1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dis. riem vervangen ja of nee?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TOMTOMGO, 31 jan 2012.

  1. Hallo mensen,

    Na lange tijd wachten (zie voorstel post) ga ik nu dan eindelijk een Focus kopen :D
    Ik heb een mooie 3DRS hatchback 1.6 16V bj '99 met 157.xxx km's op het oog.

    Nou ontbreekt alleen de onderhoudsgeschiedenis. Op het forum lees ik dat de distributieriem moet worden vervangen bij 160.000 km of 10 jaar (welke eerst wordt bereikt).

    Volgens de (alle merken) dealer moet dit bij 90.000 km gebeuren en hij denkt dat dat het al is gebeurd omdat de riem anders al was geknapt. Maar wil ik hem alsnog vervangen dan doen ze 50/50 en kost me dat €200,-.

    Wat is wijsheid; Er vanuit gaan dat de riem al is vervangen / of voor de zekerheid vervangen voor €200,-?

    Zo ja, kan ik dan beter meteen de waterpomp, loopwieltjes, spanrollen vervangen?

    Super bedankt!!

    MVG Tom
     
  2. Bij twijfel altijd laten vervangen.
    Je zult er altijd spijt van hebben als de boel het begeeft.

    De vraag m.b.t. tot de waterpomp durf ik niet te beantwoorden, ken het blok niet.
    Misschien dat iemand anders dit weet.
     
  3. Hoi ,zou het wel doen ,want voor 200 euro heb je andere auto:mrgreen::focus2:
     
  4. sorry geen andere auto ,haha
     
  5. Hoi Tom, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de boel laten vervangen incl de spanrollen, voor die 200euro kun je het risico beter niet lopen dat je de boel in de soep loopt.
    Suc6
     
  6. Bedankt Steven en Peter! Maar hoe komt de dealer er dan bij dat de distributieriem bij 90.000km moet worden vervangen? En hoort de garage dit onderhoud niet gratis uit te voeren omdat dit onder garantie valt o.i.d. of is de 50/50 deal wel reeël?
     
  7. ik zeg... vervangen!
     
  8. Ok duidelijk, vervangen dus incl. de spanrollen. Waterpomp en loopwieltjes nog even laten wachten? Las ook ergens hier dat het verstandig was om de kleppenspeling te controleren bij het vervangen van de distributieriem en indien nodig deze direct te laten afstellen.
     
  9. jep dat is ook handig;) Maar je MOET het zekere voor het onzekere nemen, want anders sta je straks langs de weg met een oude :focus: met een defecte motor. En die is dan (bijna) niks meer waard;)
     
  10. Distributieriem en spanrol sowieso vervangen, waterpomp moet niet, maar tis wel verstandig omdat het dan nog maar 10 minuten extra werk is.
     
  11. Distributieriem moet vervangen worden bij 150K of 160K (weet het niet precies). De waterpomp ben ik bij mijn eerste Focus toen vergeten, en 15.000 km later kon ik de waterpomp ook worden vervangen met daarbij ook weer een distributieriem. Dus voor de paar tientjes extra zou ik ook de waterpomp laten doen.
     
  12. Snelle gok: de eerste heeft geen airco
     
  13. De eerste is zonder airco en de 2E met airco.

    Denk dat dat wel het gewicht kan verklaren
     
  14. McGyver was me net voor. :p
     
  15. Dat dat nog zoveel scheelt!:wow:
     
  16. Zo dat had ik ook niet verwacht, bedankt voor de info heren.
    Zie wel op het kentekendeel wat ie werkelijk weegt, dan maar paar euries meer betalen voor airco :P

    Grt Tom
     
  17. Tjah... Airco-compressor, verdamper, condensor, droger/filter en de leidingen nog het koudemiddel erbij en de olie.... Gaat best hard denk ik
     

Deel Deze Pagina