is gedaan ivm juiste olie ook een issue is.
    Dat is gissen. Zolang nergens is gezegd dat het bekend probleem is, is ook nie te zegge.
    Dat ze er vanaf gestapt zijn kan puur loggen dat winst met de riem qua uitstoot elders wordt gehaald. En uit vertrouwen terug zijn bij ketting.

    Nie dat ketting geweldig is. Euch psa euch thp blokken.
    Daar is om de 14.000km nieuwe ketting monteren gewoon mogelijk. Rede is vaak p1385 en ratel bij gasloslaten. Dat de ketting op en neer klapperd.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  10. Met alle huidige besparingen in het materiaal en het maximale uit een zo klein mogelijk blok houden zou ik altijd voor een riem gaan.
    Op de 3.2 liter hier een ketting, deze is 16 jaar en 326.000+ kilometer oud en met de engineering van toen gaat dat dus ook prima.
    Wel iedere 100.000 kilometer de kettingspanner vervangen en op z'n tijd de bovenste kettinggeleider maar dat is vooral het werk en niet de kosten.
     
  11. Ratel(tje) bij gas loslaten heeft mijn 1.0 van 2019 ook maar dat is de bekende 'wastegate rattle'. Dat geluid is snel te herkennen en zeker niet de ketting die ratelt. Maar jij doelde denk ik op de psa blokken?

    Al met al weer iets geleerd met dank aan @DexterXL :thumbup: De aanzuigzeef in de "nieuwe" 1.0 (Focus mk4 / Fiesta mk8.5) is dus makkelijker te demonteren dan de bij de eerste generatie. Dat heeft natuurlijk zijn reden, daar hoeft niemand aan te twijfelen.

    Denk persoonlijk dat als je jaarlijks de (juiste!) olie en oliefilter wisselt in plaats van om de 2 jaar, al veel ellende wordt voorkomen. Wil je het gek maken kun je bij je jaarlijkse wissel de carterpan nog losmaken om de aanzuigzeef te controleren, en wellicht zie je dan meteen de olieriem zitten, maar weet niet hoeveel werk dat is... want die kan ook nog steeds oplossen en dan zijn de rapen gaar.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  12. @Torxbit
    Yep in psa blok

    Bij gas loslaten hoor je de ketting klapperen.


    Wastegate trilt bij alle autos tegenwoordig. Geen nadelig invloed.

    Wat betreft oliefilter kan nooit kwijt. De olieriem vervangen dan moet de ketting er ook vanaf.

    Gek dat ze vanaf gestapt zijn met oliepomp op de krukas zelf. Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
    Al is de kans groot dat het puur gedaan is omdat deze oliepomp 0.01% minder uitatoot levert. ( om maar iets te zegge qua nr)
     
  13. Als je weinig tot geen technische kennis hebt en dit artikel leest denk je volgens mij dat je het beste BMW of VAG kan kopen maar dat is net zo erg. Het probleem is simpelweg goed onderhoud en juiste olie, dat geld volgens mij voor elke auto. Mijn Honda Civic Hybride moest ook 0W20 in (dacht ik) en om iedere 120dkm 8 nieuwe iridium bougies die half weggebouwd zaten en dan had je gewoon een beurt van rond de 1200 euro.
     
    montagne vindt dit leuk.
  14. Waar herken je een versleten ketting aan? Ik heb bij het rijden tot de motor warm is een licht tikkend of ratelend geluid (kan het niet goed omschrijven) wat meer wordt bij meer toeren/gas/sneller rijden. Kan dit duiden op een mogelijk gerekte ketting ? MK4 1.5 ecoboost (84000 km), lijkt me wel vroeg voor een gerekte ketting al. nu moet je eigenlijk voor elk geluidje naar de garage mocht het uit de motor komen, is er iets wat ik zelf kan testen om uit te maken of het de ketting is of niet?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Gerekte ketting is vaak enkel bij stationair lopen goed hoorbaar. Dan zit die was losser. Bij het gas geven spant die zich weer waardoor je ratel minder hoort.

    Ahv jouw beschrijving zou ik eerder richting kleppen denken. Is er altijd juiste olie gebruikt?
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  16. ja altijd juiste olie, beurtje is over een paar maanden. Hij rijdt weer als een zonnetje als hij warm is. Kan dit kwaad of gewoon laten weten bij de beurt?

    verder zegt de auto dat de olie levensduur 27% is, bij hoeveel moet je de olie verversen? Bedoel ik kan paranoïde worden, maar in principe kan dit waarschijnlijk tot de beurt wel door (5000 km /half jaar van nu)
     
  17. @bws723
    Incorrect gerekte ketting hoor je ook tijdens gasloslaten vanaf bepaald toerental.
    1.6thp blokken kunnen ketting snel rekken. Dan zit de kettinghanger op zijn max. En kan het dus niet meer op spanning houden. Gevolg ratel I de motor.
    Daar was het bij 3000rpm gas loslaten en dan begon de ketting tussen de twee nokkenastandwielen te klapperen. Zo erg dat ketting geleider kapot door ging.
     
  18. Uiteindelijk ga je hem inderdaad vaker horen dan alleen stationair.
    Koude start hoor je hem direct na het starten het beste als je uit is gerekt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina